Ni som är medel- eller låginkomsttagare, vad vill ni med era pengar?

Word! Jag är beredd att knuffa lite också om det här blir segt. Lönearbetet jag har är det inget fel på, det är mest tidåtgången som stör mig.

2 gillningar

Jag har sedan i somras bara jobbat lite när jag känner för det och kan säga att det är väldigt skönt och lyxigt att som nu sitta hemma med en kopp kaffe och njuta av att se ut över en fantastisk fin vinterdag. Så om ni frågar mig så är det värt att spara under många år så man får råd att göra som man vill.
Man vet ju inte hur länge man har hälsan.

5 gillningar

Väldigt många, särskilt män, tycker att livet blir meningslöst efter pension. Kvinnor har bättre sociala kontakter och är vana vid att mycket tid går åt i hushållet. Visst kan man resa, men hälsan sviker en med åren. När man slutar arbeta, konfronteras man ovillkorligen med frågan: ”Vad är livets slut?”

5 gillningar

Absolut, men förstår inte riktigt hur det relaterar till mitt svar?

Planen är att sluta jobba om ca 3 år då man strax är över 40.

Bor nu i en etta, men tanken då är att antingen skaffa en villavagn eller husvagn och på så sätt bo ännu billigare året om.
Kommer spendera 3-9mån om året i varmare breddgrader, främst Thailand.
Väl på plats där så ska man bo billigt men ändå nära till havet och lokal billig mat.

Kommer säkerligen ta lite kortare timjobb då&då i Sverige om man vill få ihop lite kapital, t ex när man vill unna sig nåt särskilt då man inte vill nalla av sitt ”fire-kapital”

5 gillningar

Fuck off pengar om det behövs ett tag.
Säkerhet för vårt långsamt havererande pensionsystem inte kommer leverera.
Bra att ha ifall jag får för mig att starta en isbar på Nordpoolen och behöver resurser.
Arv till barnen så de får en bättre utgångspunkt i vårt avreglerade framtida samhälle. Men det kan vara så att det jag ärver får ligga och jäsa istället,beror på omständigheter.

1 gillning

Fram till ett antal år sen var jag helt nöjd. I diskussioner sa jag alltid att jag inte hade någon nytta alls med mer pengar. Det var också så det kändes, fanns inget jag behövde. Vi gjorde inte av med mycket pengar heller.

Sen ändrade jag mig helt och började spara och investera igen. Vi kom på att vi som familj ville sluta jobba tidigt och även att vi ville bo på ett dyrt ställe utomlands.

Saker ändras längs resans gång :grinning:

1 gillning

Spara så mycket som möjligt för att kunna gå i pension så tidigt som möjligt eller senast vid 55, 17 år kvar. Alternativt gå ner i arbetstid om några år och jobba lite längre.

https://rikatillsammans.se/forum/t/raknat-pa-pension/35156/2

2 gillningar

Väldigt generaliserande påstående, att väldigt många män skulle se livet som meningslöst, vart får du det ifrån @LillaLotten ?

Jag känner många män som motbevisar den tesen… Kan vi inte snälla hålla RT-forumet fritt från den här typen av fördomar och i den mån det går hålla en faktabaserad dialog?

5 gillningar

Kanske ts kan länka till påståendet istället? Jag har en känsla att det stämmer.

Är nöjd som det är. Har ett hus jag trivs med, kan ge ungarna det de behöver och jag har råd med mina hobbies (mc och jänkebil) , och det blir en slant över också.

Pensionen ser bra ut, och eftersom jag och frugan har lite olika avtal och ålder går jag i pension många år före henne, så behöver inte ta ut av det privata pensionsparet heller inledningsvis, eller attackspara i nuläget.

Har inget mål med FIRE, flytta utomlands eller motsvarande heller.

Låter kanske tråkigt, men är nöjd som det är. Kanske uppdaterar till en ny busbil i framtiden, och reser lite mer.

8 gillningar

Leva gott och dö med skuld?

2 gillningar

Ja verkligen. Har två föräldrar över 70 där farsan är aktiv inom kommunen, Pro, spelar på ålderdomshem (musikquiz), medans morsan mest hakar på och någon gång erkänt att soffan är vad hon längtar hem till.

Hon är inte lat på något sätt, men aktiviteterna, i det hushållet, planerar mannen till 95%.
Hon däremot kan laga en rätt i 4 Timmar och lyssna på radio.

3 gillningar

Gärna kunna köpa något åt familjen ett fritidshus kanske. Men också som för många andra så är ju kapitalet en trygghet.

2 gillningar

Sparar just nu för att kunna spendera mer tid med familjen, gå ner i arbetstid (jobba cirka halvtid) vid 40 års ålder. Skulle jag välja att inte arbeta mindre så att istället kunna lyxa till det med resor och trevligheter hemma.

Min nuvarande sparbild är mycket färgad av att jag har döttrar på 1.5 år och 1 månad samt att jag och min fru ännu inte gjort några utomlandsresor alls (Corona, graviditet och småbarn).

2 gillningar

Om jag skall säga upp mig och ägna mig åt hobby då behöver raden på Eurojackpott falla ut i min favör. Inte så sannolikt.

På grund av erfarenhet från andra länder, studier och perioder av arbetslöshet så är utfallet på Min pension inte så uppmuntrande. Räknar med att arbeta till 67 eller 68.

Fördelar mitt sparande så här.

1. “Guldkant” till pension (trots att jag måste arbeta länge räcker det troligtvis inte).
  2. Hus, hem, bil.
  3. Semester/nöje för familjen.
  4. Hobby (min egen).

En blandning av kort, mellan, och långsiktigt sparande.

Tanken är att försöka unna mig och familjen det som behövs och som känns viktigt för oss. Inget egenvärde i att ha pengar kvar när man lämnar. Ärver barnen mig/oss ligger jag inte sömnlös över det.

2 gillningar

Hur kommer det sig att den är så katastrofalt dålig? Är det för att de norpar på pengar nu? Då allt färre jobbar och många nya människor kommer hit så kommer inte pensionen räcka?

Det känns inte som folk höll på spara jättemycket privat till pension förr men ändå har de klarat sig på sin pension? Är läget annorlunda för oss i framtiden?

1 gillning

Jag vet inte hur det ser ut för andra födda på 90-talet men har hittills en miljon i intjänad pension och med en lön på 47000kr/mån kommer jag enligt simulatorn få ut ca 12k netto vid 65 år. Jobbat sen 24 år, minus två år föräldraledig (som såklart rejält drar ner siffrorna).

3 gillningar

Det låter ju absurt. Det pratas ju om att pensionssystemet inte håller framöver pga många som inte jobbar och att det kommit många som aldrig kommer arbeta eller kommer börja sent. Det är ju vad min mormor har i pension? Hon jobbade typ 75% halva livet. Och ingen höginkomst alls.

Har du ställt in rätt lön under “inställningar” ?