Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tesla Superchargers

Gjorde det förra året med vår Avensis kombi 2005. Hjälpte ett tag. Åker nu Nissan Leaf 2014, en mycket förnuftig bil.

Kör lite per dag, sneakladdar vår Leaf ungefär var annan dag, behöver ingen laddbox.

1 gillning

Jag har inte hängt med på forat men hörde poddavsnittet idag. Du har lagt ner allt detta jobb och fått bra idéer på forat och sedan köper du en k*kförlöngare (som många speciellt män gör). Vad är det för informerat klokt beslut? När du listar ut att det är billigare att leasa än att köpa. Då köper du! En Tesla, ni som aldrig åker långt. Dessutom en skitbil med enorm prestanda som kommer att strula och stå på verkstad och sjunka i värde som en sten. Hyundai, VW, Skoda kan ju i alla fall göra bilar med dörrlås, drivaxlar och lysen som fungerar.
Du skulle leasat en billig elbil och köpt en Camaro med V8 att köra några mil på helgen med.

3 gillningar

Ja, kanske var det dumt att köpa en Tesla. Men den stora vinsten upplever jag just nu är att jag inte ångrat beslutet en dag sedan jag tog det. Nu har jag inte fått Teslan än, men det spelar egentligen ingen roll. Det som jag brukar säga om beslutsprocessen att investera gäller även här:

Du kan inte utvärdera ett fattat beslut på det framtida utfallet.

Där och då när jag fattade det, så kändes det rätt efter mina förutsättningar.

För att privatleasing inte fanns som ett alternativ för Tesla Model Y enligt de besked som jag fick. Alternativt skulle jag ta den som tjänstebil, men jag orkar energimässigt inte hålla på att klydda med det i bokföring och skatteverket.

Yes, men den är ändå betydligt mindre, ungefär hälften, av en Porsche Taycan. :rofl:

2 gillningar

Såg youtubeinslaget idag om bilköp. Förstår att tänket omkring bilköp är mångfacetterat verkligen. Hur jag tänkt omkring bilar är totalt ointressant här men vill ändå …
Har alltid varit bilintresserad. Gillade pappas gamla Ford V8, lärde mig köra i pappas Opel Kapitän, åkte raggarbil i tonåren, gillade mina SAAB sportmodeller, vår Skylark, min Impala, vår Merca … från bensin till diesel. Har kört Corvette o Porsche.
Köra och cruisa i bil är ett sant nöje. Skulle aldrig få för mig att köpa en fiat, fiesta, skoda, japan eller dyl. Skulle aldrig få för mig att köpa elbil. Säkerhet och nöje är avgörande och visst är jag lite märkesfreak :wink:
Nu har jag ingen bil (självvalt) och är mycket förvånad över hur lätt det gick att vara beroende av kommunala transportmedel.
Älskar fortfarande att cruisa runt i världen.
Bästa bilreklamen all time dock denna :wink:

Lycka till Jan o Caroline med bilköpet - lyssna på er dottern :slight_smile:

2 gillningar

Tyckte det var intressant att i början av avsnittet listade saker som var med på kravlistan och saker som inte var med, och acceleration var inte med, även om det framhävts som en fördel tidigare i tråden.

Jag tror inte heller att du kan utvärdera ett investeringsbeslut (eller bilköp) för hur det kändes när du tog beslutet.

2 gillningar

Haha, så när ska man utvärdera det? :rofl:

Hej,

Första inlägget på forumet så vill börja med att säga tack Jan och Caroline för en otrolig pod som har hjälpt mig mycket i mitt sparande! :slightly_smiling_face:

Lyssnade på nya avsnittet idag och tyckte att det var väldigt bra tankar ni hade kring bilköp. Har funderat själv kring detta under lång tid och har därför en del tankar som jag skulle vilja dela med mig av. Ber om ursäkt om jag upprepar något som tidigare har nämnts i tråden då jag inte orkar läsa 600 inlägg :joy:

För det första så tycker jag att det är bra att ni kom till insikt att en bil som Skoda kan vara lika bra som en bil som anses finare. Jag jobbar inom fordonsindustrin och en anledning till att “sämre” bilar har blivit så mycket bättre på senare år är till stor del pga skalbarhet. Skoda tex. har till stor del samma komponenter som en Volkswagen och till och med en Audi i och med att de tillhör samma koncern. Det är alltså mycket billigare att utveckla 1 artikel och sätta den i alla märken och sedan skriva ett annat artikelnummer på, än det är att utveckla 10 artiklar som i grunden gör samma sak för varje bilmärke inom koncernen. Detta är ju oerhört mycket mer komplext egentligen pga alla prestandasteg som de vill hålla inom koncernen men i grunden är det sant.

