Nybörjare här som sent omsider i 40-årsåldern äntligen tagit tag i sparande på annat sätt än bankens sparkonto.
Jag har försökt göra som podden föreslagit som första steg - startat två Lysa-sparanden med olika sparhorisont med månatlig överföring. Lysa föreslog 40% aktier och 60 räntor för denna sparhorisont (sparar till barn som nu är tonåringar). Det jag undrar över är dock detta med avgiften, podden rekommenderar ju fonder med avgifter under 0,4, men Lysas blir ju strax över det? Har jag valt fel?
Startade samtidigt global indexfond via min bank (SEB) och det verkar ju vara liknande avgifter. Hittills inte hittat nåt med avgift under 0,4. Tips?
Med vänlig hälsning,
Nybörjaren
En rimligare fond om du vill snåla in på avgiften kan vara Swedbank Robur Access Mix. 50/50 aktier/räntor för 0,29%. Tyvärr investerar den bara i Sverige. Annars har du Nordnet One och Avanza Auto ifall du vill ha rena konkurrenter till Lysa med något lägre avgift.
Jag vet inte om du också syftar på mitt inlägg. Jag tolkade TS inlägg som att det finns tre befintliga sparande - två på Lysa med 40/60 och ett på SEB med 100% i en global indexfond och TS efterfrågade bland annat tips på global indexfond med låg avgift på SEB för att eventuellt byta ut den befintliga. Mitt tips om Länsförsäkringar Global index har inget med sparandena på Lysa att göra, utan avser sparandet på SEB.
Sen måste man beakta personens riskaptit. Även om man är ung och rent matematiskt borde köra 100% (eller mer) i aktier så är det inte alltid lämpligt för alla personer. Bättre då med lägre risk men fortfarande bättre avkastning än t.ex sparkonto.
Lätt på forumet ibland att glömma bort att för många så är pengar och investeringar starkt ihopkopplat med känslor.