Kan då säga att jag både rör mig, och delvis själv jobbat/jobbar i, min definition av arbetarklass och även på olika geografiska platser i Sverige från Kiruna till Malmö. Har även två döttrar på 20/23 år på väg ut i arbetslivet och en fru som jobbat och har mycket kontaktytor inom butikssfären och socionomyrket. Så även åldersmässigt har jag olika kontaktytor mot arbetslivet. Sen har jag en bakgrund från olika tjänstemannajobb och konsultvärlden och olika kontaktytor i det många skulle kalla tjänstemannajobb och andra kategorier av högavlönade jobb och många som därmed lönemässigt ligger ovanför det TS avser.
Arbetarjobb känns spontant för mig som chaufförer, sjuksköterskor, fabriksarbetare, lärare, butiksanställda, hantverkare osv. Ofta serviceyrken i vård/skola/omsorg ihop med tillverkande yrken, vissa tjänstemannajobb, vissa ekonomijobb, vissa supportjobb, vissa administrativa jobb, vissa lägre/mellanchefer osv.
Lönen upplever jag att de flesta pratar om lön FÖRE skatt framför allt när man har vanlig månadslön. Har man OB/Jour/Skift/övertid så lägger man ofta till begreppet ”grundlön” och även då före skatt. Sen pratar man i de specifika fallen ganska ofta även om vad man normalt får ut efter skatt. Observera att inom vissa kategorier är det även vanligt med deltid mm då pratar man ofta omräknat till motsvarande heltidslöner.
För många i den här kategorin skulle jag säga en OK lön före skatt med eventuella tillägg ligger på ca 30000-35000kr. En bra lön upplever många i den här kategorin ”sig själva eller att andra inom organisationen” har om det ligger över 40000-45000kr är min bild. Jag avser då före skatt. 60000kr och uppåt känns väldigt avlägset och som något väldigt ovanligt för många som befinner sig i den här kategorin. Vänder man på det så finns många som får klara sig på 20000-25000kr/mån också men de tycker då ofta att lönen är ganska dålig/låg och ibland avses också deltid.
Så jag är ganska enig med TS uppfattning i frågan. Jag upplever också att det är väldigt liten lönespridning i de här avseendena. Lönespridningen bland oss ca 40 personer som har samma jobb/befattning på mitt säsongsjobb ligger i princip på +/-1000kr i stort. Mina chefer på nuvarande säsongsjobb ligger bara ca 2000-3000kr över oss som arbetare oavsett om de jobbat 1år eller 8år.
Sen, utan värdering, skulle jag säga att min bild av ”genomsnittslönen” för det som skrivs här på RT känns väldigt annorlunda mot min bild av samhället i stort/genomsnitts/medianlöner. Här upplever jag också att det finns en klar övervikt av personer med högre inkomster som tjänstemän/konsulter/IT/ingenjörer/läkare och ett allmänt ”storstads-fokus” som också kanske i sig därmed ger en bild av högre löner än hur det ser ut i stort i hela Sverige, alla åldersgrupper och all typer av ”sysselsättning”.
Handlar inte enbart om vilja.
En del av de kostnader du hänvisar till finns det inte stöd för att visa upp i de lönesystem företag normalt köper in.
Företagen för antagligen register på allt, men i olika system och kanske även i excelfiler och att få det synligt i lönespecifikationen skulle betyda mycket manuellt arbete varje månad.
Krävs i princip att vi får en lagändring som gör att allt implementeras i de lönesystem som används idag. Finns inga incitament för mjukvarubolagen idag att lägga till funktioner som inte efterfrågas eller krävs enligt lag eller avtal.
Så teoretiskt kan man göra det du efterfrågar men rent praktiskt är det svårt och dyrt idag.
Jag kan känna igen mig i mycket av det du beskriver.
Det här med kulturkrockar är särskilt fascinerande. På RT får man exempelvis lätt intrycket av att det automatiskt bör innebära +10k för någon form av personalansvar. I verkligheten, inom bevisligen helt andra yrken och branscher, finns det gott om folk som gör det för en bråkdel.
Inget av dessa synsätt är nödvändigtvis mer rätt än det andra. Men det är oerhört slående hur mycket världen faktiskt skiljer sig åt för folk med i övrigt någorlunda samma referensramar.
Pratar alltid bruttolön dvs innan skatt då det är mer vedertaget sätt att jämföra.
Allt blir ju relativt med vad man anser är en bra lön och beror mycket på var man bor och vilka man umgås med. Men för mig personligen baserat på mina referenser så anser jag att en ok lön är runt 60 och en bra lön 80+ per månad. Inser att det inte representerar Sverige som helhet men av mina vänner är det få som har under 60k per månad.
