Ni som arbetar inom STEM - Har val av universitet stor betydelse för karriären?

Lågpannor hela bunten.

Men det där med prestigen och lärosäten känns förlegat vid en rekrytering.
De individuella egenskaperna i en urvalsprocess, med syftet att ta reda på vem som har bäst förutsättningar och kompetens att lyckas i rollen.
Man kan väl inte grunda ett rimligt urval om man studerat i Göteborg eller Sundsvall?

Givetvis försöker arbetsgivare utvärdera kandidater baserat på kompetens. Men vissa prestigefyllda firmor får kanske tusen sökande till varje roll de har möjlighet att tillsätta, och urvalsprocesserna är ofta rigorösa och resurskrävande. Det finns ingen möjlighet att gå igenom alla och värdera utifrån “personlighet”.

Nej, men det är en ganska bra start. I fallet IndEk, som ju diskuteras i tråden, så krävs mycket höga betyg eller åtminstone ett hyfsat resultat på högskoleprovet för att ens komma in på CTH/LTH/KTH (trots att du försöker kalla dessa för “lågpannor hela bunten”). På det mindre attraktiva programmet med till synes samma namn (civilingenjör Industriell Ekonomi) på Blekinge Tekniska Högskola, å andra sidan, där räcker det ofta att skriva 0,8-0,9 på högskoleprovet. Alltså något som man kan klara av utan att ens nå upp till “medel” på de färdigheter som provet försöker mäta.
Man blir som man umgås. Detta vet folk på BCG, Bain och McKinsey och plockar sina intervjuobjekt därefter. Det är ett faktum oavsett om vi gillar det eller ej.

Jag tror rent allmänt att en väldigt stor andel av de jobb där man kan göra skillnad finns inom offentlig sektor. Sedan beror det ju mycket på vad man mer exakt lägger in i begreppet ”göra skillnad”. Effektiviteten i offentlig sektor är inte alltid den bästa. Det beror på olika faktorer att det är så, inte minst rena lagkrav. Dock är det vanligt att delaktigheten i olika processer är stor, åtminstone på arbetsplatser med bra ledarskap.

Just det här meningsfulla innehållet i arbetet blir en säljande grej. Saker förvandlas till lagarbete just för att det ökar känslan av delaktighet och meningsfullhet, inte för att det egentligen är nödvändigt eller ger mest produktion per nedlagd timmes arbete.

Sedan kan man ju välja att definiera ”göra skillnad” på andra sätt och komma till andra slutsatser också.

Jag har jobbat på BCG och det är väl ett av de jobb där mitt och mina kollegors jobb känts mest meningslöst om jag ska vara ärlig. Men det är min personliga upplevelse och finns många perspektiv på det. Många skulle nog inte alls hålla med. Jag skulle nog aldrig ha kommit fram till att det inte var för mig om jag inte provat, och jag ångrar inte att jag fått känna på det.

2 gillningar

Samma här, samtidigt som det i efterhand kan ha upplevts meningslöst att vara powerpointapa så lärde jag mig extremt mycket på väldigt kort tid. Men några år räckte.

Finns i så fall sökmotorer på Internet som man kan använda.

1 gillning

På ”min tid” fanns inte så många tekniska högskolor. Det var KTH, LTH, LuTH, LiTH och CTH. Man kunde läsa Teknisk Fysik i Uppsala också.

Har många gamla kollegor, vänner, släktingar och bekanta som gått på dessa högskolor. Det var ungefär samma kurser och samma litteratur de första åren. Tror att grundutbildningen skiljde sig mycket lite kvalitetsmässigt. De flesta var mycket studiemotiverade och hade goda betyg med dåtidens betygssystem. Krävdes tex 4.8 för mig att komma in. Samma som för läkarlinjen i Umeå, som hade lägst då. Det var säkert inte sämre i Umeå, bara något mindre konkurrens pga geografiska läget.

Högskolorna hade olika profil och vilken som var ”bäst” berodde nog mest på om man ville börja forska inom något speciellt område efter grundutbildningen.

Hur det är idag vet jag inte. Men det verkar onekligen som att man kan läsa till civilare i varje buske dag. Om jag skulle varit 20 år idag och valt högre studier hade jag valt ett lärosäte med lång och god track record inom det område jag tänkt studera. Att välja utbildningsort för att slippa flytta känns kortsiktigt. Tvärtom är det nyttigt att lämna hemstaden och tvingas växa upp, och leva ett riktigt studentliv med andra studenter.

