Kikar lite på Nordnet 125 som en del av tjänstepensionen. (1,25x hävstång, återställs en gång i månaden)
Finns det någon som tagit fram hur kurvan skulle sett ut under korta och långa dippar jämfört med en globalfond? T ex finanskrisen 2008- och Covid-kraschen 2020.
Klarar sig Nordnet 125 eller kommer den på efterkälken? Vore sjyst med lite snygga kurvor .
Försökte söka på jämförelseindexet (MXWCCLNU, står på Nordnets sida), för att se om någon äldre fond har det, men fick bara upp Nordnet 125 på Google. Men gissar på att det borde finnas något liknande index som en äldre fond följer?
Faktabladet har följande scenarion - med mina tillägg för LF Global.
Scenario
Vad du kan få tillbaka efter avdrag för kostnader (1 år)
Genomsnittlig avkastning per år (1 år)
Vad du kan få tillbaka efter avdrag för kostnader (5 år)
Genomsnittlig avkastning per år (5 år)
(LF global 5 år, totalt)*
LF Global, Genomsnittlig avkastning per år (5 år)**
Stresscenario
SEK 25.890
-74,11%
SEK 39.550
-16,93%
Negativt scenario¹
SEK 81.970
-18,03%
SEK 100.280
0,06%
(6,39 %)
1,25 %
Neutralt scenario²
SEK 116.360
16,36%
SEK 216.260
16,68%
(104,11 %)
15,34 %
Positivt scenario³
SEK 150.100
50,10%
SEK 254.030
20,50%
(118,22 %)
16,89 %
Exempel på investering: SEK 100.000. Det finns ingen garanterad minsta avkastning. Du kan förlora hela eller delar av din investering.
¹ Denna typ av scenario inträffade för en investering från 03/2024 till 04/2025.
² Denna typ av scenario inträffade för en investering från 04/2019 till 04/2024.
³ Denna typ av scenario inträffade för en investering från 03/2020 till 03/2025.
Här startar positivt scenario precis efter Covid-kraschen. Negativt scenario täcker den, men oklart exakt vilka datum de använt för 1 år.
*, ** Jag har lagt till LF Global över 5 år, eftersom tidsperioderna går att se för varje scenario. Jag har använt den 1:a i varje månad som dag i månaden. Scenario 1 har av någon konstig anledning en månad extra..
** Formel: =POWER(1+F5;1/5)-1, där F5 är totala utvecklingen på 5 år.
Finns det någon definition av t ex stresscenario? Det är oklart vad de använt för värden.
MSCI World Climate Change index skapades 2021 och finns bara backtestat from 2013. Men kollar man på vanliga MSCI World (ticker MSCI hos Yahoo) så ser det ut så här med månatlig hävstång 1.25x och 1% räntepremie över riskfri ränta:
Jag tycker det blir märkligt att räkna räntekostnaderna som en fondavgift. De är ju just ränta för ett lån som också ger ca 25 % mer exponering blir konstigt då att se det som en avgift.
Sen kan jag också tycka att man kunde tydliggjort räntekostnaden bättre.
Till sist är räntan relativt bra, och räntan måste jämföras med amerikanska räntor inte svenska räntenivåer. Upplever att denna diskussion alltid dyker på i detta sammanhang.
Du måste ta hänsyn till det om du försöker backtesta.
Samma sak som att Ava presenterar “total avgift” som även inkluderar fondens interna kostnader för handel (courtage). Räntan på en fonds interna lån är i praktiken en avgift som du som andelsägare belastas av.
Självklart ska man ta hänsyn till räntekostnaden i denna jämförelse den är ju en av de viktigaste komponenterna i uträkningen. Jag reagerade bara på att du kallade den för avgift vilket kanske var petigt av mig.
Tror oavsett vissa av dessa globala hävstångsfonder med måttlig hävstång är intressanta för långsiktigt sparande som t.ex tjänstepension. Över tid borde dessutom förvaltningsavgifterna komma ner.