Ni som har ett företag

När startade ni företaget?

2009, 2011, 2011 (bolag två samma år), 2012, 2018, 2020.

Vad sysslar ni med?

Apputvecking både i egen regi och som frilansare.

Varför just det?

Ren och skär slump. Det blir lite svårt att hålla kort men TLDR det blir aldrig som man tänkt sig.

Jag programmerade en del som barn (12-16 år). Sedan tappade jag bort en av floppydiskarna till programspråket C++ samtidigt som jag fick andra (som jag såg det då) mer kreativa intressen. Trodde aldrig jag skulle programmera igen. Spolar man fram bandet 10 år hade jag nyss blivit befordrat från grafisk designer på ett filmbolag till biträdande chef för min avdelning. Det innebar större ansvar, bland annat över avdelningens ekonomi. Min chef bad mig kolla upp möjligheten kring att automatisera den interna bokföringen. Även om det gått lång tid sedan jag programmerat senast satt en del kvar och jag lyckades till slut. Men wow, av 1200 anställda inklusive en IT-avdeling, var jag den enda som kunde programmera (mig veterligen). Det kändes som en superkraft som sög in mig mer och mer. Jag automatiserade mer än bara ekonomin och med tiden blev min chef “head huntad” till ett stort videoprojekt i Nederländerna. Han tog med sig mig och där började programmeringskarriären på allvar. Vår edge var att vi hade en film-/videobakgrund och kunde tillföra något som de flesta programmerare saknade.

Något år senare jobbade jag på en protypavdelning på ett stort massmediebolag och CTO’n för Adobe (bolaget bakom Photoshop, Premiere etc) kom på besök. Vi visade upp lite prototyper och han tappade typ hakan. Det, i kombination med en serie slumpartade händelser, gjorde att vi bröt oss loss och startade eget. Här började företagandet på allvar tillsammans med mina fyra medgrundare. Vid vår första investeringsrunda fick vi in en riskkapitalist med goda kontakter inom Samsung. Han ville att vi släppte en video-app till konsumenter och menade att vi eventuellt kunde baka in appen till Samsungs mobiler. Dock var det noga med att vi ägde IP’t och inte Samsung, därför ville han släppa till iOS först. Han frågade om vi hade kompetensen för att hantera programmeringen och så klart kunde man inte säga nej. Bolaget kraschade något år senare, dock aldrig konkurs, men nu riktade man in sig på apputveckling helt plötsligt och jag ville inte blicka tillbaks till videonischen. Var också lite trött på att vara låst till väldigt stora städer (där film- och videobranschen finns) och ville därför bredda mig till andra områden.

Så på den vägen är det. Jag planerade varken att bli företagare eller apputvecklare men så blev det till slut. Idag kör jag på som frilansande apputvecklare via aktiebolag. Jag tycker fortfarande det är rätt skönt att slippa all stress/ansvar som kom som medgrundare. Nu kan man gå hem i rimlig tid och prioritera ett liv utanför jobbet. Så var det verkligen inte då. Driver även ett annat bolag som består av en app jag skapat. Den går bra men lever lite sitt eget liv numera. Svarar mest på support.

Hur kom det sig att ni valde att starta eget?

År 2009 handlade det mest om att jag blev erbjudanden ett frilansuppdrag. Då behövde man ett bolag även om jag startade via paraplybolag då. Resten är beskrivet ovan.

Hur lång tid tog det innan ni gick plus?

Mina två senaste bolag gick med plus från dag ett. Bolaget som jag medgrundade gick aldrig med vinst.

Hur stort är företaget nu?

En man stort. :slight_smile:

Planerar ni att sälja någon gång?

Det här var alltid drömmen förut. Man ska få in massa användare, leva på riskkapital och sedan sälja till en drömsumma. Jag tror det här är fel fokus för de flesta och många gånger orealistiskt. Bolaget som består av min app ser jag som en trygghet och ett komplement till mitt frilansande. Har fått ett par förfrågningar av intressenter som kan tänkas köpa det men varför sälja till 5x vinsten eller liknande om man kan behålla bolaget i 20+ år. Dessutom växer omsättningen årligen mer eller mindre utan min inblandning.

Hur mycket tjänar ni?

Tillräckligt. Dock mindre idag än när jag bodde i UK vilket i huvudsak beror på skatteskillnader. I UK fanns det inga behov av att låta överskott stanna i bolaget. Istället delade man ut rubbet.

Vad är det ni fokuserar just nu på att förbättra?

Jag jobbar på att bli bättre på att ta ut semester. I övrigt ingenting.

3 gillningar