Nya arbetsplats - era bästa tips

Hej!
Jag har nyligen påbörjat ett nytt jobb som ingenjör.
Jag försöker göra mitt bästa för att komma in i rollen och förstå vad som förväntas.

Jag vore verkligen tacksam om ni ville dela med er av era bästa tips.

Inkilningsfika för din grupp/avdelning. Svenskt arbetslivs viktigaste grundsten är fika :blush:.

9 gillningar

Berätta om företaget. Storbolag? Litet? Familjeägt? Hur många andra direktrapporterar till din chef utöver dig själv?

Ca 10 stycken i min grupp. Myndighet

Myndighet OK. Ja då skulle jag säga att fika är viktigt. Snacka med dina “peers” om hur de kom in i rollen och vad de tror är viktigt. Du har inte lika bråttom som om det var en startup tex.

1 gillning

Våga ta det lugnt, försök inte briljera eller effektivisera, var trevlig och bjud på fika i slutet av första månaden :blush:

1 gillning

Mitt bästa tips är att acceptera hur saker görs, förbättringsförslag kan du anteckna och ta upp när du är lite varm i kläderna och fått bättre inblick i organisationen.

Se till att anteckna när du fått hjälp med något, jag blir galen på att förklara samma sak om och om igen för att någon ny inte bemödar sig med att anteckna.

Om du inte förstår, fråga igen, se till att ha det helt klart för dig så du inte börjar jobba och får göra om allt när du är klar.

8 gillningar

Be om en samtalsserie med chefen under första året - t.ex en gång per månad - där ni stämmer av hur väl du uppnår förväntningarna, vad du skulle kunna förändra för att leverera mer värde till verksamheten och hur du kan bidra till att chefens mål uppnås.

Detta minskar kraftigt risken för systematiska misstag och ger goda möjligheter att snabbt bli bra på jobbet. Och löser du chefens problem, så blir du populär hos chefen.

1 gillning

Vilken sorts ingenjör?

Leta upp de kollegor som börjat innan dig och lyssna med dom vilka tips de har från att va nya på just din arbetsplats.
Fråga någon kollega vilka sociala spelregler som finns men som inte går att läsa sig till? tider, AW, mail på kvällar/helger, tillgänglighet mobil, insamling vis födelsedagar mm.
Fråga även chefen vad hen förväntar sig och berätta även hur du fungerar och brukar lägga upp ditt jobb.

Dyk upp på kontoret minst 4 dar i veckan.

Sitt tyst med i alla möten och ta in så mycket det bara går.
Läs på all dokumentation du har behörighet till. All. Kom påläst till alla möten du kallas till. . På så sätt är du till nytta för de äldre medarbetarna som har erfarenhet men inte tiden att sätta sig in på djupet.

När någon ber om hjälp så ställ alltid upp.

Visa nyfikenhet på alla arbetsuppgifter.

När du begår misstag så äg dem. Och visa förslag på åtgärder.

Be om hjälp först efter att du gjort ett eget försök. Inte innan.

Gå inte till chefen och klaga om lönen, tidiga morgonar, eller långa pendlingsavstånd.

Följ detta recept och du kommer att bli en stjärna

Bygg relation med din chef

Gör som hen säger

Om du inte förstår varför hen säger att du ska göra så - fråga

Många bra råd i tråden.

Var positiv och arbetsvillig, men kom inte med färbättringsförslag första veckan. Om du hamnar i en grupp som talar skit om andra eller ledningen, så försök att ta dig ur det minfältet direkt utan att ta ställning.

Gå heller inte planlöst omkring och oinbjudet massera dina kollegor (vilket jag varit med om för länge sedan).

4 gillningar

High-risk, high-reward. Inget vi indexkramare på RT brukar rekommendera.

Jodå, lekhinken är populär även hos oss!

Det är under lunch och fika som du knyter värdefulla band. Se till att sitta brevid nya människor varje gång.