Nobelpristagaren Richard Thaler: "De har helt fel instinkter, köper dyrt och säljer billigt, borde ha en bred portfölj och titta på fotboll..."

Hittade den här videon idag när jag surfade runt. Första delen är så där, men vid 06:20 är den ganska rolig:

Min tolkning:

De flesta sparare har väldigt dåliga instinkter. De köper dyrt och säljer billigt, de skulle må bra av att följa regler. De flesta smarta investerarna har en väldiversifierad portfölj som de låter vara i fred. Sedan bör man ignorera marknaden och kolla på fotboll. Att försöka gissa om det här är tillfället att köpa på dippen - det är i alla fall något jag inte är smart nog att klara av."

7 gillningar

Intressant. Apropå vad en bra finansiell rådgivare ska syssla med så skadar det säkert inte med lite psykologisk utbildning. Det viktigaste angående finansiella rådgivare är dock enligt mig:

1. Ta betalt per timme rådgivning, inte förvaltat kapital

2. Fokusera 90% på kundens risknivå och tillgångsallokering, först därefter diskutera specifika investeringsförslag

3. Billiga, passiva och marknadsföljande investeringar oavsett tillgångsslag så långt det är möjligt, och kanske en liten lekhunk a la RT om intresset finns

4. Transparent uppföljning med tydlig rapportering gentemot respektive index, tydlig uppgift om totala kostnader till rådgivare och förvaltare. Check att risknivå och allokering inte förändrats

3 gillningar

Han nämnde ju även rebalansering, vilket jag håller med om. Det får dig att känna dig som en vinnare nästan oavsett klimat och gör det lättare att hålla kursen.

Att bara stoppa huvudet i sanden och titta på fotboll fungerar nog inte ens för de mest ointresserade eftersom media och omgivningen inte låter en ignorera marknaden. Då är det bättre med ökad kunskap som gör en trygg i att det någon gång vänder.

5 gillningar

Haha, exakt. Jag själv försöker hålla mig undan, men får det ändå påpekat för mig varje dag. Så det är typ att man måste vara den “hemlige investeraren” som investerar i smyg som ingen vet.

Yes, görs automatiskt med en fondrobot tänker jag.

4 gillningar

Precis, det är det jag menar med uppföljning av risknivå och allokering. Har man fondrobot sköts det av sig själv, för delar av min portfölj måste jag göra det själv.

Du vet att det händer, men känner du det verkligen på samma sätt när du inte gör det själv? När man balanserar om efter en uppgång kanske man t.o.m passar på att köpa fysiskt guld, något konkret man kan hålla i handen som kanske krävde många dagars slit när myntet man köpt präglades.

2 gillningar

Absolut, håller med. Jag har ju också ett behov att “göra något” från tid till annan. Brukar försöka underhålla den känslan genom att gå in och lägga manuella köpordrar då och då när det blir lite mer pengar över.

Det där låter lite oroväckande i mina öron.

1 gillning

Att köpa mer när man får mer pengar över? Varför då? :slight_smile:

1 gillning

När du, som inte tror på aktiv förvaltning, känner att du ändå måste göra det blir jag fundersam. Men jag kan ha missuppfattat något.

Investerande är 20% kunskap och 80% psykologi, precis som mycket annat. Det är en sak att tänka att man ska följa det man tror att forskningen visar etc, en annan att faktiskt hitta en strategi som du kan hålla.

Det är ungefär som att i princip alla människor i hela universum vet att man mår bättre av att vara normalviktig än överviktig, och att det är skitenkelt att komma dit - du förbränner fler kalorier än du stoppar i dig. Det är bara att börja äta havregrynsgröt varje morgon, två ägg till lunch och kanske någon köttbit med bönor till middag samt avstå från allt annat småätande. Bara att sätta igång. Ändå är en stor del av befolkningen överviktig. Kunskap är bara en liten del, hitta en metod som funkar för en själv är nyckeln.

7 gillningar

Så här: har fakturerat mer än jag planerat senaste månaderna. Överlikviditeten går in på Lysa och indexfonder på Avanza. Inget mer märkvärdigt än så. Således inget som har med aktiv förvaltning. Ingen tajming grej. Skulle ha gjort det oavsett marknadsläge men det känns bättre nu.

1 gillning

Aha, du bara fyller på. Jag tolkade det som mer än så när du kände att du behövde göra något.

1 gillning

Eller så köper man helt enkelt när PE för globalindex når 10. Det eftersom man lärt sig att det är en historisk botten.

1 gillning

Tråkigt om det skulle vända vid PE 11 då…

9 gillningar