Men skulle jag ge ett par råd så är det:
Spara kontinuerligt men mer när det är lågkonjunktur som nu då aktier är billigt
Låga utgifter (har iofs inte levt så ännu)
OCH låt tiden göra jobbet, köp bara köp och fyll på de bra aktierna hela tiden
Låg skuldsättning eller ingen då sover man bäst på natten, alltså äg ditt boende och sist men inte minst…har ni möjlighet och kunskap så driv er egna verksamhet
Dina tips kan nog framstå som på gränsen till provocerande för en låginkomsttagare som kämpar för att klara vardagen…
Misstänker, med tanke på din första mening, att du hör hemma i höginkomsttagarspannet?
Jag har haft en resa med 20 år av slit och vända på slantarna för att sen slita ännu mer i 20 år för att förhoppningsvis kunna njuta av det utfallet nu, så jag har gjort mina hundår
15-35 år fattigt och slitsamt
35-55 en bra resa enligt ovan
Nu tillbakalutad och nöjd
Så mina tips är min väg till framgång men alla har olika mål
Skulle jag göra om resan hade jag utan tvekan börjat spara i aktier tidigare och köpt lgh tidigare
Sorry om det var stötande inte min mening och god jul
Nu har jag inte gått i de tankebanorna om att gå ner i tid, men jag har faktiskt inte den möjligheten.
Antingen är det 100% eller så får man jobba någon annanstans.
Det har att göra med att vi inte kan ta in någon annan som täcker upp för den arbetstiden, och i nuläget med den arbetsbörda vi har behövs att alla jobbar 100%
Tjänar kanske bättre än så men påverkar inte mitt mål som fortfarande är trygghet. Vill ha tillgångar så jag inte är beroende av samhället. Vill kunna separera, bli av med jobbet och bli utan pension utan att något av det innebär ekonomisk ruin. Har en bra bit kvar. En BRA bit. Men det är målet.
För mig var det en plåga att göra exakt som chefen sa då jag visste att det fanns bättre sätt (enligt mig)
Att då få friheten att bestämma själv med de risker det innerbar var en lättnad och arbeta hårt och att vara effektiv var alltid det som skiljde ut mig från andra om jag oödmjukt får säga det själv
Trivs man med att göra sin dag knäppa av sig bältet kl 17 så kan det vara ro för själen men chansen att bli rik i Sverige på lön är begränsad
Risktagandet i form av AB ger möjlighet till klirr i kassan…men inget kommer utan en sjujävla insats
Tycker det är roligt att spela spelet med sparande och investering. Lär mig väldigt mycket om ekonomi och samhället. Det håller mig nyfiken och det gillar jag!
Målet är att avkastningen ska täcka dem vardagliga kostnaderna.
Jag fortsätter gärna jobba då jag får ut mycket att mina intressen inom mitt arbete.
Är 30 år idag så vi får se vad jag svarar om 10 år haha.
Jag jobbar halvtid och halvtid sjukersättning från Försäkringskassan pga funktionsnedsättning. För min del försöker jag till att börja med spara upp en buffert och resten blir pension då jag endast kommer lyfta garantipension när den dagen kommer.
Är 42 år gammal. Låginkomsttagare. Sparar för att äga en stuga någonstans ute i landet på äldre dar. Gärna där jag kan odla växter och fixa grejjer själv. Skulle vara coolt att bygga eget.
Kunna göra det jag vill absolut när jag vill…
T.ex dra igång projekt/företag utan att behöva fråga banken, resa minst 3ggr per år med familj.
Slippa äta luncher med tråkiga kollegor som jag inte umgås med på fritiden. Vara fri och oberoende.
Jag siktar just nu på en “Flamingo F.I.R.E” Vilket jag lär nå när jag är runt 40, om 8 år. Den ger mig möjligheten till pension redan vid 60 om jag så vill och den ger mig möjligheten att jobba 50% resten av mitt liv (från år 40 alltså). Så sammanfattat; trygghet och friheten att välja tiden. . Slå sig till ro på en husbåt runt franska rivieran vid 60 skulle ju inte vara fyskam.