NFT:s - digitala jultallrikar?

Det samma sak, någonting som ger status hos en viss typ av människor. Låter som du tror dig “synat” bluffen kring lyx- och statusprodukter. Varför inte köpa en vigselring i kattguld till frugan, den ser ju likadan ut? 🤦

Det är olika saker. Den ena kanske du måste byta dig till och finns i begränsat antal, den andra är en subscription.

Tråkigt med så dryga svar.

Erik verkar gå igång på att starta trådar med en fråga men så fort någon ger sin syn / svar så kommer bara dryga motargument. Samma sak i Bitcoin tråden. Mitt tips är att sluta svara. Tråkigt för forumet dock.

1 gillning

Jag kan personligen se en fördel med NFT:s. Jag följer en youtuber och hade gärna sponsrat hen, om youtubern säljer NFT:s kring olika saker hade det varit roligare att köpa en sådan istället för att bara skänka pengar. Man får ju något tillbaka som bevisar att man har sponsrat youtubern, och eftersom hen kan skapa hur många som helst så kan hen alltid skapa någon till och sälja den. Win-win skulle jag säga.

(Sen skulle jag inte tro att den ökar så himla mycket i värde men chansen finns att det skulle bli det om youtubern skulle bli känd.)

Fast här gäller att kopian är 100% identisk med orginalet. Det är inte kattguld vs vanligt guld, eller kinarolex vs riktig rolex. Du kan skapa en miljon helt identiska exemplar i sekunden om du vill. Samma material, samma process (ctrl-c/ctrl-v), samma story. Vad vore poängen med att äga en äkta ”skriet” ifall Munch hade målat hundra ex åt varje människa på planeten? De hade haft värdet av tapetpapper.

Jag kan däremot se en poäng ifall det även hade ingått vissa rättigheter till verket, om man legalt sett ansetts äga orginalet och kunde använda det för att sälja reproduktionsrätter till exempel, då hade jag kunnat köpa att overly attached girlfriend är värd ett par miljoner. Men så verkar inte vara fallet?

Vid just tavlor görs idag kopior som inte går att utskilja från orginal, då blir det extremt viktigt att veta i vems händer tavlan har vart. Spårbarhet/äkthetsintyg etc. Med blockchain blir allt spårbart och går inte att fejka en transaktion.

Vid NFT finns orginal-metadatan till det verket, alla kopior får en ny metadata och blir just kopior.

Fast NFT:n är också en kopia, en reproduktion om man så vill. Sen har vi kommit överens om att just den här kopian ska vara orginalet, men…

marknaden får väl avgöra vad snoop doggs metadata är värd. :man_shrugging:

1 gillning

Själv tycker jag det är tråkigt att nivån ofta är så pass låg i dessa trådar eftersom folk bara sväljer vad de hört i någon random Youtube-video med hull och hår. Noll egen analys eller kritiskt tänkande, det blir som att debattera mot ett gäng bots.

Haha :slight_smile:

3 gillningar

Hej.

Just digitala samlarobjekt har vad jag förstår funnits rätt länge bland TV-spelsspelare. I vissa spel kan man köpa olika mer eller mindre värdefulla saker och använda eller visa upp i spelet.

Hittade den här listan från spelvärlden efter en snabb sökning. Inte så insatt i spelvärlden själv men finns säkert någon som kan bidra med ”all-digital” samlarobjekt också som ökat i värde.

Tänkte passa på att fråga vart ni här på forumet tror att NFT:er kommer skapa mest värde/nytta framöver?

Om man rensar listan du länkade till från one-of-a-kind som från början såldes för $1.000.000, sådant man bara kunde vinna i tävlingar, sådant som sjunkit i pris från retail etc. så blir det inte många kvar. Skulle säga att det är lika slumpmässigt bland dessa ”collector’s edition” som bland vanliga retail-kopior vilka som blir värda något, så min fråga kvarstår.