Blev internrekryterad. Hamnat där naturligt hela livet, blev vald till lagkapten i de lag jag var en del av, vald till klassens representant till elevråd och blev befodrad på första jobbet efter några månader. Aldrig aktivt sökt ett jobb sedan dess. Att vara chef är för mig väldigt mycket en personlighetsfråga även om det självklart finns färdigheter man säkert kan lära som är bra att ha.
Men att vara ledare är något som enligt mina erfarenheter något man naturligt är eller inte är.
Ta ansvar och hjälp nya, inte bossa eller försök bestämma över utan genom att stötta och hjälpa. Ta ansvar för ditt och teamets resultat återigen inte genom att försöka bestämma över kollegor utan genom eget agerande. Lös problem du ser som du inom ditt mandat kan agera på och lägg fram förslag och fråga om du får ta tag i saker som kanske ligger lite utanför ditt mandat etc etc. Är det här saker som ligger naturligt i din natur och sker det på ett sätt som din omgivning uppskattar?
Besitter du rätt egenskaper kommer någon knacka dig på axeln en dag och erbjuda dig ansvar.
Människor som söker chefstjänster enbart för status, lön karriärklättring etc brukar enligt mig vara sämre på det, och betydligt tråkigare att jobba med och under. De som naturligt hamnar där för att omgivningen anser personen lämpad lyckas bättre.