Hej och tack till alla för alla inlägg här och tack till Jan och Caroline för den fantastiska podden!
Jag och sambon, är i 40 års åldern med 2 barn och har varit duktiga på att spara. Vi har lyckats betala av alla skulder och nu äger vår fastighet. Vi har gemensamt ekonomi, jobbar och får extra inkommster från uthyrning av en stuga.
Det är tyvärr först de senaste månader har jag börjat läsa på om att investera.
Först var det ChatGPT som sa jag skulle investera i Länsförsäkringar Global Index och Spiltan Räntefond om man vill ha 70/30 portföljer. Nyfiken på räntefonder stötte jag på ‘Mer Pengar För Pengarna’ på biblan.
Vidare på jobbet har jag lysnnat in på många avsnitt Rikatillsammans.
Sambon är väldigt försiktigt när det gäller investering så mitt förslag till henne är en buffert på 200K i ett sparkonto med 2.4% ränta.
Sedan att vi delar alla sparande 50/50, 50% i sparkontot med 2.4% ränta och resten på en billig global index fond (Det blir då 50% i gemensamt spar 25% i hennes ISK och 25% i mitt ISK).
Jag kan tycka att det känns lite förr försiktigt men det är bra att börja med och bra för henne. Det blir krångligt att börja förklara det med räntefonder.
Så ni har inga lån och buffert på 200k? Vad ska ni göra med mer pengar på sparkonto? Jag tycker det låter väldigt väldigt försiktigt.
Men det är bättre att du och din familj sover gott om natten än att stressa in i mycket investeringar. Börja sådär blir säkert bra. Så får ni väl prata lite om det. Kolla,hur det gått om ett tag, kolla hur det hade gått om ni investerat mer, osv.
Jo det kan jag hålla med om. Viktigaste är att få med henne på tåget så hon skaffar sig erfarenhet och att det går bra. Så gillar ni planen så kör på det.
Jag hade kanske adderat en nivå till dvs att när 50/50 sparandet nått en viss nivå att ni därefter är överens om att lägga 100% i aktieindex.
Hon får tid att vänja sig och kan över tid acceptera att öka risken på toppen av sparandet.
Ett annat tips är kanske att ni gemensamt ser över hur era respektive pensionspengar är investerade så hon inte råkat välja alldeles för låg risk även för det sparande som ju är på flera årtiondens sparhorisont. Förhoppningsvis har hon inte gjort några val och då bör det ligga i entré-lösningar som brukar vara vettiga generationsfonder vilket är bra (hög risk som ung, risken sänks med mer räntor typiskt från 55)
Har hon ITP1 ligger förmodligen allt i traditionell förvaltning om inget val har gjorts. Instämmer på att se över pensionen också samt att sakta men säkert få med henne på att investera långsiktigt med högre risk. Eftersom ni inte har några skulder och har det bra ekonomiskt så är en mindre buffert att föredra men det beror självklart på resten av er livssituation.
Tack för hjälp med. Ja min tjänstepension satt i en traditionell försäkring (har nyligen lärt mig vad det handlar om) men jag har redan begärt en flytt från AMF till Länförsäkrings fondval.
Sambon har ITP1 och jag måste prata med henne om att hon kan flytta halva.
Grymt, det är bra att du tagit tag i det mesta. De flesta väntar tyvärr alldeles för länge förens de öppnar minpension.se för första gången (ibland öppnas den dagen då pensionen börjar)
Sen ett tips. Sätt er vid köksbordet o “ ta livet “ av varandra o se vad som hönder med era tillgångar. Sambor ärver inte varandra o det är riktigt krångligt att äga fastigheter tillsammans med sina barn.