Vi kommer inom kort köpa en nyproducerad villa. Vi har betalat 10% handpenning.
Banken har gjort en värdering av huset när vår låneansökan prövades men samtidigt meddelat att vi kan återkomma om vi vill att de ser över värderingen med hänsyn till tillval när fakturor ställts ut för dessa.
Får inte riktigt grepp om vad en högre värdering innebär i praktiken och hittar inte särskilt mycket information om detta.
Om vi antar att värdet höjs efter tillvalen, innebär detta att vår lånandel minskar givet allt annat lika och att vi i så fall kan välja mellan lägre låneandel eller t.ex. betala en lägre kontantinsats?
Vet inte om jag förstår frågan helt. Men försöker mig på ett svar. Min uppfattning är att bankerna gör på olika vis med tillvalen. Jag fick blankt nej från Swedbank att låna till dem, utan de ville ta jag skulle ta dem ur egen ficka. Detta var 2021. Fick inget bra svar varför de var så strikta på detta, mer än att det var deras policy. Jag försökte resonera med dem som så att tillvalen ju ökat värdet på bostaden (vilket rimligtvis är korrekt).
När jag kontaktade Nordea fick jag ett självklart ja att låna till dem (dvs inkludera dem i köpeskillingen). Detta gör ju att du behöver gå in med mindre egen insats då tillvalen bakas in i köpeskillingen, vilket kan vara fördelaktigt.
Så ett tips är att prata med banken i god tid så ni är överens om vad som gäller.