Nuvarande ekonomiska situationen

så länge ni inte har konflikter om pengarna utan finns där som trygga föräldrar kommer INTE era barn uppfatta detta som något jobbigt. De struntar egentligen i om ni åker på fin semester och hämtmat.

Gör saker med barnen istället hemma. Det är i detta läget viktigt att vårda relationerna. Och vårda er egen relation, det här typiskt sådant det blir slitningar av och det underlättar inte. Kan säga direkt att om (jag säger inte NÄR, utan om och det är osannolikt) är ni ekonomiskt delade och i en rejält mycket värre situation än idag. Nu är det i allra högsta grad ett hypotetiskt scenario.

Och ja, jag tror det handlar om att din fru behöver ett jobb. Vilket som helst. ASAP. Det är vad som krävs. Allt det andra är bara nödlösningar, ni kommer behöva två inkomster. En låg är bättre än ingen.

Man skall ha i åtanke att de flesta familjer får ekonomiska utmaningar i det läget ena parten blir arbetslös. Det går såklart ett tag på a-kassa, besparingar osv. Men inte i längden, utan att göra förändringar. Så det är inte konstigt att ni har det tufft rent ekonomiskt. Det är inte “skylla sig sjölv”

11 gillningar

Kvantitetstid trumfar kvalitetstid. Det går inte att kompensera kort umgängestid med “bättre” innehåll. Det blir bara ytligt.

2 gillningar

Tack för alla svar allihopa, det jag också går runt och oroar mig för är all tid för underhåll och alla kostnader relaterade till det. Bara att hålla tummarna att inget går sönder

Blir normalt inte så farligt om man är lite händig, det som verkligen gått sönder för mig under ca 8 år i huset,

Spoolanordning på toaletten från 80. Fanns inga reservdelar kvar så fick tillverka en semi-permanent lösning med hjälp av silvertejp. Kostade 30 kr, hållit 5 år so far.

Inbyggnadsmikron gick sönder så köpte en ny för 1800 kr.

2 * Duschblandaren började läcka så bytte packningar för ca 100 kr/st.

En takpanna gick sönder och det tog mig ett bra tag att se felet. Fick torka ut området och byta takpanna. Torkade Vattenskadad levde vi med tills vi bytte tak.

Blev läckage på fjärrvärmeväxlaren så fick ringa ut rörmokare och byta packningar, kostade 800 kr.

Vattenutkast började läcka så köpte ny och byte den för 600 kr.

Bytt några eluttag för 100 kr/st samt några porslinproppar.

Blixten slog ner i inkommande elledning. Gick elutrustning för ca 15 ksek men hemförsäkringen täckte det mesta förutom 1500 kr i självrisk + åldersavdrag. Tror vi förlorade 3ksek totalt så är väl största smällen jag åkt på.

3 gillningar

När min sambo blev av med arbetstimmar pga arbetsbrist så gick banken med på amorteringsfritt. Värt att titta på kanske.

se över elavtal på elskling.se de samarbetar med alla elbolag på marknaden. Se över bilförsäkring/villaförsäkring som ex compricer eller Insplanet. Kan spara en hel del faktiskt :+1:

Sälj av saker och ting som du inte behöver på blocket förvånansvärt mycket skit som folk köper.

lycka till och håll väl med sambon de ekonomiska löser sig alltid om man är ihärdig :slight_smile:

Vi har väl egentligen inte heller så mycket som har gått sönder under de 13 år vi bott här (om man bortser från att golvet på ett rum på övervåningen började rasa ner i undervåningen, kostade 40 000 kr att fixa).
Men mycket av det beror kanske på att saker är fixade i förebyggande syfte innan de rasar sönder.

Med det sagt, inget av det som gått sönder är något som inte gått att skjuta på ifall det skulle krisa, inte ens rummet som började rasa in.

Saker som varmvattenberedare måste förr eller senare bytas ut.

Jo, det är faktiskt en av de saker som brakat ihop för oss. Och det är lite svårt att skjuta på kan jag medge.

Jag hyrde tidigare ut rum via Airbnb. Det fungerade hyggligt. Jag har alltså inte någon ”uthyrningsdel med egen ingång” eller något liknande utan hyrde ut ett sovrum på andra våningen. Standarden var enklare och jag tog ut ungefär 300 kr/natt plus städavgift. Iom att Airbnb har rörliga priser kunde det bli mer emellanåt.

Mitt mål med uthyrningen var att komma upp till gränsen för skattefri uthyrning på 50 tkr per år. Det var ganska lätt att göra det. Nu bor jag i Stockholm med gångavstånd till t-banan och det gör skillnad. Om jag skulle bo i någon ”villamatta” i tjottahejti skulle efterfrågan se annorlunda ut. För att få en bild av potentialen skulle ni behöva titta på Airbnb och det lokala utbudet. Jag menar då liknande objekt i det omedelbara närområdet i första hand.

Det finns för- och nackdelar med Airbnb jämfört med att hyra ut rum med vanlig långtidsuthyrning. Fördelarna är att det ger högre intäkt per natt och att du inte behöver ha uthyrt hela tiden. Nackdelarna är att du inte kan styra vem du får som hyresgäst. En möjlighet är att begränsa uthyrningen till singel-gäster. Det minskar efterfrågan en hel del men minskar också risken för ”jobbigheter”. Par är betydligt mer benägna att vara konstiga och jobbiga än singel-gäster.