For retirees who seek a fixed real withdrawal from their portfolio in retirement, a starting withdrawal rate of 3.8% is safe in Morningstar’s model over a 30-year time horizon, assuming a 90% success rate (defined here as a 90% likelihood of not running out of funds) and a balanced portfolio.
That is appreciably higher than the 2021 figure, which was 3.3% for a balanced portfolio with a 90% success rate.
Employing a more aggressive equity allocation does not meaningfully improve safe starting withdrawal rates.
Investors with shorter time horizons of 10 to 15 years can employ a higher withdrawal rate if using a conservative portfolio mix than they can with a more equity-heavy one.
Dynamic withdrawal strategies may help retirees consume their portfolios more efficiently, factoring in both portfolio performance and spending, but they also add variability to retiree spending that may or may not be acceptable to the individual.
Of the dynamic strategies we tested, the “guardrails” system does the best overall job of balancing higher withdrawals alongside cash-flow-volatility considerations.
The right level of flexibility in a retiree’s spending system will depend on the individual’s situation—the extent to which fixed expenses are covered by nonportfolio income sources.
Ju mer jag läser om SWR, desto mer landar jag i att det “beror på” Jag tror helt enkelt alla måste göra upp med sitt och komma fram till vad som är min SWR än att det finns någon typ av sanning.
Morningstars artikel är ju lite att fila på detaljerna men kanske att missa big picture. Bengens “ungefär 4%” för 30+ år sedan blir 3.8% i denna artikeln för 2022. Dessutom att det ifjor var 3.3%? 15% skillnad i uttaget bara på 1 år. Just pga detta landar jag i att man får göra sin egen bedömning. Mycket beror dessutom på det året man “går” så att säga hur mycket SWR egentligen är rimligt.
Lyssnade också (tyvärr) på Rational Reminders avsnitt 229 - länk nedan. Fick tipset här på RT men kommer inte ihåg av vem (sorry). Kan varmt rekommendera det. De landar i 2% SWR eftersom de menar att de 4%en:ish är typ dopade av att vara framtaget för amerikanska marknaden, ett land där inga riktiga katastrofer hänt, marknader inte gått helt åt pepparn, valutan inte kollapsat mm. De lyckas logiskt leda fram att om man räknar med att råka för katastrofer i snitt så blir det mer 2%. Min tolkning av deras resonemang
Gigantisk skillnad 2-4% i vilket kapital man behöver
Så jag tänker
Utgångsläge 3-4%, gärna närmare 3%
För att hantera kris/ras på ens tillgångsvärde situationer - räkna ut hur mycket man kan dra ner kostnaderna i pension/FIRE - ett scenario med “helt OK” levnadsstandard utan guldkant - ett scenario “bare minimum” typ mat och tak över huvudet
Om scenario 1-2 landar på mindre än 2% uttag av kapitalet så borde det vara ok.
Alltså ett mer dynamiskt tänk än X% av kapitalet och sedan inflationsjustera uttaget.
Också lyssnat på den och det de säger är ju vettigt. Speciellt om man har en stor home bias. Många länder som råkat illa ut senaste 120 åren med alla krig etc.
Så långsiktigt tänker inte jag. Målet är jobba minst till 65. Den dag när jag lägger av med jobbet då får det bli vad det bli av det hela. Bara anpassa sig efter situationen. Vi människor är ganska duktiga på att överleva . Leta pantburkar ger ändå lite gratis motion även när man blir gammal . Man får vara glad att man har upplevt till 80+ och fortfarande så pigg att man orkar leta efter pantburkar
Fast här handlar det ju inte om att maximera avkastningen, utan om att kunna få en hyfsat säker ström av pengar som man kan leva på. Väldigt olika målsättningar.