Jag hade ett möte med min bank idag angående förlängd ränterabatt. Samtidigt ville jag passa på att höra om jag kunde inkorporera bil-lånet (idag 8% ränta) i bostaden. Det är inte jättemycket kvar på lånet, knappt 50k. Men samtidigt skulle jag ju få en ränta på ca 4,3 % istället.
Kruxet är att banken vill värdera bostaden i så fall. Vi har bott här i knappt 2 1/2 år och värdet lär ha sjunkit en del sedan dess.
Idag har vi en belåningsgrad på 75% på bostaden och utökning skulle inte knuffa upp oss över 80%. Men en lägre värdering skulle kunna göra det. Och vi är inte så sugna på ytterligare amorteringar just nu.
Dock lovade bankkvinnan att det inte var syftet med värderingen, och att den här värderingen inte kan göra något med den lånegrundande värderingen.
Spontant tänker jag att det är så lite kvar på lånet att det inte är värt besväret med ny värdering, nytt lån mm. Jag skulle sikta på att betala av snabbt ist. Men i övrigt skille jag lita på det hon sa om du verkligen vill låna. Men där är jag ingen expert.
Du kommer nog få betala en slant till föreningen också för hantering av ett ny pantsättningsavgift (gissningsvis i storleksordningen 500kr). Så du kommer inte spara många kronor om du har möjlighet att betala av billånet inom ett år.
Banker tar ut för höga räntor och tvättar tusentals miljarder. Man tar pengarna från folk(arvtagare)som hittar kontanter hos gamla som avlidit.
Man skyller på lagar mot pengatvätt . Allt för att skydda sig själv.
Men du ska lita på banken?
Bara en liten tanke och kanske är jag helt ute och cyklar; men om du vill minska din ränta i kronor och ören är det väl inte säkert att det är så klokt att baka in ditt billån i bostadslånet? Jag tänker att du har en betydligt högre amorteringsgrad på ditt billån än på huslånet och att du då betalar den högre räntesatsen under kortare tid än den lägre.
Absolut inget konstigt med det, men jag har en fråga runt det, kanske du har svaret.
När man kikar på sitt bostadslån, så kan det typiskt stå så här (exempel för mig):
Lån: X kr Räntegrundande värdering: Y kr
Betalades ut: 2019-10-17
Den där värderingen är även amorteringsgrundande och det gäller i 5 år, från lånet betalades ut. Det bestämmer om man måste amortera också.
Så snart har det gått 5 år.
Ifall jag vill värdera om, måste jag då ta initiativ och ombesörja detta själv? Kontakta en mäklare o.s.v. och se till att banken godkänner det denne säger?
Finns det någon situation där kreditgivaren måste uppdatera dessa värderingar för befintliga bolån i stocken? Eller gör de detta endast “frivilligt” när man byter kreditgivare?
Det finns andra aspekter än ren räntekostnad. En gång bakade vi in CSN i huslånet, inte för att räntan var lägre, utan för att vi av rättviseskäl båda skulle stå på lånet. (Plus att jag hatade csn som fordringsägare. Har inte haft en fordringsägare snabbare med att ta ut avgifter än dem.) En sidoeffekt är att det dessutom blev billigare eftersom lånet slutbetalades på en handfull år istället för 30.
Tack för kloka svar! Är ju egentligen inte sådan som misstror min bank, men tycker mig ha hört skräckhistorier just kopplat till värderingar så ville höra med fler.
Det stämmer att det är en pansättningsavgift i föreningen som visserligen äter en del av besparingen. Men den skulle “betala sig” inom två månader -ish
Sen hade jag nog inte riktigt gjort kalkylen med tanke på avbetalningstid, men den är ju såklart också viktig.
Mest har egentligen svårt för vw-finans som långivare.
Men det klokaste är nog att snabbt betala av lånet och inte blanda in banken, av praktiska skäl.
Nu gissar jag lite, men är det inte så att en högre belåningsgrad ger dig sämre förhandlingsläge mot banken.
Ett exempel taget ur luften: Har du under 70% belåningsgrad så vet banken att du har lättare att byta till en annan bank, och kan därmed tänka sig att ge dig en bättre ränterabatt, men om du ligger på 90% belåningsgrad vet de att du får svårare att byta till en annan bank.
Jag kanske främst tänker på Landshypoteket nu, för vi funderade nämligen på att flytta dit för något år sedan, men vi hade för hög belåningsgrad, så vi är fast på storbank med kass ränterabatt.
Självklart är det så, ju högre belåningsgrad desto svårare att få rabatt. Är du inte väl hård mot din nuvarande bank? Landshypotek ville ju inte ens låna ut pengar till dig! Det har i alla fall banken som du har gjort.
Att inte behöva betala CSNs räntor och orättfärdiga avgifter är en säker incashad ren vinst medan investeringen lika gärna kan gå med förlust.
Jag värderar väldigt högt att inte ha en ryggsäck med lån. Våra inkomster flukturerar mycket och ingen av oss vet hur länge vi kan fortsätta jobba. Jag tänker inte betala CSN med min pension.
När frugan o jag slog våra påsar ihop, hade jag redan betalat av mina CSN lån. Frugans CSN flyttade vi in i huset när vi ändå behövde teckna ett lån för en renovering. Innan dess var huset skuldfritt (se annan tråd) och ett antal år senare var det skuldfritt igen.
När huset ytterligare några år senare såldes gick hela summan in på kontot.
Så mycket handlar om hur mycket du värderar friheten att inte vara beroende av banken/lån.
Jag jobbar bla med personer med överskuldsättning, spelande, dikeskörda egna rörelser, fd missbruk, hemlöshet mm. Bankernas utlåning och hur jag sett den påverka människor är en sk-t jag kan raljera länge om, men vi sparar det till en annan gång.