Hej!
Jag försöker förstå det som skrivs här om FIRE, uttag i procentsatser och hur länge pengarna kan antas räcka. Jag får det inte riktigt att bli begripligt, kanske någon kan förklara?
Ett förtydligande: jag är inte någonstans i närheten av FIRE själv men har ett kapital som jag skulle vilja ta ut en summa från om året för att berika tillvaron.
Jag läser att om man tar ut 4% av den ursprungliga summan plus 2% av den ytterligare per år så ska pengarna ta slut efter ungefär 30 år. Tänker man då att pengarna finns placerade i fonder och att man samtidigt har en avkastning, eller att de står på ett konto och bara finns? Om börsen stiger med i snitt 7% om året så borde det väl vara logiskt att det blir mer av ett nollsummespel med skatt, avgifter etc inräknat? Så att kapitalet inte minskar nämnvärt förutom att det urholkas av inflationen? Tänker jag fel och var i mitt tänkande ligger i så fall felet?
Min tanke är att ha allt kvar i 100% aktiefonder, eftersom jag inte är beroende av att ta ut pengar varje år, och låta bli att sälja av om börsen står lågt (då istället avvakta och sälja av lite mer när den återhämtat sig oavsett hur lång tid det tar). Samtidigt vill jag ha en del pengar kvar, bortsett från pensionssparandet som är separat, när jag går i pension om ca 18-20 år.
Hoppas jag var tydlig nog och att någon känner för att räta ut mina frågetecken ![]()