NORDIC CROSS BULL säker överavkastning

Vad tror ni om NORDIC CROSS BULL? Att investera i denna fond istället för Avanza Zero (En del av portföljen) borde vara klokt och ge en säker överavkastning under exempelvis 10 år? (Under förutsättning att OMX s30GI inte går åt fel håll under perioden såklart). Om man bara köper varje månad och ombalanserar?

Vad är fallgroparna?
Är det något jag missar?
Har jag otur i mitt tänkande nu?

Jag gillar risk, så exempelvis börskrascher gör mig inget, då jag kollar andelar som små mynt man sparar på och vet att jag får dem billigare nu. Volatilitet är mycket bra för det :slight_smile:

Tacksam för diskussion // Tim

Den presterar likt XACT Bull (1,5 ggr hävstång) fast den har inget courtage.

1 gillning

"Målet är att ge en daglig avkastning som, före kostnader, motsvarar ca 150% av den dagliga förändringen av OMX Stockholm 30 GI. "

Det bör innebära att fonden har daglig ombalansering för att kunna bibehålla hävstången, och därmed är drabbad av urholkningseffekt som mal ner avkastningen så snart utvecklingen går i fel riktning.

Om man jämför Nordic Cross Bull med XACT BULL ser man att de har i det närmaste identisk utveckling, vilket bekräftar ovanstående. Huvudregeln är att inte investera i certifikat med hävstång mer än över dagen för att undkomma urholkningseffekten, även om man kan slira lite på den regeln.

Största innehavet i Nordic Cross Bull är “Omxs30 If Mar 21” som utgör 60,27% av innehavet. Jag tolkar det som att det är någon termin eller annat syntetiskt värdepapper med motpartsrisk.

Till och med på avgiftsrabiata Rika tillsammans anses Avanza Zero ofta vara lite väl smal, trots att den är gratis. Rekommendationen brukar ofta vara att satsa på en betydligt bredare sverigefond, med snäppet högre avgift.

Om du är ute efter hävstång bör du även överväga värdepappersbelåning, samt även grunna en extra gång på om det verkligen bara är de 30 mest omsatta värdepappren på Stockholmsbörsen som du vill exponera dig mot.

1 gillning

Har du diamanthänder kan du annars köpa PLUS Mikrobolag Sverige index.

Småbolagsfaktorn och lite värdefaktorn. Det sägs att det överpresterar mot index riskjusterat. Behöver du inte månadsspara finns det en Small Cap Value ETF på USA index. :+1:

Men ha max typ 15% av portföljen i sånt här. Resten global index.

Jag delar upp stora och små bolag eftersom det går bra i olika perioder och ombalanserar.
Då får jag kanske avkastning även om exempelvis en svensk bred indexfond går sidledes.

Sverige delen i portföljen ser just nu ut såhär.

Nordic Cross Bull
AMF Aktiefond Småbolag
PLUS Småbolag Sverige
Spiltan Aktiefond Investment

Jag har inte sett mervärde att ta in Plus Microbolag än.

Tack för ditt svar.

Jämnför vi graferna på Avanza Zero och Nordic Cross Bull, så ser vi iallfall att det fungerar bra änsålänge?

Nordic Cross Bull och XACT Bull är väl ändå inte helt jämnförbara? Eftersom vi fortfarande äger Aktier andelar i Nordic Cross Bull?

““Största innehavet i Nordic Cross Bull är “Omxs30 If Mar 21” som utgör 60,27% av innehavet””
Det verkar riktigt, då borde resterande 90% vara Aktie andelar vi äger?

Sverige delen i portföljen ser just nu ut såhär.

Nordic Cross Bull
Spiltan Aktiefond Investment
AMF Aktiefond Småbolag
PLUS Småbolag Sverige

1 gillning

En fråga.

Menar du att mina 2-2.5% av portföljen i BITCOIN XBT och ETHEREUM XBT inte är att rekommendera att hålla på längre tid? Jag tänkte ha kvar dem några år till?

Både BITCOIN XBT och ETHEREUM XBT har hävstång 1, vilket är samma sak som ingen hävstång, så där finns det ingen urholkningseffekt.

1 gillning