Sen, efter första jobbet har jag fått alla mina senare anställningar genom kontakter. Jag har aldrig visat upp min examen för någon sen 1993.

2 gillningar

Försökte skoja till det lite med @chineseinvestor men givetvis vart det lite för personligt, då han graderade utbildningarna du nämnde med glimten i ögat.

CTH/LTH/KTH är väl knappast några elitskolor, som du antyder i jfr med liknade högskola i Blekinge. Du har inga evidens överhuvudtaget, på att valet av universitet i Sverige har stor betydelse för den framtida karriären

Ett högskoleprov mäter att du är bra på högskoleprovet och kan antas till en viss utbildning, vilket är rimligt urval av flera skäl.
Begreppet att man blir som man umgås i urvalet för att antas i en rekryteringsprocess är taget ur luften.

Utbildningen är fundamental för alla yrken.
Vill man rekrytera en viss kompetens så söker man vissa egenskaper som är företags/yrkes specifika, kraven kan vara tolerans för psykiska, fysiska och kognitiva krav där erfarenhet personlighet är avgörande.

En felrekrytering är en kostsam process för ett företag, eller var tror du?

Detta är verkligheten!

Du har läst IndEk och gjort tidig karriär på en av MBB-firmorna hör jag. Åtminstone måste du ha mångårig erfarenhet från top tier management- eller strategikonsultfirmor. Du är grabben med förstahandsinformation helt enkelt.

2 gillningar

Lustigt att man framkallar så mycket negative bias om man efterfrågar evidens.
Såklart att man blir ett hot då man omkullkastar någons självbild.

Nu kunde jag inte låta bli :sweat_smile:

Finns en hel del studier i ämnet på både svenska och engelska om du googlar eller söker i databaser för vetenskapliga artiklar. Här är en på svenska, dock med några år på nacken: http://www.njl.nu/uploads/Konferens_2008__Regn_r__Gartell.pdf

Tycker dock det borde räcka att fråga oss som läst på något av dessa universitet. Du kommer få ett jakande svar från majoriteten.

Återigen, på min tid, om vi pratar om just IndEk, så hade LiTHs utbildning högst anseende trots att det var ett ungt universitet då och inte ett av de tre stora. Dom var först i Sverige typ på 70-talet och hade en genomarbetad utbildning.

LuTH och CTH hade också IndEk på 80-talet men inte KTH och LTH. Vet inte när dessa startade. Men ingenting är statiskt, professorer kommer och går. Organisationer förändras till det bättre och sämre. Man bör försöka förstå vilka lärosäten som är bland de bättre just nu. Det är såklart inte lätt att veta. Speciellt inte som 20 åring. En avslutning kan ha urusla föreläsare medan en annan på samma TH kan ha jättebra.

Välj något etablerat lärosäte med gedigen forskning är mitt råd, än en gång, det är säkrast. Det är ändå fem års investering.

2 gillningar

Eftersom det är vi och våra kursare som rekryterar, till MBB, så :joy:

1 gillning

Japp. Mitt skarpa råd att för just IndEk absolut sikta på CTH, KTH, LTH el LiTH är inte för att den faktiska undervisningen skulle vara sämre i t ex Luleå eller Karlstad. Det är samma böcker, typ, även om det även hos professorer finns en prestige i att arbeta och undervisa på toppskolorna och inte i Träskhult. Och medstudenterna kommer i medeltal att vara vassare (stor grej på case/grupparbetstunga IndEk), och just lärosätets varumärke är en stor grej oavsett vad somliga som inte har någon förstahandsinformation eller konkret erfarenhet från varken utbildningen eller bransch tror.

Detta spelar roll för den lilla klick som kan och vill söka sig till de absolut mest prestigefyllda ingångsjobben. För alla andra spelar det mindre roll och då skulle jag säga att karriären i stort riskerar att hämmas mer av att vilja bo i Värmland än att vara flyttbar.

