Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i ca 1 år.
Sedan ca 2 månader tillbaka så har vi fått en ny VD på företaget.
Idag hade jag och nya VDn en liten diskussion i förbifarten där vi började snacka lite framtid för företaget och allmänt snack. Av någon anledning började han ta upp att vi anställda på företaget har det väldigt bra jämför med andra företag… Som exempel tog att han upp att på stället han kommer ifrån har han en anställd som har haft samma tjänst som mig i över 30år “bara” har 1000kr mer än mig i lön…
Jag vet inte vad han ville ha sagt med det egentligen men min upplevelse var inte possitiv och jag kände mig rätt värdelös och jag svarade typ att: Jag har jobbat på andra ställen där jag har gått in med helt fel lön och det är ett misstag jag aldrig vill göra om, då jag vet hur svårt det är att få upp lönen genom att vara på samma företag.
Vi har inte haft lönesamtal än men det ska komma egentligen när som helst. Jag får en känsla av att detta var han som försökte så ett frö inför kommande lönesamtal.
Är det normalt att nya chefer jämför sin nya personal på detta sättet?
Löner är känslig materia och ett typiskt skäl till missnöje, illojalitet och samarbetsproblem på en arbetsplats. Som chef bör utgångspunkten vara att alla har iallafall rimliga löner och att lönen ska stå i proportion till prestation. Sedan kan man som chef vara medveten om att vissa medarbetare är “underbetalda” men det bör man i normalfallet tona ner.
Att säga att “lönenivån här är högre än på andra företag i branschen” om det nu är så behöver väl inte vara någon stor fråga men att börja recensera individuella löner verkar inte helt vettigt, om det nu inte görs med någon särskild avsikt. Det är en realitet att man som chef ibland måste agera i företagets intresse och låtsas som att saker är normala som kanske inte är det egentligen. Sedan finns facket som då kan få motsatt roll.
Lite udda att ta upp det på sådant sätt tycker jag. Låt det rinna av dig. Han har nog inte nån större koll på din insats ännu. Förbered dig på samtalet. Han kommer rimligen att fråga projektledare och andra om dig.
Dessutom anser jag numera att ålder och mängd tjänsteår etc bara är en parameter (efter 40 års arbete) . Inställning, driv och passande arbetsuppgift kan variera och kan spela lika stor roll. Pga bra mentorer och chefer som guidade lagom när jag var ung ingenjör anser jag nog att jag var ungefär lika värdefull på jobbet oberoende av ålder. Men jag blev en av mentorerna, cheferna och ledarna och på så sätt värdefull på annat sätt senare i livet. Superviktigt att man har lagom mix på arbetsplatsen.
Det som varit allra värst för effektivitet har varit att folk slutar efter säg 3 år och man får börja om… Att jobba på mindre företag med stark kultur och mycket mindre administrativt bullshit och möteshysteri och säg 10% högre löner än snittet motverkade det fenomenet kraftfullt . Många stannade pga trivsel.
Jag har nog upplevt att man fäster mycket lite avseende vid 30 års tjänst på samma jobb numera. Personer jag lett har oftast Blivit självgående och mycket bra efter säg 2 års erfarenhet. Inte så att de kan lösa allt själv men det räcker med att inse när man behöver be om hjälp.
Tack för svar.
jag kan också förtydliga att företaget han kommer ifrån inte är i samma bransch vilket också gör att jag blir irriterad.
Jag tycker själv att jag gör ett bra jobb och önskar att det är det som min lön speglar. Jag ska samtidigt säga att det absolut inte är någon överdriven lön.
För att dra samma kort som min nuvarande chef så kan jag säga att min chef på min tidigare arbetsplats sa att jag förtjänar en lön på minst 10k mer.
Men det känns helt hål i huvudet att tala om för min nuvarande chef vad som har sagts på andra arbetsplatser.
En bra grej att kolla innan lönesamtal är hur du själv ligger till enligt lönestatistik från fackföreningar (om du har tillgång), som nämnts ovan. Till exempel Saco lönesök, Unionen, eller liknande.
En tanke att ha med sig är ju att du alltid förhandlar lön för dig själv, utifrån dina egna förutsättningar, samt att du kan argumentera sakligt för en ökning utöver standard årlig höjning. Tänk inte på om arbetsgivaren jämför dig med andra, du förhandlar för din lön.
