Ny karriär vid 60?

Det är neddragningar på jobbet och varje gång det händer får man en tankeställare om vad man skall göra om man får lämna företaget.
Tror det är nyttigt, men när man närmar sig 60, tänker man nog lite annorlunda än om man är 30.
Paketet man får är 2 år med full lön. Man behåller paketet även om man hittar nytt jobb dag 1. Efter det (om man är utan jobb) hamnar man i a-kasse systemet med 80% under max 1 år tror jag.
Hur skulle ni använda den tiden man får med full lön?
Skulle ni vilja göra något helt nytt eller hitta något i samma bransch?

2 gillningar

Spännande fråga! Det beror på lite olika saker, tänker jag spontant.

Vad jobbar du med? Trivs du? När hade du velat pensionera dig? Hade du haft råd att helt byta bransch?

1 gillning

Jag tror det vore enklare att svara på frågan om det blir mer konkret vilken/vilka branscher vi pratar om. Att bli konsult är ju en möjlighet och där behövs ju ofta en viss startsträcka. Det tar tid att jobba upp kontaktnät och uppdrag. De första uppdragen kan nog vara mer tidskrävande. När man väl lärt sig metoden går det snabbare.

1 gillning

Har själv gjort en liknande resa senare delen av arbetslivet. Några reflektioner då jag själv fyller 57 år snart och har flera bekanta som försökt/tänkt i samma bana senaste åren. Jag känner många som bekskriver att de skulle VILJA prova/jobba med något helt annat men det stannar oftast med ord. Pga bekvämlighet, rädsla, ekonomi, svårigheter få jobb osv.

•som oerfaren +50 åring, ny i branschen är man inte så het i många yrken i mångas ögon. Av naturliga skäl är man både oerfaren OCH har man inte så många år kvar i arbetslivet jämfört med en +30 åring som ofta är hetast. Konstigt nog egentligen då många +30åringar har en hektisk period i livet med ALLT ANNAT än jobbet som pockar på = familjebildning, småbarn, bostadsresa, partnerns karriär, kämpig ekonomi osv.

•man har antagligen lite för mycket skinn på näsan, ”önskemål/krav” och en frispråkighet/oräddhet vilket anses negativt på vissa håll. Som 55+ är man ofta otålig med fjäskande i organisationer och diverse andra fenomen som man fått erfara genom livet.

•kan man väva ihop med tidigare erfarenhet men med ny inriktning kan det vara en fördel. Dvs bygga/jobba vidare på det yrke/inriktning/erfarenhet/kontaktnät man har är ofta den enklast och snabbaste vägen.

•starta eget och få uppdrag via kontakter är nog en av de vanligare vägarna till mer kvalificerade arbetsuppgifter/jobb för att få en kombination av både nytändning och en bra intjäning/lön.

•för mig är det en enormt skön känsla att göra något HELT ANNAT jämfört med tidigare! För mig blev mitt säsongsjobb ett komplement till det jag gör annars där jag ”fyller de skålar som annars är tomma”. Jämför egenkonsult hemifrån med att jobba skiftgång i lag. Jobba inne med dator jämfört med att jobba ute med maskiner.

•HELT annat innebär ocksa att väldigt lite av negativa tankemönster/förutfattade meningar osv följer med mellan jobben. Dvs NYA saker att reta sig på och samtidigt NYTÄNDNING för att allt är just nytt! Det upplever jag ger en enormt positiv energiboost rent mentalt.

•när jag berättar om att jag delvis gör annat för mina bekanta och tidigare arbetskontakter så möts jag ofta av ”åååååhh så skulle jag också vilja göra!”

Så har du ekonomi/försörjning löst KÖR PÅ :+1:

11 gillningar

Som en förberedelse till pension (provpensionering)

1 gillning

Jag skulle nog satsa på att vara vikarie eller timanställd eller haka på i ett projekt och strunta i att hitta nytt fast jobb. Det vore otroligt skönt att få jobba när man vill med kärnverksamheten och slippa möten och annat mög. Jag planerar inte att jobba in i kaklet, jag vill i så fall ha tid att utveckla mina andra intressen. Gillar verkligen @Skogstomten uttryck att fylla de skålar som annars är tomma. Det är vad jag vill, ha energi över till det jag inte orkar och hinner nu.

1 gillning

Om man har det någelunda ordnat ekonomiskt och inte behöver ha en hög lön kan man ju faktisk göra något som är kul istället men kanske är lite sämre betalt. Jag tänker mig vaktmästare eller liknande där man får gå runt och skrota lite.

1 gillning