Ni som arbetar inom STEM - Har val av universitet stor betydelse för karriären?

Så en avhandling i Karlstad väger mindre än om den hade gjorts i Stockholm?

Jag läste läkarutbildningen i Stockholm på KI vart färdig 1994 och såg varken då eller idag att det skulle göra någon skillnad.
Artikeln stödjer mig när det gäller lönerna undantaget andra mervärden, generaliserad man detta så verkar det finnas få undantag med att.

Resultaten visar att

• Det finns en positiv lönepremie för högre utbildning i Sverige
  • Det är stor skillnad i lönepremie mellan olika utbildningar
  • Det är liten skillnad i lönepremie mellan lärosäten när samma utbildning jämförs.

Avkastningen på utbildning är något alla strävar efter oavsett vilket mervärde det gäller. Men vi kan vara överens om att pengarna/lönen är det som är värdet på din insats i arbetslivet.

Egen notering är att dom som utbildats på Handels i Sthlm verkar ha ett enorm löneförsprång efter 10 år ( VD löner?) mot sina kursare på andra lärosäten.

Inte nödvändigtvis. Men en grundutbildning till civilingenjör i just IndEk kommer definitivt att göra det i vissa specifika sammanhang. Som i frågan TS hade.

Det är lite lustigt att du hänvisar till en generisk studie som försöker mäta något helt annat. Och grafen du visar handlar om generiska FEK-utbildningar. Där är det också allmänt känt att om man ska läsa civ ek så är HHS outstanding.
Du är snett på det, och det är inte så konstigt eftersom du aldrig rört dig i de här kretsarna eller ens riktigt verkar förstå vad trådstarten handlade om mer specifikt. Dina svar blir därmed lika skeva som om jag som civ ing och civ ek skulle försöka tycka till om olika specialiteter inom ditt område medicin. Eller svara ”kolla den här studien som är gjord med alla discipliner i en klump” när frågan egentligen gällde typ röntgenläkare. :grin:

Generellt sett ja, om det inte råkar finnas någon skarp handledare i Karlstad. En högt meriterad handledare öppnar massor med dörrar och de välmeriterade återfinns sällan på mindre universitet/högskolor. Det hänger också på hur många andra doktorander det finns i miljön och hur drivna de är. Forskning är mycket mer socialt än vad man kan tro. Vissa mindre ställen har knappt forskande lärare.

2 gillningar

Så du menar att du kan ha fel :joy:

Ja det är lustigt, att man kortare ner citat och framställer att jag menar något annat.
Beskriver det som artikeln ville påvisa, att det i mitt fall även stämde att det inte haft någon betydelse.

Återigen jag refererar till en artikel, din kognitiva bias är skev.
Det är fritt att tycka om mitt yrke och dess olika specialiteter, du behöver inte skämmas för det i så fall.

1 gillning

Så jag tolkar att forskningen är avgörande om man ska göra karriär inom STEM?
Det du säger låter rimligt, en meriterad handledare kan “äska” pengar till intressant forskning.
Kontakter socialt kan avgöra känns bekant även i min värld, fast jag är på den privata sidan numera.