1 gillning

Det är inte min ”självbild” utan mitt uppriktiga råd till TS, som grundar sig i min erfarenhet som student på precis den utbildning som diskuteras (och du inte gått va?), min efterföljande erfarenhet som managementkonsult (har du jobbat på McKinsey eller annan top tier-firma?) samt mina samlade intryck från ett ganska brett kontaktnät från IndEk, consulting och industrin, som konsult, projektledare och rekryterande chef.
Det GÅR att göra karriär utan examen från RÄTT skola, men varför utsätta sig för fem års tunga studier utan att maximera potentialen…

Om du läser denna studie, så försöker dom förklara ett samband mellan lön efter examen för kvinna och man och val av högskola.
Där man inte kan se något säkert samband relaterat till att för få högskolor statistiskt säkerställda.

Studien är gammal och totalt förlegad samt kan inte att förklara ett samband mellan lön och val av lärosäte när det gäller tekniska utbildningar.
Evidens=0 för att säkerställa ett samband med det som efterfrågas i tråden.

Kommer vi närmare i denna studie där löneinkomst är den beroende variabeln!
Civilingenjörer från Bleking tekniska högskola tjänar bättre efter 3års examina än dom som utbildats på Chalmers tekniska högskola motsvarande tid, men det verkar inte statiskt signifikant.

Skärmavbild 2024-05-31 kl. 14.54.48

Statistiskt säkerställda samband mellan lön och lärosäten gällande civ ingenjör utb med ref Uppsala universitet
Läser man på mittuniversitetet får man 17% högre lön än om man läst i Uppsala, studier KTH 6% osv…

Skärmavbild 2024-05-31 kl. 15.34.05

Man konstaterar att det är relativt stora skillnader i lönepremier mellan olika
utbildningar, är skillnaderna mellan lärosäten som ger samma utbildning
små.

Nej jag har inte gått den utbildning, jag bara efterfrågar om det stämmer det du säger.
Du kan inte visa några evidens mer än tyckande.
Tröskeln för att påstå något som sanning är väldigt låg om man inte kan bevisa detta.

Studien är som du först konstaterar ”gammal” och den mäter inte heller just IndEk utan hela högskolans utbildningar som aggregat. Rätt meningslöst.
Om du hade lite bättre aning om vad som faktiskt skiljer och hur karriärvägarna de facto kan se ut för civ ing med IndEk- bakgrund skulle vi inte ha denna diskussion.

Frågan handlar heller inte om genomsnittslöner utan om hur chanserna ser ut att få jobb som strategi- eller managementkonsult med en viss examen i bagaget. De som vet, de vet, och du vet inte. Vad du gör i tråden är oklart men du verkar följa mina inlägg med spänning för du poppar alltid upp som gubben i lådan med en diametralt motsatt vy eller bara ifrågasättande.

För den som verkligen vill förkovra sig kan man t ex kika på McKinseys seniora ledare i Sverige.
Rätt skralt med annat än Chalmers, Lund, Linköping och KTH där…

Eller varför inte BCG, det ser likadant ut:
https://www.bcg.com/offices/stockholm/default

2 gillningar

Som sagt jag svarade @Pinglan men lyckades även kicka igång din reptilhjärna ännu en gång, utöver ett annat inlägg som inte heller var riktat till dig.
Men jag förstår att du inte kan kontrollera dina impulser.

Du ville inte läsa artikeln jag länkade till, kring en vetenskap som beskrev sambandet med variabeln som lön relaterat till utbildningar och lärosäten, bakgrund mm.

Har du några andra variabler som du tycker är mer relevanta än lönen?
I min värld är det relevant att man får avkastning på sin utbildning, man kan kalla det för hävstång!

TS frågade

Vad menar man med att få högt eftertraktade yrken inom STEM, vad gör dom eftertraktade?
Kan det vara lönen!

2 gillningar

Nej, jag vill inte läsa en 47 sidor lång artikel som inte handlar om det som tråden diskuterar. :upside_down_face:
Släpp det du, du vet ju fortfarande inte vad TS frågade.

Den viktigaste variabeln måste ju vara att maximera sina möjligheter framöver. Att gå på en mindre högskola behöver inte vara en begränsning men det kan definitivt vara lättare att öppna vissa dörrar om man kommer från ett bra universitet. Vill man tex doktorera underlättar det att inte ha pluggat i en avkrok med helt okända lärare. Kompetensen och ambitionerna hos lärarna plus nivån på övriga studenter spelar stor roll.

1 gillning