Upptäckte denna virtuella valuta av en slump.
Någon som vet något mer om detta?
Jag blir lockad att köpa, men jag är osäker på vad jag köper!
Någon form av klimatkompensationsgrej fast kopplat till land/mark och som sedan går att tradea?
Upptäckte denna virtuella valuta av en slump.
Någon som vet något mer om detta?
Jag blir lockad att köpa, men jag är osäker på vad jag köper!
Någon form av klimatkompensationsgrej fast kopplat till land/mark och som sedan går att tradea?
Det är ett innovativt sätt att skapa en digital valuta (kryptovaluta tänk bitcoin) som de hävdar är bunden till jordens ekologiska klimat. Du köper ett bevis på att du äger en digital token som ligger på en blockkedja, så länge som den blockkedjan existerar. När den tas offline, försvinner också ditt bevis. Det enda du då fått för dina pengar är en lång siffra bokstäver och siffror som pekar på vart i blockkedjan “din” del låg.
Allting körs på Solana som används för liknande projekt där man vill skapa nya valutor och binda dem till objekt etc.
Här kan du se hur det visualiseras i ett gränssnitt:
Här är en kort översikt över vad Solana är:
https://www.kraken.com/en-us/learn/what-is-solana-sol
De har gjort ett fint projekt där de vill göra en digital tvilling av världens skogar först och främst. Nästa steg är att skapa en digital tvilling av andra ekosystem. Där deras MERIT token genereras och motsvarar värdet av 100kg CO2-utsläpp.
Det företaget tjänar pengar på är att varje gång någon köper delar av en eller flera MERIT tokens kostar det avgifter för att processa på blockkedjan. Dessa avgifter går till företaget i fråga. Sedan skriver de att de också kommer tillföra en annan avgift, som kommer gå till innehavaren av den digitala tvillingen. Däri ligger också den stora bristen i deras (och alla andra liknande projekt). Nämligen att det kommer bara bära sig ekonomiskt så länge det sker många många transaktioner. Den dagen handeln av deras tokens slutar, då dör också deras inflöde av pengar.
Deras tanke är att få företag att köpa sin digitala tvilling via dem, och på det sättet få värdet på sina MERIT tokens att öka genom att bevara och förädla den fysiska skogen.
I framtiden vill de lägga till fler lager däribland ett för metaverse och ett annat för NFTer. Allting genomsyras av revolutionära andan som frodas inom web3-kretsar. Dock har de inte bevisat någonting mer än att det kostar riktiga pengar utan att ge något tillbaka
.
- FEES
6.1
Single.Earth charges no service fee from Buyers for purchasing MERITs.6.2
Single.Earth charges 10% (ten percent) service fee from the Landowners for each sale or burn of a MERIT token. This fee is calculated based on the value at which a token is purchased by a Buyer or burned as a result of the contribution by a Contributor.The service fee is deducted by Single.Earth from the amount payable to the Landowner.
The service fee includes value added tax in accordance with the applicable laws.6.3
Single.Earth charges a service fee from the Contributors in accordance with the Contribution Terms.
Det tillkommer fler avgifter som är inbakade i blockkedjan vid varje transaktion.
Tusen tack för denna ingående förklaring! Är helt noobie på krypto men anade att det närmade sig detta område.
Tanken är ju god och jag gillar ju den här formen av projekt att kunna göra jorden mer hållbar. Men det måste ju finnas substans och någon avkastning om det ska kännas långsiktigt hållbart.
Känns i dagsläget bättre att helt enkelt investera i en hållbarhetsfond med andra ord… 
Tycker din slutsats är mycket rimlig
. Det här projektet är inte riktat åt privatpersoner som oss, utan åt de som sitter med innehav av naturtillgångar som behövs för den klimatomställning som behöver göras. Du och jag kan bara spekulera och hoppas att andra kommer in så att värdet på tokens stiger, vilket är signalen för såna som oss att sälja sitt innehav. Det är de som kommer in först som gör pengarna, de som är kvar långt senare kommer mycket sällan få tillbaka sin investering. Det är ett genomgående av alla blockkedje-projekt jag läst om.
Här är en kul länk från en person som sammanställer allt som går dåligt inom web3 ![]()