För det andra: För er beräkning av bilägande så håller jag med om att leasing hade varit det bästa alternativet med tanke på hur mycket ni kör. Men det hade varit intressant om ni gick in mer på olika “hyrbilsappar/tjänster”. Jag tror nog att för stor del av befolkningen (i storstäder) som inte kör så mycket så är det det bästa alternativet. Jag använder själv både Volvo M och Toyota Kinto. Brukar kosta några hundralappar för ett par timmar om man måste ha en bil när man storhandlat. Då ingår både trängselavgifter och drivmedel mot en kilometerkostnad. En liten Toyota kan man hyra i en vecka för 2500 plus kilometerkostnad för en längre utflykt. Har svårt att se att alla behöver en egen bil i storstäder då bara parkeringen kan kosta 5000 kr i månaden utöver de kostnaderna som ni nämnde. Vidare så finns Bolt och Uber som är så sjukt billigt gentemot vanlig taxi där jag brukar betala 120 spänn för en halvtimmes åkning (förstår inte hur de går runt ens! :joy:).

2 gillningar

Jan…. Nu ligger Tesla modell Y ute på PL….

1 gillning

Man kan ju utvärdera i efterhand, hur är det viktiga. Men det är ju helt klart svårt.

Ett sätt är ju att utvärdera sin beslutsprocess, som ni gjorde mycket rätt i. Ni hade en kravspec, ni tog in åsikter på forumet och ni provkörde en massa bilar. Följde ni er kravspec eller lät ni andra faktorer påverka erat val?

Om vi tar investering som ett exempel: Om jag vill investera mina pengar och behöver dem om 3 år, och om jag slutar med en portfölj av endast ny teknik och crypto, då var det ett dåligt beslut oavsett om jag efter 3 år tjänar pengar på det eller ej. Det var dåligt för att investeringen inte passade min riskprofil, inte pga utfallet.

Och man kan göra liknande med ett bilköp också: Fick ni en bil som motsvarade era behov? Eller fick ni betala mer för t.ex. prestanda, som ni egentligen kanske inte bryr er om?

Svårt, men några tankar iaf. Speciellt eftersom jag också gillar att låta känslorna styra i de stora besluten :slight_smile:

1 gillning

Att stämma av mot kravspecifikationen är smart. Men hur gör man om man skrivit en dålig kravspecifikation? (Förmodligen är det en fråga som alla som arbetar med offentlig upphandling någon gång har funderat över).

Det här med hur man på bästa sätt utvärderar sina beslut skulle vara värt en egen tråd/eget avsnitt. Eller hur, @janbolmeson?

4 gillningar

Jag skulle lyssna på det avsnittet!

1 gillning

Man måste ju få kunna unna sig själv mervärde inom området bil också. Bara för man köper en dyrare bil än ens teoretiska minimikrav betyder ju inte att man gjort något fel. Frågan kring optimering upkommer väl snarare för en familj som inte lever med någon buffert och redan har pressad ekonomi.

3 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Privatleasa Tesla Model Y

Påminner mig om min 16-årige son och hans sneakers för 2800kr som han köpte för sin första lön. Jag försökte förklara att han får ett par precis lika bra skor för halva priset. Efter en vecka är skorna som vilka skor som helst och bara räkningarna återstår. Man måste dock lära det sig själv det är inget man kan förstå innan man gjort misstaget. :slight_smile:

3 gillningar

Du skulle varit med tidigare i tråden då jag på riktigt övervägde en Porsche Taycan för 1.6 MKr. :man_facepalming:

(Har dock inte övergett det, bara pausat det mentalt. Det kommer bli en elporsche längre fram. :joy:)

8 gillningar

Klart du ska ha en el-Porsche! Jag är bara avundsjuk men det fattar ju alla.

3 gillningar

Älskar att vi kan bjuda på oss själva i forumet. :joy::+1::pray:

6 gillningar

Jag lyssnar vidare…

och inser att man måste älska konceptet bil för att bry sig. För mig är den ett transportmedel från A till B och därför tycker folk som diggar idén med bil att jag tänker fel.

Jag inser också…

att det är samma sak som när folk som lyssnar på komprimerad musik på Spotify genom mobilhögtalaren minimembran till högtalare och är nöjda med det. Själv kräks jag och lägger på en välskött vinyl på skivspelaren. :rofl:

7 gillningar