Ni som är chefer, hur fick ni er första chefstjänst?

Bestäm dig för vad du skall bli/uppnå i nästa steg och gör en plan för hur du skall ta dig dit.

Min viktigaste erfarenhet i den här frågan är att man måste BÅDE leverera och vara tydlig med vilken förväntan man har på sin arbetsgivare när man uppfyller sin del.

Om det inte funkar där du jobbar nu bör du titta på annat. Det är mitt största misstag i den här frågan, att vänta för länge om du anser att du ”gör rätt” men inte får rätt gensvar på detta. Förenklat: det lönar sig inte att vara ambitiös och FÖR snäll i dessa frågor.

Lycka till!

1 gillning

Jag halkade liksom in på det för ca 1 år sen. Jag blev tillfrågad om jag ville bli gruppchef eftersom min dåvarande chef tyckte jag gjorde ett bra jobb. Att vara chef var inte glamour kan jag säga… Det jobbigaste var att ha hand om personal. Det är en djungel av lagar regler och ansvar. Det är lätt att göra fel om man tror att sunt förnuft räcker. Det gör det inte :joy: Vi löste mycket genom att företaget köpte in en tjänst som heter Lawra.se som hjälpte oss hålla koll på dos and donts. Utan stöd hade det varit ett rent helvete.

1 gillning

Första gången sökte jag en chefsroll för en grupp jag var del av. Fick nej, de ville ha någon med mer ledarskapsegenskaper och ansåg det vara för svårt för mig att leda en grupp som jag varit fel av.

Jag är lite glad att jag inte fick rollen, hade jag fått den tror jag inte den chefen hade utvecklat mig.

Besatt en hel del branscherfarenhet och rekryterades till en chefsroll på ett annat bolag, fick snabbt en större roll då min chef gick in i väggen.

Sedan blev jag tillbakrekryterad till min gamla arbetsgivare och där byte jag chefsroll tre gånger, uppåt i hierarkin.

Nu är jag på ett annat bolag och rapporterar direkt till koncern vd, och är ansvarig för två bolag.

7 år som specialist och sedan 11 som chef.

Som någon skrev, har du det i dig så kommer det ske av sig själv!

Annars kan man ju så klart lära sig, handlar om att se andras potential, men även ta tag i problem snabbt. Man lär sig hela tiden, finns ju mång olika chefsroller, men du har nästan alltid med människor att göra. Människan är inte alltid konsekvent, både jobb, men framförallt annat påverkar medarbetarna.

Säg gärna innom vilket område du befinner dig i och varför du vill gå den vägen, så kanske du kan få mer direkta tips.

2 gillningar

Internrekryering. Hade bara jobbat några månader men Avdelningschefen gillade min energi och driv med nya ideer, så jag fick frågan om att blir teamledare (närmaste chef för 35 anställda). Jobbar för ett medtech-företag

1 gillning