Haha, tänkte också det. Men än så länge har det inte hänt. Tvärtom känns det förvånansvärt bra. Det enda som jag önskar är att Teslan redan var här. Men å andra sidan måste jag installera laddbox och eventuellt byta säkring, så det är lika bra att det dröjer lite.
Tesla klarar väl av 3-fas laddning och vid sånt läge tror jag inte du behöver byta säkring.
Du har rätt. Det är en lång historia, men i vintras gick säkringen (25A) en gång om dagen på grund av för hög belastning. Vi har haft elektriker som kollat på det och det är ingen felkoppling.
Så jag slår två flugor i en smäll, jag hade inte behövt göra det, utan det är mer att jag betalar bort ett problem i mitt liv även om det kostar några hundringar om året till E.On.
Tack då förstår jag bättre.
Allt som kostar energi betalar jag med glädje för att slippa (inklusive ny huvudsäkring).
Har ni många stora förbrukare på samma fas?
Det brukar göra att huvudsäkringar går ofta
Det kan nog vara något att åtgärda om det är så, speciellt om du ska belasta alla faserna mycket och under lång tid.
25 amp huvudsäkring låter jättemycket. Jag gick upp från 16 till 20 men då skaffade jag elbil, pool på 24m3 och ett spabad samtidigt. Låter konstigt att behöva gå över 25.
Det är säkert så att inget är fel på ert elsystem. Men be en elektriker göra en koll på lastbalansen mellan huvudsäkringarna så ni inte har alla strömslukande maskiner på samma säkring.
När ni installerar laddare så lägg gärna lite extra på att få en som laddar på alla 3 faser. Då får ni 11 kW istället för 3,7 att spela med. På min model 3 så ger 11 kW ca 6-7 mils körning laddat på en timma. Fördelen med är att du kan säga till bilen hur många amp den ska dra. Jag har satt min till att ta 10 amp per fas så det blir ca 7,2 kW laddning per timma. Då behöver jag aldrig bekymra mig om att huvudsäkringarna ska gå.
Kul att det rör sig framåt!
Hoppas att ni inte landar i en situation som denna jag såg på Reddit…
Måste läcka en kul sak.
Idag spelade vi in ett 2 timmars avsnitt med @Skogstomten om bilar, privatleasing och annat kul. Tror det kommer bli ett av årets mest uppskattade avsnitt.
Efter att ha läst Eriks bok:
och ätit middag med honom igår, så kan jag säga att det han inte vet om bilbranschen, det är inte värt att veta. På riktigt. Sedan trodde jag inte heller att en bok om bilar på 500 sidor skulle vara så spännande.
Att han sedan har hemlighållit att han ägt 100 bilar och de första 70 bilarna hade han en genomsnittlig avkastning på 3 % på, vet jag inte om det är okej. Det andra galna är att han uppskattade vår totala kostnad för V70 sedan 2011 till ca 515 000 kr och rätt svar enligt mina kvitton var 527 000 kr. Crazy.
Nu ska @Caspian klippa avsnittet så kommer det om ca 2-3 veckor. Tack än en gång @skogstomten för att du tog dig förbi Malmö och delade med dig av din kunskap.
Yay!! Detta ser jag fram emot!
Edit: såg länken till boken nu.
Edit 2: Beställd nu. @Skogstomten går det att få snabb leverans? Jag har bara en vecka kvar av semestern
Då hoppas jag verkligen du passade på att fråga gällande den heliga gralen gällande hur leasingföretagens affärsidé egentligen fungerar Den är intressant för många eftersom bilen kan vara en stor utgift i hushållet.
Hur många varv runt jorden har du åkt egentligen? Du får gärna speca upp hur det ser ut.
Vilken fantastisk tråd! Stort tack till framför allt @kero och @janbolmeson som drivit tråden.
Min egen insikt efter en halvtimmes överslagsberäkning på bilen (som jag alltid sett som ett väldigt ekonomiskt beg köp för två år sedan).
Audi A3 från 2014. Inköpspris 130k —> TCO per månad blev 3237 kr efter en utförlig excel exercis. Värdeminskning per månad kan debatteras så antog konservativa 12 000 kr om året.
Den där MG ZS EV:n är ju oslagbar på 2000 kr/mån så länge bensinpriset alltid går upp i Sverige. Även “vanliga” elbilar måste ju snart vara billigare som E-niro. Inget utom en 15 år gammal skrotbil med 0 i värdeminskning som körs i botten + trafikförsäkring kommer ju nära.
Det blir till att provköra direkt! Synd bara att den korta räckvidden inte fungerar för mina behov.
Men om dessa priser håller i längden kommer el omställningen gå mycket snabbare än jag trott. Kan bara instämma i att undrar hur leasing företagen har råd? Nybilspriserna är ju inte så låga än för elbilar.
En tumregel från @Skogstomten från dagens inspelning - om man kollar på privatleasing och en vanlig ICE-bil kostar 3000 kr/mån så kan en elbil kosta 4000 kr/mån och ge samma ekonomiska slutresultat i TCO-kalkylen. Dvs man kan lägga på 1000 kr mellan el- och ICE-bil och fortfarande få samma slutresultat.
@Skogstomten - kan du skärmdumpa din kalkyl på min bil? (bara det är ju en fantastisk mening )
Min beräkning är ju en summering av alla kostnader som jag bokfört i mitt bokföringsprogram. Så den är inte lika översiktlig som din. Har bara kört 1200 mil per år lite drygt.
Yes, vi pratade EXTRA länge om det. Lovar.
Inköpsförslag på biblioteket här
#sparadkrona
4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Elbilomställningen - i början av en S-kurva
Just detta har ju varit en av tankarna som Tesla har haft, men sedan lagt ner. Det är ju någon av de Kinesiska märkena som driver denna frågan. En stor nackdel med detta är dock att man då måste tillverka väldigt mycket fler batterier än bara till de bilar man tillverkar. Det innebär än mer råvara som inte sitter i rullande bilarn betänk även att den största kostnad för en elbil idag är just batteriet. Vem ska stå för kostnaden för alla dessa extra batterier som behöver finnas för att det alltid ska finnas laddade batterier att byta med när någon vill byta?
Att laddinfrastrukturen behöver utökas är jag helt med på, där är ännu en enorm kassako för just Tesla som har det överlägset största laddnätverket i världen och de växer enormt mycket. 2022 så planerar de att tillverka lika många laddare som de redan har utplacerade idag. Då de också med största sannolikhet kommer öppna dessa för alla märken så kommer de ha en monopolställning näst intill i stora delar av världen.
Den snabbaste laddarna idag levererar 350 kW per timma. Om man räknar med en snittförbrukning på 2 kWh/mil så ger det 175 mil på en timmas laddning, det är ju dock enbart möjligt under en viss del av laddningen och väldigt få batterier kan ta emot den strömstyrkan än. Men utvecklingen går fort.
Intressant att bli dominerande på laddinfrastrukturen! Inte slagit mig innan att det finns relevanta inkomstströmmar där.
Du har den i morgon om Postnord sköter sig
Är det i Norrköping så skickade jag en beställd bok dit idag också
Kanonkul att spela in ett avsnitt Sparade tyvärr aldrig siffrorna i kalkylen som vi petade in i min modell
(Var lite matt i huvudet efter 330 mils elbilsrace Ystad-Haparanda-Ystad under helgen)