Ni som läkt er trötthet

Känns som de flesta i dagens samhälle är ständigt trötta. Var det likadant för? Speciellt ungdomar.
Jag känner mig själv också väldigt trött oftast, och energin tar slut snabbt.
Är det någon som känt samma för att sedan vända på båten och känna att de har bra sömn och är fulla av energi?

1 gillning

Ja har varit där. Nollställde livet och byggde nytt,på ide stadiet. Jag lämnade naturligtvis inte allt bara :joy:. Men det krävde att saker ändrades och i vissa fall togs bort. Tog beslut med intention. Vilket utfall vill jag ha och vilka val, beslut och vanor skapar det utfallet.
Arbeta vetenskapligt, och ta beslut grundat på vetenskap. Ibland behöver rotorsak identifieras.
Jag tror du egentligen vet vad som behövs för ha gott om energi fysiskt som kognitivt. God sömn, inte för mycket stress, träna, goda kostvanor.
Vad behöver du ändra för att uppnå det? Var också ifrågasättande mot dig själv och ta inte förgivet att du faktiskt vet det du tror dig veta. Sök information och gå inte på känsla.
Kom ihåg att saker faktiskt måste ändras för att få ett annat resultat. Saker som känns nödvändiga och essentiella i livet är det sällan.

4 gillningar

Jag får nog kalla mig periodare i trötthetsträsket.

För mig hänger det alltid ihop med avsaknad av ordentligt pulshöjande träning. Min kropp fastnar då i något slags tomgångsläge och puttrar slött fram genom dagarna. Så jag känner mig trött på dagarna, men har inte gjort tillräckligt för att bli trött på kvällen utan sover för lite och kompenserar med mer kaffe på dagarna. Efter ett tag i den dåliga spiralen är jag aldrig pigg utan går runt i en konstant koffeinreglerad trötthet. Händer oftast såhär års när man knappt ser solen om man jobbar inne på dagarna, och vädret är en bra ursäkt att skippa träning.

Det som har funkat för mig är att köra en månad med någon löpning eller cykling på hygglig intensitet, inget kaffe och se till att komma ut på lunchen varje dag.

7 gillningar

Full av energi vet jag inte riktigt men absolut ett bättre mående sedan byte av jobb. Mindre krävande än det förra och tyvärr lägre betalt men så värt det i långa loppet. :slight_smile:

11 gillningar

Jag är absolut inget träningsfreak utan gör bara det jag måste för att må bra. Vilket inte är mer än en kvarts löpning eller cykling. Eller faktiskt ännu mindre om jag kör riktig flat out Tabata.

Jag tror det är många som går runt i samma koffein reglerade tröttbubbla och använder tröttheten som ursäkt till att man dricker allt kaffe och inte tränar.

2 gillningar

Vilket tidsperspektiv tänker du på? Jag känner definitivt igen mig, brukar säga att det sällan är tid som är den begränsade faktorn för mig, utan energi. Tid går alltid att hitta om man bara prioriterar rätt, alla kan skala av en halvtimma här och en halvtimme där, men det spelar ingen roll när energin inte finns.

Men jag funderar på om det beror på att idag jämfört med förr så är det begränsade faktorn oftast en själv och ens energinivå. Det är sällan idag som man behöver vänta på något, man kan ständigt hitta underhållning eller något att lära sig, oavsett var man är och vilken tid på dygnet. Detta tycker jag ger en viss stress, man blir aldrig tvingad att ha tråkigt eller att ta en paus, hjärnan går konstant varje vaken timme.

3 gillningar

Jag tror du har helt rätt! :slight_smile: kan känna igen mig i det där koffeinberoendet och konstanta tröttheten på gränsen till dimmighet. Tack för påminnelse om lösningen!

Även yrkeslivet ställer andra krav idag på fokus, uppmärksamhet och tillgänglighet.

Internet har öppnat en ny värld för oss av effektivitet men också skapat en annan form av stress. Tidigare generationer har i många fall haft det lugnare/mer personaltätt på sina arbeten och hela samhället har samtidigt varit långsammare till sin natur.

6 gillningar

Nja. Fram tills traktorerna kom var den största delen av befolkningen sysselsatt med att odla mat, hugga skog och bygga hus. Folk jobbade med något så gott som dygnet runt. Om det så var att sticka sockar eller laga skor för att barnen skulle slippa va barfota.

Det var kanske långsammare. Men jag är tveksam till att det var mindre stressande att få fram mat och kläder till familjen på den tiden.

