Ni som läkt er trötthet

Tack för många bra tips.
Ni hänvisar till forskning och vetenskap, skicka gärna länkar om ni har några bra sidor att dela med er av.
Jag har kommit en bit på vägen, men har i flera år varit alldeles för stressad och trött och kom in nån negativ spiral med mkt stress, långa arbetsdagar, mkt kaffe…svårt att somna…trött…upp igen…gör om cirkusen igen…ännu mer kaffe för nu ännu tröttare…

För mig var största skillnaden att jag bara dricker kaffe på morgonen numera, fram till ca kl 10. Älskar kaffe på morgonen, men sen inget mer. Mår så mkt bättre av det. Att stänga av hjärnan sliter jag fortfarande med, försöker 1 h utan skärmtid innan läggdags men dålig på det och skulle behöva meditera mer tror jag.

3 gillningar

Jag brukar släcka ner lite i hemmet en timme innan sängdags så blir man naturligt mer pigg på att sova. :innocent: Enkel men effektiv åtgärd.

Försök hålla dig till ungefär samma tid du går och lägger dig. Så vänjer sig kroppen vid detta och du blir automatiskt trött vid samma tidpunkt och somnar därmed snabbare.

Släck ner ljuset en timme innan du går och lägger dig så kroppens melatonin framställs och du blir naturligt trött. Helst ingen skärm alls, men ja att bara släcka ner hjälper även om du tittar på tv.

Drick inte kaffe för tidigt eller för sent på dagen, kaffe har en halveringstid på 4-7 h beroende på din metabolism. Man vill inte heller dricka kaffe de första man gör på morgonen då adenosinet inte har lämnat kroppen. Vänta tills du kommer till jobbet eller iaf en timme. Drick helst inte för sent heller då det påverkar din djupsömn (även om du kan somna så påverkas sömnkvalitén). Går också att byta mot koffeinfritt om man har som vana att drick sent.

Ut och gå i naturen om du har någon sådan i närhet! Helst när det också är ljust ute!
Yoga / meditation väldigt bra sätt att lugna ner sitt nervsystem.

Tänk på vad du äter, försök undvika processad mat (exempel färdigrätter, korv, pommes frites)
Försök istället laga mat från grundrecept.

Träna, nästan vad som helst skulle jag säg vad du nu tycker är roligt. Träning stärker inte bara din kropp utan din knopp!
Men som sagt man behöver inte gå till överdrift kan man “bara” gå ut och gå så är det bättre än inget! Träning skulle jag säg är det absolut bästa antidepressiva medlet på marknaden :wink:

De är OK att sätta telefonen på ljudlöst/ eller helt utan vibration, speciellt på kvällen när vi vill varva ner. Man behöver inte vara tillgänglig 24/ 7. Alla 10 000 generation innan oss har överlevt så varför skulle inte vi göra det?

Försök dra ner på sockret, om inte det går så ta iaf, inte det på kvällen. De finns snacks som inte har så mycket socker ( exempel mörk choklad 86-90 %, nötter som inte är tillsatta med för mycket socker)

Glöm inte bort att ha roligt ibland och umgås med dina nära och kära! Även oss introverta personer behöver lite social samhörighet ibland. Faktiskt otroligt viktigt för vårt välbefinnande. Själv Förespråkar jag kvalité framför kvantitet!

3 gillningar

Sömn.
Och det som varit hemlighetstämplat.
Antingen tar du till dig eller så gör du det inte.

Militären vet vad dom sysslar med.
Dom vet att en soldat behöver återhämtning på slagfältet.

Somna inom loppet av 2 minut varje kväll.
Efter en tids praktiserande.

Så somnar du på två minuter – med den hemliga militärtekniken - Metro Mode

Lycka Till …

Min Farsa lärde mig att typ somna när som helst på 2 minuter… Å de funkar…
Hitta en bekväm ställning, slappna av å inte tänka på någe alls…

Många har skrivit om sömn. Ett receptfritt alternativ som funkar för mig, och som inte ger trötthet dagen efter, är att tugga ett eller två åksjuketuggummin (Calma). De innehåller ett antihistamin som gör att man kan somna efter tre kvart ungefär. (Spotta ut tuggummit innan du lägger dig!)

1 gillning

Du har ju fått många bra tips men om du lever så du har utrymme för lite minimalisering är det många uppsidor på det. Att inte ha större boende eller mer saker/prylar än vad man behöver frigör väldigt mycket pengar, tid och minskar stress. Det försvinner energitjuvar och måsten och du får tid till saker som ger energi. Lycka till!

