Nyexaminerad miljövetare - lönen & facket

Hej!

Jag tar min kandidatexamen i miljövetenskap den 5:e juni och ville dela med mig av en kul (och lite oväntad) nyhet!

Under den här sista, rätt intensiva terminen – med både praktik och examensarbete – har jag samtidigt passat på att söka sommarjobb. Snubblade över en annons på ett vikariat som miljöinspektör i en kommun i närheten. Tänkte först att jag nog inte skulle ha en chans, eftersom de flesta arbetsgivare söker folk med några års erfarenhet…

Men – efter två intervjuer fick jag faktiskt jobbet! :tada: Jag är 21 år gammal och detta blir mitt första riktiga heltidsjobb (tidigare har jag mest jobbat extra inom restaurang och som bartender).

Lönen landade på 35 500 kr/månad, baserat på att jag är nyutexaminerad och utan tidigare relevant erfarenhet.

Jag är nyfiken på hur detta står sig jämfört med andra i liknande roller? Är det rimligt, bra, dåligt? Vad tycker ni?

Och sen funderar jag också på om jag borde gå med i facket, och om det är där man bäst får koll på löner, villkor, stöd m.m.?

Alla tips, reflektioner eller erfarenheter från liknande situationer tas tacksamt emot – jag har mycket kvar att lära! :blush:

6 gillningar

Grattis! :partying_face: Och ja, gå med i facket som 21-åring. Om du inte tycker det finns någon poäng kan du lämna senare. Men du borde vara mitt i bosättningsläget med försäkringar och du kan, som du säger, får veta mer om både statistik och marknaden för din utbildning. Jag tror det är värt det. Dumsnåla bort fackavgiften som färsking på jobbet låter som ett dåligt beslut.

8 gillningar

Det låter som en rimlig ingångslön i generell mening. Jag skulle inte fokusera så mycket på exakt lönenivå i rådande läge utan mer glädjas över att du både fått jobb och dessutom ett relevant och bra jobb. Skillnaden idag går inte mellan dem som får lite extra i lön och resten utan mellan dem som inte får relevanta jobb (många) och resten.

6 gillningar

Grattis! Svårt att komma in på arbetsmarknaden med kandidat så du ska ha kredd, jag och många av mina klasskamrater hade jättesvårt efter examen - de som gick vidare till masters hade det betydligt lättare!

35.5k är väldigt bra som ingångslön skulle jag säga.

4 gillningar

Utan att ha någon djupare insikt i löneläget för just den tjänsten, så är det en fantastisk lön för en nyexaminerad 21-åring. Du ska vara supernöjd – jag kunde bara drömma om en sådan lön när jag var i din ålder.

När det gäller facket bör du absolut vara med. Jag var själv väldigt tveksam till facket i din ålder (och det gick flera år då jag inte ens var medlem), men med tiden har jag insett dess värde. Du vet aldrig vad som kan hända på en arbetsplats där du kan behöva fackets stöd.

Däremot har jag personligen aldrig fått hjälp av facket med att förhandla upp lönen. Men det är inte på grund av löneförhandlingar som jag är medlem – det handlar främst om tryggheten och stödet vid oväntade situationer.

6 gillningar

Det är en väldigt bra lön. Vet flera civilingenjörer inom miljöområdet som gick in på mindre förra året.

5 gillningar

Grattis till en bra ingångslön, examen och till miljöområdet!
Tog masterexamen inom miljö- och hälsoskydd 2022, på Länsstyrelsen Stockholms län. Första lönen på 34 000, sedan till Miljöförvaltningen Stockholms stad och 38 000, sedan Länsstyrelsen Uppsala län på 37 000 och nu konsult på 40 000.
Gå med i facket, då det ger trygghet samt även är viktigt för få inkomstförsäkring.
Vilken kommun jobbar du i, och inom vilket område som inspektör?

2 gillningar

Hur kan ni ha så låga löner? Jag pluggade till lokförare för två år sedan, det är en ettårig utbildning. Har en grundlön på 45 000 kr, kan komma upp i 60 000 med OB, traktamente osv.

Ligger oftast runt 50 000 utan extra pass eller något extra. När jag tänker på ingenjörer tänker jag att lönen borde ligga runt 70 000 kr. :sweat_smile: :rocket:

Ha! Jag har jobbat som ingenjör i snart 20 år. Jag utbildar ingenjörer och jag är inte i närheten av några 70 000. Eller 60 000 heller, för den delen. :grinning:

1 gillning

Det är ju vad du tänker, men verkligheten är en annan. Många klassiska “arbetarjobb” är bättre betalda än vad många tror, och jag förmodar att vi får räkna lokförarna dit också.

4 gillningar

Det är inte lönt att studera vidare, eftersom man kommer långt med en vanlig yrkeshögskola. Dessutom finns det en gräns för hur mycket man kan tjäna i Sverige, att få ut mer än 40 000 kronor netto i månaden är väldigt svårt, eftersom en stor del av inkomsten beskattas hårt efter en viss nivå på bruttolönen.

1 gillning

Va? Omöjligt! Får man fråga vad din grundlön ligger på? Det är verkligen synd att våra ingenjörer i Sverige har så dålig lön, trots att de har pluggat och utbildat sig för något bättre. Det är riktigt dåligt!

Jag tog examen i våras som civilingenjör och fick ingångslön på 35 000. Jobbar dock på ett kommunalt energibolag men de i klassen som jobbar på andra ställen har bara marginellt bättre lön vad jag har hört. Känner mig dock relativt nöjd då jag älskar jobbet och kan leva gott där kag bor med den här lönen.

6 gillningar

Men du borde ha en bra löneutveckling kanske 45 redan inom 1-2 år.

1 gillning

Om det bara är pengarna man vill åt. Många jobbar med saker av andra anledningar (också).

1 gillning

Pengar är det enda jag bryr mig om, vänner kommer och går, flickvänner finns det gott om, men familjen och hälsan är viktigast! Om jag investerar rätt redan från början, kan jag förhoppningsvis sluta jobba runt 59, det är mitt mål.

Men man måste ju få in pengarna först, de kommer ju inte direkt via brevlådan av sig själva.

1 gillning

Det är helt okej att prioritera så. Jag ville bara ge lite annan vinkel på resonemanget eftersom det lät som att du avfärdade alla andras val och prioriteringar.

Det är ju härligt om alla satsar på att få det liv de själva drömmer om, tänker jag.

2 gillningar

Ingenjörer har lägre ingångslöner men också bra möjligheter till löneutveckling om man spelar sina kort rätt.

Välkommen ut i arbetslivet och till miljöområdet!

Våra helt nyutexaminerade har fått runt 35000 så det låter rimligt.
Det beror på vilka arbetsområden man har, är det ren handläggning etc.

1 gillning

Jag tror det är en ganska bra lön utifrån vad den enda personen jag känner med samma utbildning tjänar. Han gick in på 32 000 i Malmö kommun för ca två år sedan.

Själv gick jag in på blygsamma 29 600 som jurist och ligger efter fyra år på 44 000. Det kommer dröja tre år till innan jag tjänar 50+. När jag jämför med många i omgivningen oavsett yrke så är det inte ovanligt att ligga mellan 37-45 och några kring 50 efter 4-7 år efter examen.

Oroa dig inte över ingångslön utan njut av att du tar knappt 30 000 att leva på varje månad och att du bygger upp ditt cv.