15 minuter bastu efter styrketräningen har blivit min meditation och ett sätt att koppla av hjärnan efter 8h skärmstirrande innan hemkomst. Det gör enorm skillnad, min sambo verkar tycka att jag är mycket trevligare att bo med numera.
Där är det även omöjligt att ha med något annat in än en handduk och möjligtvis lite vatten.
Själv har mitt årsmedlemsskap hos funktionsmedicinska kliniken FunMed gjort skillnad - eller rättare sagt, de åtgärder jag fått ordinerade som ett resultat av ett digert frågebatteri samt dito analytiska tester på blod, urin, avföring och utandningsluft.
Förvånande nog är vi, trots allt överflöd vad gäller livsmedel, lite till mans i olika briststadier gällande mikronutrienter etc.
Så det har varit min väg till bra mycket mer energi - att få hjälp att åtgärda brister, likväl som fokus på bra kost och rörelse och vila!
Just det där med att skapa en vallgrav/tydligt skifte mellan jobbet och fritiden tror jag är superbra. Jag borde kunna göra det mer när jag pendlar men ofta sitter jag och “passar på” att göra lite administration, svara på mail och sånt.
Sedan tror jag att brist på kreativa aktiviteter är ett allmänt problem. Kreativ, snarare än reproduktiv, problemlösning ger väldigt mycket energi, man blir ofta nöjd av att komma på lösningar och fixa problem, särskilt problem som även drabbar andra. Alltför mycket av det moderna livet handlar dock inte om att få lösa problem utan en massa kringaktiviteter för att få andra aktiviteter att flyta.
Ända trötthet jag känt är när man jobbat typ 12-15 timmar å då är det fysikt jobb…
Att vara allmänt trött utan att göra någe på dagarna har jag inte känt av…
Trötthet kommer av att man slavar på med ett totalt meningslöst arbete som man inte tycker är kul eller trivs med. Man mår som bäst när man brinner för något. Då kan man jobba hur mycket som helst och ändå ha tid och ork över till fritidsintressen.
Förståeligt…
Men då kan man undra om de är så bra att ha å jobba på kontor om man ska gå omkring å vara trött hela tiden… Värkar inte vara så bra för hälsan…
Vet inte om att byta höftleder har med jobb å göra eller inte…
Min lilla syster har byt båda sina höftleder å hon har jobbat på kontor hela livet, men jag har inte behövt byta ännu å har inga känningar då…
Jag är inne på samma tråd som @simino . Livet är mentalt påfrestande och vi behöver hitta sätt att få mental återhämtning. Att verkligen gå in i trygghets-zonen en stund varje dag, vila från intryck och krav, landa i kroppen och andningen. Sen kan det göras på olika sätt, i allt från täljning till yoga till bakning till massage liksom. Kan rekommendera fina böckerna Utan press och Återhämtningsguiden.
Har ett ganska aktivt jobb.
Dock inget pulshöjande.
Jag joggar i ibland, mer förr.
De flesta skriver att de sover bättre av träning. För mig är det tvärtom.
Vaknar mitt i natten och känner mig stressad liksom och kan inte somna om. Så är det oftast flera dagar efter ett träningspass.
Angående skärmtid.
Speciellt mobil och data märker jag skillnad på. Har svårt att sitta längre stunder vid datan då min hjärnenergi tar slut. Svårt att fokusera till slut. Blir stel i axlar och ansikte.
Trötthet pga av övervikt, psykisk ohälsa och arbete.
Skulle inte uppnåt 70 år och är 53.
Fixat och avklarat.
Pigg och positiv energi med rikt sexliv, pengar och makt att styra mitt egna liv.
Nu siktar jag på 80+ …
Allt på topp.
Åtgärder …
Fatta att viktminskingsindustring är en biljonindustri och ignorera allt.
Vara obekväm mot sig själv för att bryta mönster och ändra livsstil.
1000 upprepningar och du har en ny vana, du kan misslyckas, men på igen, till slut lyckas du.
Mantra, ett steg bakåt och två steg framåt.
Och den viktigaste läxan av alla och generaliserar.
Gör man som folk gör mest är det dömt att misslyckas.
Det ska likställas med att den som inte nått botten.
Och sedan genomgått resan att bygga upp sig själv från grunden igen.
Vet inte vad dom snackar om, har inte en susning.
Där resan och erfarenheten mot alla motgångar gör att du blir ännu starkare och visare.
När du kommer ut på andra sidan som nyfödd.