Ni som är medel- eller låginkomsttagare, vad vill ni med era pengar?

Lägg ett par sekunders tänk på att du inte kommer behöva pensionen. Händer ganska många, lev nu också.

1 gillning

Kan du inte byta jobb?

Häftig plan.

Jag promenerade vovven längs en strandpromenad vid medelhavet här om dagen. Man ser ju ofta väldigt dyra husbilar med precis allt man kan tänka sig. Elfordon och annat finns lastade för att ta sig runt på plats. De badar i havet, sen använder de strandens duschar som är på året runt. Nu senast såg jag en fransk reggad Fiat eller liknande småbil med två dörrar, den var inte precis ny. Den hade ett tält monterat på takräcket :grinning:

Kanske inte att rekommendera men man behöver nog inte ny husbil för 2-3 MSEK för att köpa upplevelser.

Surf nissarna har ofta mini vans och liknande som är omgjorda till husbilar.

5 gillningar

Så snåla som vi är ska vi försöka hitta nåt för max 100k. Har hittat sjyssta villavagnar för runt 50k (som behöver en del kärlek, men absolut inget övermäktigt att piffa upp lite).
Vanlife är något vi också är intresserade av. Det kanske blir en sådan som ett komplement till villvagnen.

Kravet är iaf att det ska vara billigt, vi har absolut inget behov att det måste vara nytt och fräscht. Materiella ting är något vi helt slutat bry oss om. Billigt och hållbart är nyckelorden.
Så länge vi har mat på bordet, hälsan och kan få uppleva nya saker så är vi mer än nöjda :blush:

2 gillningar

Låter märkligt!

Jag är visserligen äldre än dig (70-talist) men har lägre lön och kommer att ligga runt 27-30 i pension (varierar lite), blir väl runt 20 ut.

Räknat ifrån 65 (i praktiken går jag vid 61, tjänstepensionen täcker upp fram till 65)

2 gillningar

Jo, den matematiken är rätt enkel.

Dels är det allt fler som betalar in mindre än förväntat till pensionssystemet, dvs fler som ska dela på mindre (även om vi har ett betala efterhand system), dels lever vi allt längre, vilket gör att varje individ ska försörjas av pensionssystemet betydligt längre än tidigare.

Och då måste vi antingen betala ut mindre i pension eller arbeta längre, eller en kombination.

Gör vi inte det kommer det till slut att haverera fullständigt.

1 gillning

Bra inställning tycker jag!

3 gillningar

Ursäkta OT men inom vilket spann är man medelinkomsttagare? Är det en känsla eller finns det ett definierat spann? Bara nyfiken :slight_smile:

Har sett SCB definiera låginkomsttagare som under halva medianen och höginkomsttagare som över dubbla medianen, så då skulle väl medelinkomsttagarna vara de däremellan, alltså runt 150–600 tkr/år brutto enligt Ekonomifaktas medianinkomst på drygt 300 tkr/år.

Jag sparar främst för mina efterlevande. På samma sätt som mina föräldrar gjort för mig. Har inga storslagna privata planer för mina investeringar.

3 gillningar

Haha :joy: Byta jobb? Har du missat grundkraven idag? Universitetsutbildning och 5 års erfarenhet? Jag är ekonomiskt fri innan jag får ett nytt jobb jag verkligen skulle vilja ha, förutsatt att jag ens skulle klara av utbildningen. Skolsystemets sätt att lära ut har aldrig fungerat för mig, allt jag kan har jag fått lära mig själv.
Vet ärligt talat inte heller vad jag skulle kunna jobba med då jag INTE vill “hantera” otacksamma svinaktiga människor och arbetskamrater.
Nej, jag hade nog gått på bidrag om jag inte kunde jobba i sambons företag, kundservice är trots allt ändå en mindre del av jobbet eftersom jag löser problem innan de har uppstått.
Skulle jag byta jobb imorn så blir det ju typ samma som jag redan har på annan arbetsplats…

1 gillning

Ekonomisk trygghet och pension. Men också som TS, har barn med funktionsvariation där det är osäkert om hen kommer ha förmåga att försörja sig själv i framtiden. Ersättningen från Försäkringskassan är skamligt låg och jag vill inte att mitt barn ska behöva leva med ansträngd ekonomi ovanpå de bekymmer som funktionsvariationerna skapar.

2 gillningar

Just nu är intresset båt(ar), så dit går besparingarna efter de basala behoven :slight_smile:

1 gillning

Man behöver inte gå så långt som till en fulländad FIRE.
Ett extra tillskott till normal lön eller pension senare i livet kan vara lika mycket värt. Låt oss kalla det för en mini-FIRE på kanske 20-30% extra inkomst utöver det normala varje månad då det kommer att behövas som mest. Sikta dit, det är ett rimligt mål för att nå trygghet och om du inte själv behöver den extra inkomsten så kan den säkert uppfylla en betydande del av din önskedröm.

2 gillningar

Skapa ett bra liv till mig. Nu är jag sambo, utan barn (inga som ska ärva), men ekonomiskt ser jag mig som ensamstående.

Jag vill kunna:

• Ha friheten att köpa mig en bostad i större delen av Sverige (hela är inte realistiskt), så jag kan flytta dit jag vill. Har ingen direkt hemort och kan uppskatta delar både norrut och söderut i Sverige.
  • Ha ett bra liv både nu och som pensionär, kunna göra roliga saker. Mina intressen har ibland ändrat sig lite.
  • Inte vara nervös för att inte ha råd med saker jag behöver (som en begagnad bil i ganska bra skick om den gamla går sönder).

FIRE skulle jag kunna uppnå, men för tillfället har jag efter några veckors funderade beslutat mig för att vid behov (typ när bolånen ska förhandlas på nytt) sluta spara under lågkonjunkturen för att kunna fortsätta livet som tidigare. Jag har på 10 år kommit halvvägs i mitt sparande (för ett bra liv som pensionär och kunna flytta då utan bolån) och har 25 år kvar till pension.

3 gillningar

Pengar = Frihet.

4 gillningar

Vad kul med så många svar hörni! Och ändå viss bredd, från trygghet till båtar liksom, kul! Jag har just nu funderingar på att gå ner lite i tid, vilket ju är kasst tajmat med tanke på kostnadsläget men det är ju inte bara sen man kan behöva lite mer fritid än arbete, men vi får se! Vi blir förhoppningsvis med hund snart så jag vill tex kunna vara hemma mycket i början! Vi har låga fasta omkostnader så det är inga problem att ha råd, det är bara jag som tycker det är jobbigt att minska sparandet.

5 gillningar

Så jag sparar en rätt stor del av min och min mans gemensamma inkomst, och kommer fortsätta att göra det. Vi bor mkt mindre än vi har råd med, har ingen bil etc… Så lyx är definitivt inte vad jag vill med pengar haha. Trygghet är min största motivator tror jag. Det och att kunna styra över min tid och mitt liv.
Så om marknaden och mitt liv tillåter så vill jag gärna uppnå FIRE, men med tanke på hur situationen i världen ser ut, och sen ser jag också rätt pessimistiskt på framtiden, så tvivlar jag på att jag kommer kunna klara av det.

Men viktigare än FIRE är att kunna hjälpa mitt barn att ha ett bra liv. Jag tror tyvärr att det kommer bli svårare för den uppväxande generationen än vad det varit för oss, och jag vill kunna ha resurserna att kunna hjälpa mitt barn med vad som behövs.

2 gillningar

Vad roligt!! Vilken ras funderar ni på? Hundar är underbara!

Ni som är medel- eller låginkomsttagare, vad vill ni med era pengar?

• Överleva vardagen
4 gillningar