Ny version av ränta på ränta-kalkylatorn | Kan jag be om din feedback?

Jag tror att ränta på ränta simuleringen av stockholmsbörsen överdriver extremresultaten. Det blir alldeles för många extremt stora uppgångar och nedgångar. På årsbasis är typvärdet ca 15% och över hälften håller sig i intervallet 5-25%. Resultaten på riktiga börsen tenderar dessutom att klustra sig med utspridda nedgångar, medan simulatorn är väldigt slagig och extremvärdena är lika vanliga som medianen, medan medianen och typvärdet borde ligga ganska nära varandra…
Går det att lägga in parametrar för att generera ett “normalfördelat” (normalfördelad i situationstecken eftersom börsen inte är slumpmässig) och klustrat utfall?

1 gillning

Instämmer. I uttagsfasen sätter man ju inte in något.

1 gillning

Om man vill ha det på den nivån så är det bättre använda @axr:s tips om:

1 gillning

Jag vill kunna ange att jag ska ha noll kapital kvar när jag är en viss ålder. Barnen ärver fastigheter, det räcker.
Räknar jag ihop statlig pension enligt min pension, tjp, ips och mina isk så har jag mina 25 årslöner. Då räknar jag inte med boende, bil, båt mm.
Så det känns som jag borde våga hoppa.

1 gillning

Skule vara kul om man kunde ange skatt i % per år själv. Eller om du lägger in aktuell avkastningsskatt för tjänstepension så att man kan räkna på löneväxlingen :slight_smile:

1 gillning

Jättebra kalkylator, hoppas den nya skatten för 2025 kommer snart och avdraget för de 150 000kr kommer i kalkylatorn

2 gillningar

När uppdateras spar kalkylatorn med årets isk skatt

Välkommen till forumet. :smiley:

Vi kan väl deklarera 2024 först? :sweat_smile:

4 gillningar

Ja någonting är konstigt, är ju årets händelse, skattefritt de första 150 000 och lägre ISK skatt, men ingen prioritering och känt sedan flera månader sedan. Kanske svårare att implantera då minus 150 000kr, annars borde ta några minuter vad vet jag :slight_smile: Men jag fick höra att man glömt bort det, men har ju varit på nyheterna typ i ett halvår. Är inne någon gång per dag och hoppats att den blir uppdaterad. Oavsett den bästa ränta på ränta kalkylatorn :slight_smile: men som av någon märklig anledning är helt bort glömd då det gäller förra årets stora händelse som aldrig har hänt tidigare dvs ingen skatt under 150 000kr i ISK skatt samt den lägre ISK skatten, jag är supernöjd med den suveräna kalkylatorn men är jätteförvånad att den inte är uppdaterad än så länge 2025.

Är det bara jag som inte längre hittar kalkylatorn längre? Varken i telefon eller på dator. Tidigare fanns ju en ruta uppe till höger som hette typ “börja här” med massa bra kom-igång-artiklar samt räkneverktyg.

Hittar bara kalkylatorn om jag googlar efter den.

Eller så är jag blind :joy:

Jag brukar googla.

1 gillning

Ja det är enda sättet jag hittar den och andra räknare också.

Kanske kommer vara lite knasigt en period, tills nya sidan är klar.

På mobilen får jag upp en list via de tre horisontella strecken uppe till höger. Där kan “Börja här” väljas och räkneverktygen ligger en bit ner på sidan.

https://rikatillsammans.se/forum/t/valkommen-till-rikatillsammans-forumet-borja-har/7/16?u=rimma

Aha jag har nog mest bara försökt läsa första inlägget där. Men där fanns ju verktygen i en av kommentarerna. Tack för det :slight_smile:

2 gillningar

Sidan är nere och under avancerat är inte 2025 års ISK skatt inlagd

1 gillning

Sidan för ränta på ränta kalkylatorn är inte nere. Men den räknar inte rätt.

@janbolmeson eller @Oliver.Allemog, kanske stänga ner den sidan i väntan på att den fixas?

Okej, tack för infon. Ska titta på det.

1 gillning

Går in och kikar på kalkylatorn rätt ofta nu för tiden. Älskar frasen “Ha det så roligt!”, för det har jag :laughing:

Ibland testar jag att använda funktionen “Slumpa avkastningen” som baserar datan på Stockholmsbörsen, men mer rimligt vore ju att basera det på globalt index.

Finns det någon chans att lägga till detta som ett till val i rullgardinslistan @janbolmeson ? :folded_hands:

2 gillningar

Det kommer på den nya hemsidan. Kan skicka ett DM så får du beta-testa den nya kalkylatorn.

2 gillningar