50% låter högt för sparkonto. Normalt sett bör man ha en buffert på sparkonto för oväntade utgifter (Särskilt om man äger sitt boende), om kylen / frysen / tvättmaskin / ugn etc. går sönder så behöver man ha pengar på ett sparkonto så att dom är snabbt tillgängliga för att kunna ersätta exempelvis vitvaror och så att man slipper sälja aktier/fonder för att lösa detta problemet då det kan vara i en dipp och det är surt att sälja om man ligger minus för att man måste.
Personligen har jag ett sparkonto med en buffert för att, om allt skulle gå åt pipsvängen samtidigt, kunna byta alla mina vitvaror hemma samma dag. Bor i bostadsrätt och ser inte någon vits med att ha en större buffert än så. Bor man i hus bör man i regel ha en större buffert än om man bor i lägenhet då det är fler saker som kan gå sönder, varmvattenberedare / pelletsmaskin för uppvärmning etc beroende på vad man nu har.
Resten av pengarna man inte behöver på kort sikt bör vara investerade på börsen så brett som möjligt, d.v.s globala indexfonder eller Lysa för maximal riskspridning.
Att det står överallt att 100% aktier är hög risk bör man ta med en nypa salt när det kommer till större globalfonder och Lysa som investerar i tusentals företag i hela världen. Historiskt sett och över lång tid så är det mer eller mindre garanterat att tjäna pengar på den här typen av investeringar. Men kortsiktigt (10 år eller mindre) så kan det svänga både upp och ner. Om du som du skriver inte behöver pengarna på 16 år eller mer så hade jag alla dagar i veckan satt in hela beloppet på Lysa med 100% aktier.
Du verkar inte ha något specifikt sparmål, men har sett här på forumet att när man har 10 år kvar tills det att man vill ha pengarna bör man sänka exponeringen mot aktier 10% per år.
Så när du har 9 år kvar tills det att du vill ha ut pengarna bör du ha 90% aktier och 10% räntor. När det är 6 år kvar bör du ha 40% räntor och 60% aktier osv.