Ni som bytt från Frånluft till Bergvärme/Luft Vatten vad sparade ni i energiförbrukning?

Bara nyfiken, vad kostade FTX: en mer specifikt? Har ju själv haft FLVP och således frånluftskanaler så vore intressant att veta. :grinning:

Nu har jag enplans också så antagligen enklare installation…

Så här ser jag på de två alternativen jag har

1. investera ca 240k kr i bergvärme
    Uppskattar en besparing på minst 10k kwh a 2kr = 20k kr per år. Om man investerar den besparing ca 1666 kr per månad i index (7%) så ger det en värde på 850k efter 20 år. Dra bort investeringen på 240k så blir resultatet 610k kr.

1. Strunta i det och lägga pengarna i indexfond nu i 20 år ger 928k kr.

Om elpriset går upp så kommer alternativ 1 bli bättre går priset ner så blir alt 2 bättre. I alternativ två så har jag inte räknat med att nuvarande FLVP går sönder (vilket den bör göra) och elförbrukning går upp pga av att den endast går på en elpatron. Eller att det finns ett värde kvar i borrhålet eller att bergrmepumpen håller längre än 30 år. Jag har inte heller tagit hänsyn till att alternativ 2 har högre kostnader. Har lite otur när jag tänker så tar gärna emot Synpunkter och feedback på mitt resonemang.

Det borde ju finnas massor på detta forum som räknat ordentligt på detta.

Tycker det låter som att du har bra koll. Men på de tidshorisonter vi pratar om så kommer ju osäkerheterna ändå vara väldigt stora vad som blir bäst, det måste man acceptera. Det enda man kan göra är rimliga antaganden utan att gissa för mycket framåt.

Hur jag än räknar på detta så får jag svaret att det är bättre att inte göra något och bara trycka in allt på börsen och låta ränta på ränta täcka kostnaderna.

Hur får någon ihop en kalkyl som är bättre än att investera i börsen?

Beror på utgångsläge. Har man en bra, fungerande frånluftsvärmepump idag så är det med dagens elpriser svårt att motivera ja.

Men är värmepumpen slut och dags att byta blir kalkylen annorlunda eller om elpriserna blir som i vintras osv osv

1 gillning

Den är från 2007 så den börjar bli gammal men funkar så länge det inte är kallt då går elpatronen in. Frågan är om jag bara skall avvakta och låta den gå tills den rasar.

Livslängden på en frånluftsvärmepump beräknas till 15 år, kan ju hålla 20-25 år också med tur och reparationer, men räkna det som övertid efter 15 år. Så ett utbyte till någon typ av ny värmepump ska med in i din kalkyl. Min känsla är att leveranstidsproblemen som varit (12-18 månader) har börjat ordna upp sig, vi fick vår bergvärmepump installerad på mindre än 5 månader från beställning tidigare i år.

Tack för input. Vad har du för förbrukning idag vad räknar du på förbrukning efter bergvärme? Vad installerade du och vad fick du ge för det?

Hade 24.0000 innan med elpanna, hoppas komma ner på 14.000, räknar försiktigt, kalkylen från installatören räknade neråt 10.000. 180k med 140m borrning och IVT Geo608c och eftersom jag hade elpanna så borde jag få 30k tillbaka från boverket i energiförbättringsåtgärd.

Så är det. Det logiska är ju att skaffa en luftluft tillsammans mes sin FLVP. Vår granne gjorde t ex det. Men då bytade de också FLVP 2017. Vår var från 2004 så jag kände att den hade gjort sitt. En ny FLVP och LLVP blev ungefär samma kostnad som en ensam LVVP.

Men det är knepigt med uppvärmningssystem. Man kan räkna hur mycket som helst men faktorer som bränslepriser och väder går inte att förutse.

Jag tror leveransproblemen är värst på frånluftspumpar faktiskt. Övriga pumptekniker verkar lättare att få tag i.

Vi ligger på 766 kw för juli, 2 stora speldatorer igång hela dagarna+30 grader i poolen 28km3, varför har ni högre förbrukning än vi?

Bra fråga har 879 kWh i juli.

Rejäl pool må jag säga.

2 gillningar