4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tesla Superchargers
Jan, nu när du köpt en sån dyr fin bil, se till att inspektera den noga innan du tar leverans av bilen.
Tesla är nya i gejmet och de har haft endel kvalitetsproblem med lack och paneler som inte sitter rätt. Verkar dock som att de fixar det man påpekar så gör det noga eller ta med ett proffs, även om det kostar ett par tusen. De verkar även förbättra sig mycket så det är möjligt att de har färre problem nu.
Här kan du se några exempel på en Model Y. Tesla Model Y Paint Issues? - YouTube
Tack för tipset, inte något jag hade tänkt på. 
Model Y som kommer till Sverige nu är byggda i Shanghai och dom har bättre panelgap än bilar byggda i USA.
Men med det sagt så vet jag att Tesla inte har bäst toleranser på panelgap och likande då deras fokus inte ligger där, just nu, utan dom fokuserar på drivlina, batteri, infotainment och laddningsnätverket.
Och de är ju faktiskt världsklass på dessa.
“Forum-perk” - för den som går i bilbytartankar och vill ha tillgång till de två avsnitten som handlar om bil, så kan man få @Caspian:s råklippta ljudfiler här. Dessa kommer bli avsnitt 216 och 217 framgent.
- 
Är det en nackdel med en äldre plattform? Dessutom är ju Kia på G med EV6 som jag tycker är ganska snygg. 
- 
Hur menar du att MG skulle vara buggig? Varför skulle det vara en nackdel att den är kinesisk? 
- 
Vad menar du med att Tesla är “hutlöst dyra”? En M3 kostar väl i linje med en ny Volvo? Jag kan hålla med om att det är mycket pengar för en bil, men förstår inte varför du tycker just Teslor är hutlöst dyra? Att du tycker de är fula, ja det får ju stå för dej…  
/H
Ja, håller med om detta. Ta gärna med en ficklampa som kan vara bra när du inspekterar lacken m.m. Kompisen hämtade ut en ny Golf för ett antal år sedan och han kollade inte lacken. När han kom hem, såg han flera små fula repor på höger dörr o framskärm, som han omöjligt kunde ha tillfogat själv. Han åkte direkt ill återförsäljaren, som vägrade att ta detta. Kan säga att det var hans sista VW. Omlackeringen fick han bekosta själv.
Här kommer några tips kring laddare. Nu laddar jag visserligen i bostadsrättsföreningen med 16A, 1-fas (3,7kwh) vilket fungerat alldeles utmärkt. Under 1.5års tid hade jag 16mils dagspendling med ytterligare långkörningar vissa dagar. Dessa dagar kunde jag komma hem med i princip tomt batteri på min Kia E-Niro ( 64kwh) för att sedan pendla 16mil igen dagen efter.
Om jag skulle satt upp laddare hemma hade jag satsat på följande.
MAX 3fas - 16A laddare inkl. Lastbalansering. (11kwh). På så vis slipper ni förhoppningsvis höja säkringen i huset vilket är dyrt och onödigt.
Fast sladd i boxen. (Otroligt irriterande att behöva ta ut kabeln ur bilen hela tiden om det går att undvikas).
Välj en box som fungerar med Tibber så att man kan ladda på dygnets billigaste timmar.
Lycka till!
Ååhhh som jag längtat!! ( säkert många fler än mig) Älskar denna tråden! 

Stort tack Jan! 3,5 timmar gick väldigt fort
Tyvärr är ju det här med bil känslostyrt som ni säger så… ångesten inför nybilsval nästa år har inte lagt sig ^^
Intressant det där med dyra bilar. Jag själv har intalat mig något i stil med:
- så länge jag har under 10 mkr i nettoförmögenhet har jag inte råd med att köpa en dyrare bil än 200 tkr.
- När jag når 10 mkr kan jag unna mig en ny bil för ca 500 tkr.
- Först när jag når över 20 mkr kan det vara läge att köpa/leasa en bil över 1 mkr i nypris.
