Nissan Leaf - privatleasning via Gomore

Hej

Är Gomore kampanj på Nissan leaf förmånligt (jmf med köpa bil, leasa vanligt, osv.)? Det kostar 3295/mån och då ingår allt (?).

Vi är i behöv an en extra pendalbil särskilt under vintertid.

Tack!

skulle säga ok men inget revolutionerande

79 200 kr på 24 månader och max 3000 mil blir 26,4 kr per mil.

Jag har en liknande elbil som jag privatäger och jag hoppas att den dagen jag säljer den / skrotar den att den ska kostar ca 15 kr milen

Tack. Vi har bara 50 tkr i sparpengar. Skulle du rekommendera att köpa en begagnad bil? Jag antar att det inte går att köpa en elbil då.

Har samma bil och batteri men högre utrustningspaket och betalar likvärdigt för privatleasing. Jag skulle säga att slå till om du har <10mil till jobbet och kan ladda hemma eller på jobbet. När det är svinkallt (-15 eller lägre) slukar den batteri och speciellt vid motorvägsfart 110kmh+. Flera gånger man sett mätaren dyka då den inte verkar läsa batterinivå lika bra som Tesla tex. Det kan utan vidare försvinna 2-3% bara vid en omkörning på motorväg vintertid då mätaren är lite väl “optimistisk” och killgissar batterinivå.

Har ni budgeten hade jag definitivt kollat på en nyare elbil med längre räckvidd för att slippa planera så mycket kring laddning vintertid. Har ni inte budgeten kolla på mildhybrid eller snål diesel begagnad är min input

2 gillningar

Tack. Avstånd mellan hem och jobb är bara 5mil och vi har en annan elbil hemma så laddare finns. Hur är bilen i övrigt?

1 gillning

För priset jag betalar är jag helnöjd. Bra bil från punkt A till B. Min bror köpte dock en model 3 highland i vintras och efter jag lånat den är jag övertygad att min nästa bil blir en Tesla. Elbilar utvecklas i snabb takt och det märks att Leafen är utdaterad. Det jag stör mig mest med min Leaf;

• Mittspegeln i vindrutan blockerar mycket sikt och det är i princip omöjligt att se trafikljus på högersidan med mina 190cm då jag sitter högt och långt bak. Har vinklat bort spegeln och har slutat använda den helt men sikten är inte hundra ändå.
  • Leafen är väldigt vindkänslig likt en suv när det blåser från sidan på motorväg, läskigt ibland.
  • Appen laggar och är seg, här är Tesla tyvärr helt överlägsna.
  • Chademo DC laddaren är utdaterad och gör att det blir svårt att snabbladda då du måste hitta en snabbladdare som har stöd för chademo. Nu pendlar jag bara och laddar gratis på jobb så det är bara ett problem vid långresor, har du en annan bil ta den för långresor
2 gillningar

Eftersom du har vinklat bort spegeln har du antagligen full koll på läget, men jag upptäckte lite pinsamt efter flera månader att det faktiskt gick att trycka spegeln uppåt och förbättra sikten något. Den är rörlig i en led som jag trodde var fast.

1 gillning

Jag använder oftast open source-appen My Leaf i stället för NissanConnect. Jag upplever den som något bättre, men eftersom den är beroende av Nissans bedrövliga IT-infrastruktur är resultatet ändå under all kritik.

Utöver bristen på stabilitet och snabbhet är en av de värsta bristerna med Nissans app att det inte går att stoppa laddningen eller ställa in hur många procent bilen ska ladda. Totalt hål i huvudet! Jag tvingas använda mig av konstiga trick, som att ställa in att bilen ska ladda några minuter på natten - när jag i verkligheten inte har den ansluten. Det gör att laddningen inte startar när jag stoppar i sladden på jobbet dagtid. Sedan kan jag starta laddningen med appen vid lämpligt tillfälle, och när jag ser att jag har laddat så mycket som jag önskar tvingas jag gå ut till bilen på parkeringen och ta ur och sedan direkt stoppa tillbaka sladden igen, så att laddningen avbryts. Jag vill ju fortfarande ha den ansluten så att klimatanläggningen kan jobba lite innan jag åker hem.

Av någon konstig anledning är jag trots ovanstående nöjd med min Leaf.

Kan man slå på värmen på distans via appen så bilen tinat upp när man ska köra på vintern?

I teorin ja, i praktiken omöjligt om du vill göra det på samma tidpunkt som många andra användare…

Vadå samma tidpunkt? Typ timer? Jag nöjer mig med att göra det manuellt varje gång. Funkar det?

Om du ställer in det i bilen innan funkar det men om du ska gå in i appen och starta det manuellt är det problem.

För att förtydliga, om du vet att du ska iväg 07.00 imorgon kan du gå in i bilen fysiskt ikväll och ställa in den att starta värmen 06.30 men om du vaknar imorgon bitti och går in i appen 06.30 och försöker starta den är det stor sannolikhet att det inte fungerar

Ajdå… Det är ju det sistnämnda man vill. Iaf jag ;/

Som jag skrev ovan använder jag My Leaf (4,7 stjärnor i Google Play) till skillnad mot originalet NissanConnect (2,8 stjärnor i Google Play), och med My Leaf brukar det funka att få igång klimatkontrollen med ett par försök medan jag äter frukost. Sjukt att man ska behöva försöka flera gånger, men Nissan verkar satsa kundernas pengar på kommunikatörer i stället för på någon som kan lösa problemet.

1 gillning