Kan inte svära på att det stämmer men läste någonstans att snittet i Stockholms innerstad var runt 55k per månad.
Så är det ju.
Men allt handlar ju om var på skalan man rör sig.
Min första chefsroll med personalansvar innebar ett steg upp i lön med 15-20%. Nästa steg 40%.
Och min nuvarande chef tjänar ungefär 300 000 MER än mig i månaden. Å andra sidan jobbar han dygnet runt och är ansvarig för en bred och komplex verksamhet, och 4000+ FTEs i 20+ länder. Han är väl värd sin lön.
Det skrev jag väl inte heller? Jag skrev att man för vissa arbeten kan få ersättning för OB om arbetet normalt är förlagt på obekväm arbetstid.
Samt att man för vissa andra arbeten kan få ersättning om man jobbar extra, och att i så fall varierar ersättningen ofta beroende på när på dygnet det är man jobbar över (och vilken dag, vardag vs helgdag). Jag har tex haft arbeten där man får 1x, 1.5x respektive 2x normal lön per timme i ersättning beroende på vilken tid det är man jobbar över.
Anser du dig tillhöra den målgrupp som trådskaparen undrar över med dina referenspunkter? Genuint intresserad, försöker inte vara dryg.
Min bild av arbetare/arbetarklass är att man sällan tjänar 40+ nämligen. Medelklass är väl mer luddigt att sätta fingret på, iaf för mig. Men man får samtidigt en bild av att lönerna är skyhöga i Stockholm ibland…
Ja du det är ingen enkel fråga då det ser så olika ut för alla men jag får väl utgå ifrån mig själv då jag och min sambo båda har gjort en resa från arbetare/medelklass till vad som kanske anses som övre-medel så vi har definitivt inte börjat på den nivån vi är på nu.
Men som svar på din fråga så skulle jag nog säga att nej, jag är nog inte exakt den målgruppen även om jag kommer därifrån och det gör även min sambo.
Men du har rätt i att lönerna är skyhöga i Stockholm vilket såklart skiftar referenspunkterna en hel del. I många bolag här är ingångslönerna från skolan långt över 40…
Har haft många olika roller senaste 20 åren som chef och har egna anställda numera.
Haft många som rapporterat till mig som haft högre lön än vad jag haft.
En chef ska inte per default ha högre lön än sina anställda. Man ska ha lön efter det man levererar och ansvarar för.
All löneststistik är före skatt. Eftersom vi har olika kommunalskatt blir det fel om man jämför efter skatt.
I vissa kommuner betalar 30 procent skatt, i andra 35. Somliga betalar kyrkoskatt, andra inte. En offentlig statistik som visade netto efter skatt vore meningslös.
När jag jobbade i produktion fick man både och om det var på OB-tid. Har fått uppfattningen att det brukar se ut så för industriarbetare iaf.
Har däremot inte varit med om det som tjänsteman.
Jag tycker att specifikt lön, tolkat som inkomst av tjänst, normalt anges brutto. Främst för att det är vedertagen praxis och egentligen inte för att det är ett bra mått.
Men om vi generellt pratar inkomst och då total inkomst är det rimligtvis mest relevant och jämförbart att prata netto, eftersom det är vad som räknas. Det är efter skatt du köper saker för och använder pengarna till.
Åtminstone i mina kretsar, som består av folk med både inkomst av lön, utdelning via schablonmetoden och utdelning via huvudregeln; så har man ju väldigt många olika skattesatser. Att då säga vad sin inkomst är “brutto” är helt meningslöst. Det kan slå tiotusentals kronor/månad beroende på upplägg.
Exempelvis tjänar min sambo ungefär lika mycket som mig, brutto. Sånär som på någon tusenlapp. Men jag får ut 8k/månad mer än henne netto. Vad är mest relevant?
Men praxis är av någon märklig anledning att man ska ange brutto trots att det i många fall blir väldigt missvisande pga progressiva skattesatser och multipla skattesatser…
Absolut. Jag tycker uppriktigt det är fascinerande vilken bredd RT uppvisar när det gäller yrken, karriärsval och vägar genom arbetslivet. Självklart påverkas också de flesta av de normer och den miljö där de befinner sig (eller åtminstone befunnit sig) på skalan.
Som uppväxt i en mindre bruksort var det inte helt oproblematiskt att ens ha några ambitioner överhuvudtaget. Plugga vidare gjorde ju mest bara de som ansåg sig vara lite förmer. Och allt över de lägsta ingångslönerna i kassan på det lokala snabbköpet var en bra lön.
Jag fick 500 kr ökning sist jag var chef (en ökning på ca 1,25%) som de sen dessutom ville baka in i den vanliga lönerevisionen, dvs ingen ökning alls.
Fick samma “ökning” när jag slutade ha personalansvar.