Jag är som sagt irrationellt rädd för belåning och vet med mig att jag egentligen borde ha högre i vardagen. För mig är dock inte ett tapp på 60% speciellt osannolikt, jag vill överleva 90%
Går ju att få nästan samma effekt med en koncentrerad portfölj, det passar mig bättre.
Du fokuserar väldigt mycket på substansrabatten. Detta är från ett PM jag skickade som svar till en person som var nyfiken på mina tankar kring investmentbolag (notera att substansrabatt inte nämns överhuvudtaget):
Några andra punkter jag tycker talar för investmentbolagen:
-
De som styr bolagen har ofta en stor del av sin egen förmögenhet i investmentbolaget, vilket för enligt mig borgar för att de verkligen bryr sig om verksamheten. En fondförvaltare bryr sig enbart om att lyfta avgifter och har ofta mycket lite eller inget kapital i sin egen fond. Investmentbolagens “avgifter” (kostnader för löner, lokaler etc) är istället låga eftersom det är till självkostnadspris.
-
Ta rygg på proffsen. Om det duger åt Wallenberg, Stenbeck etc så duger det åt mig
Och jag behöver samtidigt inte lägga någon tid eller energi på detta. -
Investmentbolagen behöver inte röra sin underliggande portfölj bara för att marknaden sjunker, utan kan välja att sitta stilla i båten eller passa på att köpa mer i något de anser har potential. Till skillnad från en fond kan inte andelsägarna casha ut utan enbart sälja vidare sin andel till någon annan.
-
Investmentbolagen kan köpa eller vara ankarinvesterare i en mindre verksamhet för P/E 4 som sedan värderas till P/E 12 för att de ingår i investmentbolaget. Vilket är helt naturligt eftersom verksamheten har mycket större potential med deras “godkännande”, ekonomiska muskler etc i ryggen.
-
De har tillgång till mycket billig belåning, i ex. Industrivärdens fall till 0,1% ränta. Som de tyvärr utnyttjar i för låg grad i dagsläget, men lycka till att få den räntan som privatperson.
Men är det verkligen så säkert gällande guld? Kan det inte vara recency bias som får oss att tro det?
100% Guld
Fast är det inte bara egentligen 80-talet som var en anomali pga. den paraboliska prisutvecklingen för guld efter dollarn frikopplades på 70-talet? Man kunde inte riktigt prissätta guldet eftersom det varit kopplat så länge och det blev en överreaktion.
Sedan är ju de annars långsamma rörelserna i guldet det som ger högre riskjusterad avkastning jämfört med en portfölj utan guld, eftersom man hela tiden säljer av lite guld när det är högt prissatt och köper på sig lite när det är lågt prissatt i förhållande till aktier.
Sedan kan guldet tillfälligt sjunka när det blir total risk off och alla vill ha cash under en kortare period, ofta påeldat av att folk täcker sina margin calls med guld. När priset börjar vända norrut igen kan vara en bra indikator på när botten för aktier är nådd.
Så kan det vara. Jag vet dock inte, och vi kan väl bara spekulera i just den delen. 
100% guld är ingen vidare portfölj. 
Personligen sätter jag min maxgräns för guld vid runt 10-15%. Om jag skulle känna att jag vill vara mera defensiv än så skulle jag nog ta till kontanter i kombination med långa räntor och guld, men av dessa tre “icke-aktier” så skulle kontanter vara mitt sista hands val. Personligen känner jag också att mindre än 60% aktier skulle jag nog inte vilja ha i dagsläget och i så fall skulle jag nog ha 60% aktier, 15% guld, 15% långa räntor och 10% kontanter eller liknande.
Förstod nästan att jag skulle få det svaret
Sån goldbug är du inte!
Tror du har en sund syn på det hela.
Har inte sparat några siffror, men vi har lite olika portföljer och den som gick sämst var den med amerikanska REITS, MLPs och annat som störtdök gott och väl 80%. Kan ha misstagit mig på siffrorna, men läskigt var det alltid. Energi och fastigheter totalslaktades.
Efter att ha kollat substansrabbatten här: substansrabatt.se så tar jag bort mina sista 5% som var nischat, nämligen spiltan aktiefond investmentbolag.I mina ögon är investmentbolag lite som vilken annan branch som helst (till exempel ny teknik eller fastigheter). Fördelen med just denna branch är att i och med Spiltans fond så blir det relativt billigt att investera i den. Men jag tror att investmentbolag har haussats upp av olika anledningar. En stor orsak till varför de gått så bra tror jag är just substansrabatten som nu har försvunnit från så gott som alla bolag utom investor.
Jag får ju dessutom dessa bolag om jag köper svenska indexfonder.
Samma här, gått över till mer cash och det känns mycket bättre, finns bra pulver vid nedgång eller någon intressant investering.
Ca 15% av sparandet.