Några andra som har liknande tankar kring vad en bil för kosta?
Jag skulle gärna vilja veta hur man gör den här kalkylen ?!? Finns det någon mall eller hur får man reda på dessa kostnader? Verkar ju galet intressant med V90 begagnad !!
Väntar med stor spänning på de färdigklippta avsnitten! Även om jag är långt ifrån i stånd att köpa ny bil för tillfället 
På tal om ICE-bilars TCO kom bloggrannen Wilderäng nyss upp till runt miljonen på sexton år för sin Honda: https://cornucopia.cornubot.se/2021/07/totalkostnad-honda-cr-v-diesel-2005-och.html?m=1
Så det stämmer nog ganska bra!
Jag lyssnade på första bilavsnittet igår. Det var riktigt underhållande och bra!! 
En sak som jag dock hoppade till på var jämförelsen mellan ägande och leasing där det första nämndes som en balansräkningstransaktion och det andra som en resultaträkningstransaktion. Jag håller med om din slutsats kring att man ofta glömmer värdeminskningen vid köp, men resonemanget och analogin mot redovisning blev inte riktigt rätt.
Med risk för att vara den där sura redovisningsekonomen så skulle jag vilja reda ut begreppen lite:
Inkomst & utgift = Transaktioner mot motparter. En inkomst innebär fordran eller inbetalning. Utgift innebär skuld eller utbetalning. Exempelvis är leasingräkningen en utgift. Att köpa en bil är också en utgift.
Inbetalning & Utbetalning = När vi betalar räkningar, alt får betalt för våra utestående fordringar. In- och utbetalningar ses på kontoutdrag.
Intäkt och kostnad = periodiserade inkomster och utgifter. Det är dessa som syns i resultaträkningen.
Att köpa en bil är en utgift, men ingen kostnad. Utgiften tillgångsförs istället. Då ligger bilen som en tillgång i balansräkningen. Allteftersom bilen minskar i värde ska den dock skrivas av. Värdeminskningen syns således i resultaträkningen genom poster för avskrivning/nedskrivning.
På så vis blir köp av bil inte en “ren balansräkningstransaktion”. Alla kostnader för bilägandet kan ses i resultaträkningen - oavsett om du leasar eller äger, just eftersom att kostnader bara kan förekomma i resultaträkningen.
Din invändning kring att värdeminskningen inte tydliggörs i köp-alternativet beror inte av att den inte finns i resultaträkningen, utan snarare för att man missar att tänka på att resultaträkningen också innehåller poster för av- och nedskrivning.
//Messerschmitt
Tack för förtydligandet! Du har säkert rätt att jag gjorde en tankegroda i analogin vid inspelningen.  (Har inte lyssnat på hur den blev, då jag liksom en del andra, inte tycker om att höra min egen röst/se bild på mig själv).
 (Har inte lyssnat på hur den blev, då jag liksom en del andra, inte tycker om att höra min egen röst/se bild på mig själv).
Var dessutom lite matt i skallen efter att ha deltagit i ett elbilsarrangemang och kört elbil 400mil dagarna innan så det kan säkert ha slunkit ut någon fler groda. 
Vart hittar man detta? Jag får inte upp det i flödet på mitt podcast-program.
Aah ok, då är jag med. Tack för infon. 
Nej det där är en rätt sund inställning tycker jag. Om bilen är ett måste för diverse transport, så kan man få allt som rimligen behövs i en bättre begagnad bil. Vill man lyxa till det kan man kanske gå upp till 3-400 tkr och få lite guldkant. Mer än så finns det aldrig anledning att lägga, såvida man inte är ute efter någon sorts status eller vill infria en dröm och har medel för det.
Oj… Jag har bara lyssnat på den första ljudfilen ännu. Där var det bara med Jan och Caroline. Ser dock mycket fram emot att sätta mig och lyssna på det andra också 
Man fattar vad ni menar och slutsatserna blir rätt. Det är ju egentligen ingen stor grej om termerna blandas lite 
3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Prova Hyundai Ioniq 5