Nu när börsen skakar - Tråd för att dela med er

Ja, Erdogan önskar att han var sultan och Trump ser sig som en kung.

USA som bröt sig loss från ett kungarike och skapade en författning som medvetet delade på makten för att undvika envälde.
Den sekulära turkiska statsbildningen var också ett steg bort från sultanatet.

Oberoende riksbanker är inget kungar och sultaner uppskattar.

Ur led är tiden.

2 gillningar

Min fråga; tänker det amerikanska folket vakna någon gång? Eller gillar man att bli ruinerade slavar under enväldet som tar form nu? Jag fattar ingenting faktiskt av detta kryperiet.

Ligger också lågt med globalindex tillsvidare, nöjd med guld, cash och lite europeisk säkerhet…

Kastade in ca 4000 + 10 000 (sålde av aktier med plus) i Montrose Global Dividend och JPM Global Equity.

Det börjar kännas riktigt dåligt.

Är ned 23% från toppen.

Ber till Trump varje dag och den helige Musk om att befria oss från synden och tullarna.

3 gillningar

Bättre att be till något annat heligt att befria oss från de båda exemplaren istället

5 gillningar

Gör det verkligen så mycket om börsen dyker 1-2 månader? Vem drabbas egentligen? Endast de som behöver pengar nu, och de borde ändå inte ha så stor börsexponering.

Om man tänker i ett längre perspektiv så pratar företag varje dag nu om att flytta produktion till USA. I långa loppet är det bra för USA. Sen var S&P500 står i maj 2025 och juni 2025 tycker jag är helt irrelevant.

3 gillningar

Fast är trenden så illa? Kastade ett getöga på min permanenta portfölj och nu är vi tillbaka på 11 mars, slutet på den första Trumpdippen. Är man speciellt exponerad mot tech lär det förstås vara värre.

Sitter still i båten.

Avräknat uppgången jag hade + minuset från noll, ligger min Aktieportfölj på ca -21% just nu. Då är inte plusset från igår medräknat ännu, så antar att en mindre korrigering uppåt sker, och dagens terminer pekar uppåt också.

Blev en extra liten stödorder igår.

De som agerat i panik och sålt har antingen fel risknivå eller pengar som behövs i närtid.

Intressant med alla dessa bolag som kan tänka sig att bygga fabrik i USA och effektivt slå ut den inhemska biltillverkningen i långa loppet och när denna, eller nästa, president vaknar på fel sida en dag flyttar man ut igen och kvar finns tomma fabriker, arbetslösa skattebetalare och bristande kunskaper. Det är inte Volvo, Honda eller Audi som förlorar (mest) på den rockaden.

1 gillning

Har för egen del gått ner 12 % i år. Sålde av mycket i vintras före nedgången. Ligger f n nästan bara kontant. Problemet är ju väldigt mycket oförutsebarheten: å ena sidan talas det om en ny ekonomisk världsordning där USA:s långsiktiga förtroende är kraftigt skadat, där USA upphör att värdera “win-win” i sin roll i världen och övergår till att se världen som ett nollsummespel och där man samtidigt agerar utan någon begripligt sammanhängande ekonomisk strategi där Trumps ego och dagliga infall styr och VIX-index skuttar upp och ner och där risken för recession bedöms öka för varje gång man ser en nyhetsflash om det. Sen kommer emellanåt vissa uttalanden och testballonger från den amerikanska regimen om att “dagens tullnivåer är väldigt höga och inte hållbara på sikt” och annat som kan tolkas som en viss känslighet för när det går alltför mycket ner på aktiemarknaderna och som också får marknaderna att ta vissa skutt uppåt. Det här är en väldigt svår miljö att investera i, då traditionell logik inte styr utan “den galne kungen” har (minst) nästan fyra år kvar att regera. Många ser ju också S&P som fortfarande högt värderad (t ex Peter Malmqvist: "S&P är fortfarande högt värderat"). Svårt att jämföra olika historiska faser där VIX har toppat med varandra men en stor skillnad nu jämfört med t ex pandemin är att “logik inte längre gäller” och där Trumps vilja att agera logiskt vägrar att infinna sig. Jag tycker det är oerhört svårt att i detta läge gå all in även i globala indexfonder. Jo, jag tror på marknadsekonomi, innovation och mänskliga drivkrafter på sikt - talar möjligen för att gå all in. Men om vi står inför ett större globalt paradigmskifte så gör det ont i magen…

2 gillningar

Öh ja visst kan man bygga upp ett ”if this and if this and if this, then that” argument. Vet dock inte hur produktivt det är, de flesta i världen är glada av att få arbetstillfällen.

1 gillning

Det blir inga nya fabriker. Tar många år innan tillverkningslinan är uppe. De bara snackar. Trump måste få till en kris så att FED sänker räntan. Sen att miljoner amerikaner blir fattigare är bara olycksfall i arbetet.

Saudi har redan dumpat USD som enda valutan för att handla olja. Petrodollarn är död. Amerikanarna kommer inte ha råd med sina inhemska producerade bilar. Har inte råd med mat. Det är en mörk tid, så därför så kommer tullarna att avskaffas så fort FED sänker.

1 gillning

Alltså, börsen igår och idag. Vi lever i en simulation. Helt säkert, och en bugg i matrisen. :crazy_face:

3 gillningar

Mycket bra kommentar, huvudet på spiken! Mycket svårt att veta hur man ska göra, för pengar förlorar ju i värde (också) utanför börsen :woman_shrugging:

1 gillning

Exakt. Det är många blanka patroner i allas bössor.

Ja, det är definitivt en risk att stå utanför börsen av väl kända skäl (uppgångar följda efter nedgång har historiskt tenderat att komma snabbt). Problemet med Agent Orange är tyvärr att han - i och med att han i så hög utsträckning inte agerar utifrån någon form av rationell/logisk strategi - har tillfört en hög grad av kaos som läggs ovanpå den komplexitet som alltid har präglat det internationella finansiella systemet inkl. aktiemarknaden. Väldigt svårnavigerbart som sagt…

1 gillning

Mönstret känns igen, man klarar uppsidan men utmaningen är när det är tvärtom.
Är dock optimist och ser en möjlighet i allt, men med min horisont som gammal gubbe är kortare än 10 år.

Så jag får fega lite med gott samvete, sparar inget mera medvetet till pensionen längre. Men bygger någon slags buffert för att kunna gå in i indexfonder igen när det vänder om några år.

Kraschen 2000 tog 3 år innan den började vända och ytterligare några år innan det återhämtat sig.

Priset vi betalar för att ha möjlighet till värdeutveckling på börsen över tid är att det också svänger på vägen dit.

2 gillningar

Det stämmer inte att investeringar via Kameo skulle vara låg risk. Det är att beakta som hög risk med varje lån hos dem. För info till @line.

Första svenska kreditförlusten redovisas på mitt konto idag.

1 gillning

Helt fel. Hög risk är det inte.
Kameo har lånat ut 6 088 421 446:- och har endast haft 3 623 689:- i kreditförluster sedan 2016. Det 0.05% kreditförluster på 9 år. Det är fantastiska siffror.

Kreditförlusten du fick var det första på Svenska lån sedan 2016 och de återvann 92% av det lånet innan resten blev kreditförlust.

De flesta lånen har en LTV på mellan 50 - 65%. Det är alltså väldigt bra säkerheter i lånen, annars tackar Kameo nej.

1 gillning

På Kameos hemsida kan man läsa:

“Var även uppmärksam på att direktinvestering i lån potentiellt kan innebära hög risk”