Jag är ok med nya storleken, skiljer nog bara 1-2 i typsnittstorlek. Känns lättare att läsa nu.
Måste säga att den nya uppdaterade sammanfattningsfunktionen är betydligt bättre än tidigare.
Här är en sammanfattning:
Diskussionen handlar om “Carnegie Global Plus”, en ny globalfond med hävstång, och dess lämplighet för långsiktigt sparande, t.ex. pension. janbolmeson inleder med att beskriva fondens likhet med Nordnets fond Nordnet 125 och dess konstruktion med högre hävstång. Han nämner också planerna att bjuda in Emil Nordström, förvaltaren, för att diskutera fondens teori, AP7:s förändringar och låneförskansning genom livscykelstrategi. Fondens kostnad, inklusive hävstångskostnaden, är ungefär 1%.
Flera deltagare fokuserar på fondens ESG-screening, som ses som en potentiell svaghet. Vesuvio och Nightowl uttrycker kritik mot “greenwashing” och ifrågasätter huruvida ESG-exkluderingen inkluderar emerging markets. [Nightowl] hävdar att fonden kunde ha varit intressant om inte för ESG-screeningen. Fotbollsgras ser ESG som mindre viktigt och vill investera i fonden när den blir tillgänglig på andra plattformar som Avanza. mBard och 404sam kritiserar ESG-fokus ytterligare, medan Melwa och Lemuri stödjer ESG-strategin.
En aspekt som diskuteras är huruvida finansieringskostnader för hävstången ingår i avgiften, vilket [janbolmeson] senare förklarar #43 och korrigerar misstag från den ursprungliga informationen. Slumpvandraren och Zino ifrågasätter kostnadsberäkningen och poängterar vikten av att inkludera räntekostnaden för korrekt avkastningsbedömning.
Andre_Granstrom tar upp fondens fördelar för långsiktig sparande och “return stacking”, medan [janbolmeson] med hjälp av @Andre_Granstrom klargör hur hävstångens finansiella konstruktion är en kostnadsneutral komponent snarare än en faktisk utgift.
alternativliv berömmer janbolmeson för hans ärlighet och förmåga att hålla diskussionen öppen och saklig, även när det finns kritik. Diskussionen belyser fondens innovativa aspekter och de olika perspektiven på dess konstruktion och ESG-element, medan den också ifrågasätter de praktiska fördelarna jämfört med traditionella alternativ på marknaden.
Återställt ganska omgående tror jag.
Sorry, förstår inte? ![]()
Är det all text? eller bara viss text? Eller även bilder och knappar?
(vet inte riktigt vilken css-egenskap jag ska ändra)
Man kan ändra textstorlek i sin profil under inställningar för gränssnitt. Så det behöver nog inte meckas med—folk kan ändra till det de gillar.
Ny i forumet som medlem, men har läst länge. Lite större text passar mig utmärkt!
Fick höra från en bekant på Amazon om hur en person pushade till main, hade jour över helgen men åkte på lång roadtrip med dåligt mobilnät… Serven låg nere i timmar. Han fick inte anställningen förlängd ![]()
Kanske förklarar varför jag upplevt att det varit lite galet idag ![]()
Jag upplever att texten blivit för stor, man får inte samma överblick som tidigare. Sen tycker jag rubriken/överskriften har blivit lite konstig i förhållande till vad den var innan.
Utan att scrolla
Med scroll
Förstår inte riktigt varför rubriken ska ta upp typ 25% av skärmen när man inte kommer tillbaka till översikten av forumet utan till trådstarten. Men kanske bara är jag som inte vill läsa första inlägget flera gånger och råkar klicka fel.

Det går att justera textstorleken under ens egna inställningar, finns flera olika nivåer. ![]()
Funktionen " Nya Ämnen" eller vad det nu hette, verkar ha försvunnet.
Man kunde se hur många hur många poster man missat sedan man tittade in senast.
Mycket saknad funktion.
Nej, inte den jag menar. Jag kollar på datorn, och om jag varit borta en stund på andra hemsidor och kommer tillbaks till RT-forumet så stod det typ “5 nya ämnen sen senast” högst upp. så klickar man på den blåmarkerade texten och de 5 senast ämnena dök upp högst upp.
Under rubriken “Senast” är jag alltid sas.
Aha, ska kolla. Vet att man ersatt med ”hett” ska se vad jag kan göra
Nu hittar jag den. Det är det blåmarkerad som var borta ett tag (tror jag)
Visa 1 nytt eller uppdaterat ämne
Ah, ok. Ja, den ska fortsätta dyks upp. Inget jag ändrat dock så det kan hända att det är lite vanesak med att saker fungerar lite annorlunda i den nya versionen.
Tycker det blivit onödigt stort typsnitt på texten och onödigt stort radavstånd.
Mer lagom som det ser ut under ”Följer”-knappen. Som helhet ger det ett rörigt och obalanserat intryck. Relativt litet typsnitt på sidrubriken och med seriffer. Hur många olika textvarianter blir det inte i denna bild. Storlekar, färg, kursiv, seriffer, radavstånd etc etc
Textstorleken går att justera under inställningar. Kanske det fixar avståndet med. ![]()
Har uppdaterat första inlägget med alla uppdateringarna. ![]()