2 gillningar

Efter att länge ha upplevt trötthet, stelhet och värk i kroppen var jag bara tvungen att göra något. Om jag mår så här risigt nu. Hur ska det då inte kännas i kroppen när man är 55, 65 eller 75 år.

I mitt fall har styrketräning haft mycket positiv inverkan. Klassisk old school styrketräning med skivstång och vikter. Sömnen är bättre och led/muskelvärken minskat betydligt.

3 gillningar

För mig är det också tvärtom. Jag kan vara supertrött efter träning men det hjälper inte för min sömn.

Jag kan ofta somna ganska snabbt men vaknar alltid alldeles för tidigt. Vi har klockan på halv sex på vardagar och då har jag oftast varit vaken i runt två timmar.

Jag förstörde min sömn för nästan 30 år sedan när jag levde i sorg och det har inte nämnvärt förbättrats trots att sorgen gick över för många år sedan. Borde ha sökt hjälp för länge sedan men nu känns det för sent och jag lider inte jättemycket av det, förutom just att jag är trött.

5 gillningar

Ett kanske inte så populärt tips är att sluta dricka kaffe.

Väldigt jobbigt en vecka eller så. Därefter får du en kropp och hjärna som inte kräver kaffe för att piggas upp :slight_smile:

1 gillning

I mitt fall handlar det om att jag känner mig fast i samma rutiner. Varje dag ser likadan ut, och det är som om världen har krympt. Det känns som att jag bara har ett litet område att röra mig i.

Detta skapar en ond cirkel. Samma tankemönster upprepas om och om igen, vilket i sin tur leder till depression.

Jag tror att räddningen ur den här situationen är att utöka det krympta rummet och göra något som är roligt och stimulerande. :smile: Känns som att det är många som lider av detta problem, vuxenlivet i nötskal :joy:

3 gillningar

Det var bättre förr är en gammal klyscha som är ganska uttjatad men vissa saker var faktiskt sundare. Enda skärmen som fanns i hemmet var en dammig 28" tjocktv som hade 3 kanaler.
Fritiden spenderade man utomhus med kompisar och gjorde saker, inga notiser som störde, inga mess som skulle besvaras och inga influencers med fejkade liv som man behövde vara avundsjuk på.

Nu är det lättare sagt än gjort och begränsa skärmtiden, jag vet hur det är man jobbar vid dator hela dagarna, och när man kommer hem så sätter man sig vid datorn (igen) eller kollar tv eller mobilen… det är liksom 15 timmar om dygnet som går åt till att stirra på en skärm och fylla hjärnan med så mycket onödig information.

Men jag skulle endå vilja slå ett slag för att kolla mindre på sociala medier och tv överlag, jag har märkt då man är på semester eller liknande och inte har tillgång/tid till att sitta med en skärm framför sig så mår man rätt bra :slight_smile:

1 gillning

Har du provat det? Jag gick från tio koppar per dag till noll koffein öht (har hört många som “slutat med kaffe” men häver i sig cola eller energidrycker istället :roll_eyes: :laughing:)

Jag var sedan utan i flera månader, men märkte inte så stor effekt. Mest tråkigt att inte ha kaffet att distrahera sig med emellanåt.

Kanske var inte kaffe ett problem för just mig? Kan det vara individuellt hur koffein påverkar? Jag hade förväntat mig större skillnad.

jag dricker koffeinfritt, dyrt dock

1 gillning

Japp. Jag är praktiserande :slight_smile:

Det blir en jämnare kurva och framförallt så försvinner “behovet” av kaffe vid frukost, lunch osv för att fungera. Men som du säger. Det kan nog vara individuellt.

Jag.skulle säga att man kommer långt med promenader. Jag brukar löpa i perioder men alltid gå 30-60 min per dag i skogen. Tycker det ger rätt mycket!

Förutom att ge upp kaffe på den andra halvan av dagen, ät inte försent! Äter alltid kvällsmat vid 17, långt innan läggdags.

Sen skaffa barn…då är man garanterat alltid trött. Jag brukar somna vid barnens 1-2h nattningar.

1 gillning

Precis inkommen efter dagens runda kan jag bara hålla med. Idag fick jag t o m se solen också. :partying_face:

2 gillningar

Bättre tänder också.

1 gillning

Trötthet kan vara ett tecken på sjukdom eller brist på d-vitamin eller t.ex. järn.

Har man vart trött länge utan förklaring så kontakta vården!

Ibland kan ett enkelt blodprov och kosttillskott göra susen :slight_smile:

Soligt och fint på dagens promenader här också. Extra bra att en av dem kombinerades med handling och den andra med postande av ett stort paket med saker som inte längre behövs här hemma. :slight_smile:

1 gillning