Normalläget för ökning ju har varit runt 2,3% senare åren, om man tittar på nya industriavtalet som typ sätter ribban för andra branscher är det i år 4,1%. Ökning utöver det innebär oftast att du presterat över förväntan, fått nya arbetsuppgifter, bidragit till nya tjänster som företaget tillhandahåller, etc. Alternativt om arbetsgivaren prioriterar att du ligger under medellönen för din tjänst så att du inte halkar efter andra, men så verkar det ju inte vara i ditt fall.
Äh, vad ANDRA personer tjänat på ett ANNAT företag i en ANNAN branch är väl helt jäkla irrelevant. Vilken lön du borde tjäna på det här stället och hur din lön, och din utveckling mot nästa roll ser ut är däremot någon han borde kunna svara på.
Jaha, och hur relevant är det för dig hur någon annan på något annat företag värdesätter sin tid jämfört med hur du gör det? Men självklart är det ett sätt att sätta ribban inför lönesamtal. Ett tips vid jämförelser med andra är att just hänvisa till att det är möjligt att X är underbetald eller överbetald eller väljer att sälja sin tid till ett visst pris och är nöjd med det och att du kan råda vederbörande att begära ett eget lönesamtal men att det i övrigt är ointressant för diskussionen om hur DU värderar tiden DU säljer till arbetsgivaren.
Rimlig ökning beror på branchen. Inom ingenjörsverksamhet ökar lönen med erfarenhet även om man inte får chefsjobb etc så att de som ex slutar efter säg 10 år har klart högre lön än de yngre som anställs som ersättare. Det ger en genomsnittlig extra årlig höjning X för ingenjören som individ utöver det sk märket och ev extraordinär egen insats. Denna höjning X kan extraheras ur lönestatistiken men det var länge sedan jag gjorde sånt. Höjningen höjer inte kollektivets löner om de som pensioneras med hög lön och de som börjar med lägre ingångslön har hyfsad balans. Märk dock att en rejäl andel av X faller ut i samband med byte av arbetsgivare eller byte till en ny tjänst internt.
Ja som jag skrev var det bara exempel på vad de flesta arbetsgivare går på, inget hugget i sten. Många har ju sifferlöst avtal också och då är det helt upp till individen att förhandla.
Jag är själv ingenjör och kan hålla med till viss del om din X-teori, så länge man strävar efter mer än lägsta godtagbara nivå.
Över åren har jag presterat över förväntan och bidragit till verksamhetsutveckling, därför även premierats under löneförhandlingar, samt hoppat markant vid byte av arbetsplats. Men har även sett kollegor som ligger på märket konstant, dels pga att man är dålig på att förhandla och dels för att man presterar precis vad som förväntas av en.
Men att man automatiskt får X kr extra i löneökning varje år för att man är ingenjör håller jag inte med om.
Alltså jag känner att en chef kan vara glad över att företaget kan premiera sina anställda med en bra/vettig lön. Sen finns det dom cheferna som har resultatbaserade bonusar som vill hålla nere lönerna för samma arbete för att själva tjäna mer på det. Jag har mer träffat de förstnämnda.
Att som chef skämta om att jag har en bra lön är inget jag uppskattar. I synnerhet om jag tycker att jag är mer produktiv än chefen.
Vidare vet jag inte vad chefen ska göra. Det finns väl ett kollektivavtal som stipulerar lönerörelsen så möjligen vill hen att du ska åta dig mer avancerade arbetsuppgifter inom ramen för din lön.
Ja, det är väl rätt vanligt att benchmarka lönerna mot statistik och sina tidigare erfarenheter när man kommer in som ny chef, hände på ett tidigare jobb men då tyckte nya chefen istället att lönerna var låga. Men detta gör man ju med ledningen, man går inte direkt till en anställd så fort man läst lönelistan. Att göra så låter extremt oproffsigt och nästan konfliktsökande, de flesta förstår att lön är en väldigt känslig fråga.
Det enda svaret jag själv skulle ge är nog ungefär ”Det är ju därför jag valt att jobba här och inte på andra företag.”