Kommer ta ett omtag med räknare i mars-april. Hinner tyvärr inte nu i januari på grund av avsnitten som är nu tar sjukt mycket tid.
Men håller med om att det absolut är intressant, så tack för idéerna.
Tack. Då överdriver jag nog siffrorna och tänker fel. Trodde det skulle påverka mycket mera vad jag faktiskt får för mina pengar efter 10år.
Riktigt grym uppdatering! 
Det vore kanon om det gick att se det ackumulerade sparandet i grafen som en egen linje. Då blir det väldigt tydligt att se vad ränta på räntan har för effekt. Har för mig att jag sett det på en kalkylator tidigare men kan minnas fel.
Hur som helst en grym kalkylator!
Jag skulle önska att man kunde ställa in förväntad inflation och förväntade avgifter (exempelvis fondavgifter) också.
Kommer, kommer. Behöver få ut bästa fonderna och portfölj-avsnitten först. 
Lite sen på bollen
Men skulle önska en avgift-funktion som i Lysas avgiftkalkylator så man enkelt kan se hur mycket det påverkar.
Vet att man bara kan justera förväntad avkastning istället, men antar att du inte har så mycket att göra på kvällarna ändå nu när börsen går så bra och pengarna rullar in av sig självt, så du vill ordna lite med detta ![]()
Edit: Missade helt att Asp önskat samma sak…
Det skulle vara intressant att kunna lägga in ett eller flera år av nedgång som 2000 till 2003, för att se hur det påverkar.
Jag använder verktyget mest i samband med fondutveckling. I det sammanhanget hade jag gärna fått utfallsrummmet beskrivet, till exempel 10/90 percentilen eller min/max baserat på historisk avkastning från Stockholmsbörsen eller SP500.
Nu har jag suttit och funderat på min tjänstepension och har insett att jag saknar 2 funktioner Ränta på ränta-kalkylatorn, @janbolmeson. Bakgrunden är att jag har ett målbelopp på tjänstepensionen vid en viss ålder och löneväxlar hyfsat aggressivt nu. Men skulle vilja laborera med olika alternativ.
-
Skulle vilja ändra månadssparandet efter ett visst antal år.
Ex: Första 10 åren vill jag spara med X kronor/månad. Men från år 11 till år 20 vill jag spara med Y kronor/månad. -
Anpassa månadssparande efter ett målbelopp efter ett visst antal år.
Ex: Om 10 år vill jag ha 2 miljoner kronor, jag har idag 400 000kr. Vilket månadsbelopp behöver jag spara under dessa år för att nå mitt målbelopp
Hoppas att det inte är allt för svårt att föra in dessa 2 funktioner.
// Oscar
Denna funktionen har väl numera Avanza, för övrigt? Gillar det.
Tack för tipset, ska kolla på det! 
@janbolmeson - Apropos tjänstepension. En sak jag har försökt få koll på är hur den sammanlagda pensionen kommer se ut beroende på hur mycket man tar ut i lön och avsätter i tjänstepension. Även när jag använder ränta på ränta och försöker beräkna hur det kommer slå så verkar jag inte få samma siffror som minpension.se och de ger en inte möjlighet att laborera med olika nivåer av tjänstepensioner. Skulle man t.ex. kunna ha en flik för pension där man kan ange nuvarande pensionsbelopp, lön och där man får möjligheten med att laborera med tjänstepension/privat pension och får se det likt minpension.se, dvs som en jämförelse av dagens lön. Är ju inte en liten sak med tanke på vilket snår pension är, men du kanske när du utvecklat det klart kan sälja källkoden till minpension.se? 
@janbolmeson En ändring av hur ISK skatten räknas eller ett till beskattnings alternativ. Eftersom du betalar ISK skatten på deklarationen så får du inte urholkningseffekten på ditt sparande som kalkylatorn räknar med, då iaf inte jag varken sänker mitt månadspar eller tar ut några pengar för att betala skatten.
Jag saknar möjligheten att räkna på isk-skatt på ”normalränta”, att räkna med så här låg stadslåneränta i 30 år till känns väldigt optimistiskt.
Jag skulle också vilja kunna dela upp skatt och förväntad avkastning, t.ex x kr i depå, x kr i isk, x kr kontanter… men förstår att det blir många fält att fylla i då.
Sen upplever jag att kalkylatorn räknar fel på depå-skatt vid uttag, skatten räknas inte med när uttaget börjar utan bara sista året.
@janbolmeson Superbra räknare överlag!
Dock hade jag önskat en funktion där kursutvecklingen är baserat på historisk utveckling av ett index, exempelvis ett svenskt eller ett globalt index inkl utdelningar. Då hade man kunnat se, och få en uppfattning om hur mycket ens portfölj med månadssparande och långsiktighet har svängt historiskt. Och på så sätt kanske kunna ta höjd för det i framtiden.
Exempelvis, om jag började månadsspara 5000kr 1 januari 1980 och har fortsatt till dagens datum, hur mycket pengar har det blivit i slutändan? Hur mycket låg man back på som mest, respektive hur mycket man låg plus med som mest.
Vet om funktionen att slumpa på räknaren, men jag hade också velat se faktisk kursutveckling mellan ett visst tidsintervall.
Det hade varit fantastiskt om det gick att slumpa fram avkastningen (från historik) på uttagsdelen. Även om genomsnittsavkastningen är 7% så kan ju kapitalet ta slut om man tar ut 4%+inflation årligen.
Älskar det här verktyget. Testade att slumpa räntan istället för en fast räntesats och känns tryggt att jag kan förvänta mig någonstans mellan 2 och 114 miljoner med nuvarande sparande och 20 års horisont.
När det är så långa tidsserier tror jag det vore bra att visa på både nominell och (estimerad) real avkastning. Det blir lite missvisande med 10 miljoner år 2073 om det bara kommer räcka till att köpa en cykel i framtidens penningvärde. Det nominella resultatet lurar folk tror jag. Det intressanta är väl köpkraften?
2 smärre klagomål:
-
Jan-bilden på verktygssidan ser överexponerad ut, eller kanske bara lider av vit bakgrund medan jag har mörk på forumet - hur som tog mig ett par sekunder att känna igen herr’n.
-
Uttag & månadssparande, “sparhorisont” på “prova ränta på ränta” känns lite missvisande när uttag sedan blir begränsat till max av sparhorisont. Jag tänkte, min sparhorisont är ju 30 år, sedan blir det pension och då skall jag ta ut pengar varje månad i 20 år men då blir kalkylatorn arg för den vill bara räkna till 30.
Jag gillar ränta-kalkylatorn starkt. Den ger inspiration till mitt sparande. Använder den även ofta till att inspirera andra i min omgivning!
Ett önskemål: Detta har nämnts ovan i någon omfattning, men jag förtydligar. Jag önskar att funktionen “Slumpa som den svenska aktiemarknaden” slumpvis valde en historisk tidsintervall. Så om man sparhorisont är 20 år och jag aktiverar slumpa, då kan det bli att jag får räntan från tidsintervallet 1930-1950 eller 1995-2015 osv.