Nivika IPO Börsnotering Fastighetsbolag, inte lika bra som KlaraBo? Men chans på god tilldelning?

Nivika har idag sista dag för teckning för börsnotering,

https://www.nordnet.se/se/kampanjer/ipo/nivika

Tyckarproffsen verkar säga att IPO:n är okay, men att KlaraBo är, eller snarare var, bättre.

Problemet är att det kommer nog att var väldigt svårt att få aktier i KlaraBo. Så då återstår frågan om Nivika kanske är tillräckligt bra?

Dessutom sköter Danske Bank och SEB om börsnoteringen för Nivika, så det är nog inget skräpbolag?

Tittar man på omröstningar så finns det stöd för teckning, men inte lika stort som för KlaraBo och Emilshus.

image

image
image
image

image
image

Notera dock antalet som svarat i de olika undersökningarna, samt att storleken på erbjudandet varierar, ju större erbjudande desto fler investerare krävs, och då blir det ju svårare att få brist på aktier som gör att priset stiger.

Nivika 1000 MSEK
KlaraBo 750 MSEK
Emilshus 200 MSEK

StackPath

Om en börsnotering inte går så jättestarkt, kan det kompenseras mer än väl av att man får god tilldelning.

4 gillningar

Måste man inte även ta hänsyn till hur stor del av erbjudandet som tecknas av olika fonder?
I Nivika förbinder sig olika fonder att teckna 60%. Motsvarande andel för Klara och och Emilshus var 72 respektive 45 procent.

Trots det relativt låga beloppet fick jag tilldelning i Emilshus både i Avanza, Nordnet och Swedbank. Det verkar vara minst lika viktigt hur tilldelningen fördelas, jämfört med emissionen storlek.

1 gillning

Börsveckan:

Teckna Klarabo, men avstå sektorkollegan Nivika och saas-bolaget Mestro. Det är några av råden i senaste utgåvan av tidningen Börsveckan. I numret som har ett tydligt fokus på fastighetssektorn upprepas också rådet köp för Randviken, medan rådet för Stenhus blir avvakta.

Klarabo är ”välskött med rimlig värdering” och den skenande inflationen och låga räntorna innebär ”något av en drömvärld” för fastigheter, skriver Börsveckan som landar i rådet teckna.

Fastighetsbolaget Nivikas syfte med noteringen är ta in kapital för att växa. Men uppsidan känns inte särskilt stor och Klarabo är ett bättre val, skriver tidningen som ger rådet att avstå från att teckna aktien.

Affärsvärlden:

“Med ett i våra ögon rimligt p/e-tal på 20-25 så skulle detta vara en IPO att undvika. Men det är svårt att blunda för att börsen just nu har en helt annan idé om hur fastighetsvinster ska prissättas. En kursuppgång för Nivika skulle inte förvåna och vi ställer oss därför neutrala till noteringen av Nivika”, skriver Affärsvärlden i sin slutsats.

1 gillning

Emilshus var en liten doldis som visade sig ge bra utdelning i % och god tilldelning. Perfekt!

I Klarabo fick man ju bara smulor, men något högre avkastning.

Vad är nästa emilshus? Titania eller vad den heter? Nivika? Vi får se!

Ska bli spännande och se hur det gick, jag körde på en minimipost. Fick tilldelning på halva.

Fick 50st per ansökt konto 3st. Sökte mellan 200-250 per konto.

Fick 50 på Nordnet och 500 på SEB. Sökte 1000 på båda…

Sökte 100 x 4 och fick 50 x 4. Bara hoppas denna går upp nudå när jag äntligen fick tilldelning :slight_smile:

Sökte 450 fick 50. Sålde med några hundralappars vinst.

Fick 50 aktier gånger 4. Sålde de mesta på 90, några hundralappar plus :+1:t4:

1 gillning

Sökte 350, fick 50. Sålde med 100 kr vinst, många bäckar små… :joy:

1 gillning

Glöm inte att fira :rofl:

1 gillning

Själv gjorde jag en vinst på 115 kr, alltid kul när man går plus och inte minus :slightly_smiling_face:

1 gillning

fick 2x50 och några hundralappar plus, men det är också pengar :grin:

1 gillning

Fick 2x50 och 230kr vinst. Man får va glad för det lilla :blush:

3x50, 1200:-
Det stack iväg på slutet.

Hade 4 x 100 och gjorde tillslut 2400 i vinst tack vare att det stack iväg i slutet av dagen. Kul efter så många IPOs utan tilldelning på sista tiden :slight_smile:

Edit: men vad fasen, jag hade fått för mig att jag och sambon hade 100 aktier per konto men när jag läser er andras svar inser jag att det nog bara var 50 stycken och att vår vinst nog bara var hälften av vad jag tänkt :sweat_smile: Oh well, gick plus iaf!

Någon som kommer teckna Titania? Ett par dagar kvar. Någon som har läst rapporter om den?

IPOer denna vinter. Vilka ska vi teckna? - Nr 44 av clearfm