Vi har fått kortare arbetsdagar och veckor och mer semester. Mer föräldraledighet och sjukersättning är allt efterssom.

Däremot var det få som satt still på en stol och tittade på en skärm hela dagarna.

Inget ont om dem som gör det. Det innefattar mig. Men det har sina konsekvenser både fysiskt och mentalt.

1 gillning

Jo men nu tänkte jag på generationerna just före oss. Människan har ju alltid slitit på olika sätt, mer eller mindre.

Zooooooooma ut. Jägare och samlare :slight_smile:

Känner mig som en upphakad skiva på det ämnet i alla möjliga trådar här på forat. Men ska man förstå hur man uppnår psykisk hälsa i dagens samhälle bör man utgå ifrån 95%+ av vår tid på jorden.

Då jobbade vi inte med varken jordbruk, PowerPoints eller mot deadlines i 8 timmar om dagen. Vi var alerta vid behov. Vi var avslappnade.

Ang TS:

Det och fysisk träning har gjort en milsvidd skillnad för mig.

Jag hade framför allt levt med en kronisk stress i varierande grad i flera år som var så ”normal” för mig att jag inte visste hur man mådde bra… Mycket på grund av det hektiska jobbet jag hade.

Det ledde definitivt till trötthet bland mycket annat.

6 gillningar

Ja. Just förra, efterkrigsgenerationen är nog den enda som lyckats ta sig till en mindre stressad och påfrestande vardag. Tack vare deras egen och föregående generationers arbete och uppfinningsrikedom.

Men det är OT här.

Stressig arbetssituation är absolut en bidragande orsak till både trötthet och dålig sömn. Det är såklart något man behöver fundera över också som åtgärdsplan.

1 gillning

Jag är hundra procent övertygad om att det var ett mentalt mindre stressande arbete och liv. Man jobbade länge och hårt absolut, men mycket var rutin, och det var tunga men mindre komplicerade arbetsuppgifter, och mängden nya intryck var färre.

Ett hårt liv är inte samma sak som ett stressigt liv.

8 gillningar

Det är nog väldigt olika men för mig handlar det framför allt om sömn. Många hävdar att de klarar sig på sex eller sju timmar men för att jag ska vara utsövd på riktigt behöver jag bortåt tio timmars suss per natt.

2 gillningar

Ja, det gjorde skillnad att sluta arbeta.

2 gillningar

Baserat på 1 års prov FIRE så blev inte bara sömnen bättre. Det gick att satsa fullt ut på hälsan med varannan dag löpning och varannan dag simning. Det gjorde en extremt stor skillnad :nerd_face::+1: hälsan gick inte att få tid till för mig när båda jobbade. Jag åt bättre och godare med, men det borde gå att fixa till även om man jobbar 120%

2 gillningar

Japp, botat den hyfsat den senaste månaden. Dra ner på skärmtid särskilt 1h innan läggdags, inte jobba över för ofta, träna medel/högintensivt några gånger i veckan men helst vid 18 vardagar, inte för sent på kvällen. Max 1/3 kopp kaffe eftermiddagar.
Läggdags samma tid varje kväll, inte göra annat i sängen än sova. Sover aldrig bra om jag lägger mig aningen för tidigt, så det blir strax innan 23 och upp ca 6:45

Jag har ett ord till dig: Skärm

Jag menar inte bara sociala medier, jag menar också alla tjänstemannayrken vid skärm. Gör man saker fysiskt sover man bättre och risken att fastna i meningslösheter minskar också.

Jag har sovit dåligt i perioder, men då har det varit privata problem. Mitt jobb var alltid omväxlande så efter arbetsdagen sov jag alltid gott. Nu somnar jag, enligt särbon, innan huvudet nått kudden, så det är väl skillnad antar jag. Men för mig räcker ca 6,5 timmar i normalfallen.

4 gillningar

Tränar du någonting?

Jag håller med @Otto1. För mig är löpningen ett mirakelpiller när det kommer till energi och trötthet.

Tror också, ang skärm, att vi vilar kroppen för mycket och hjärnan för lite. Jag är själv urdålig på att vila hjärnan, har nästan alltid nån podd eller nåt att läsa/se oavsett vad jag gör. Enda tillfället jag kan komma på när jag vilar hjärnan är när jag gör en viss typ av trädgårdsarbete på landet, då tänker jag på i stort sett ingenting och bara gör. Väldigt vilsamt. Svårt att få till i vardagen dock, det tycks som om det krävs att man från början har ett lågt tempo i kroppen.

11 gillningar