Nyproduktion, bryta avtal, väsentligt ökning av avgiften

Tack för svar Nestor och Daniel. Blev lite klokare, ska bli intressant att se upplåtelseavtalet när det väl blir dags nästa höst.

Entreprenören har vad jag vet ett gott rykte i Västsverige. Du behöver knappast oroa dig för att entreprenaden blir starkt försenad, eller att det blir många fel på bygget. Ändå nåt…

Priset är högt, men jag förutsätter att läget är centralt. Går det några år, så kommer även detta köp att kännas OK. Men visst, i det korta perspektivet är det bara att gilla läget.

Ett förtydligande. Med centralt menar jag inte Avenyn i Göteborg, utan en brf belägen med bra pendlingsmöjligheter typ Alingsås, lugnt område etc. etc.

Hej! Så tråkigt detta är verkligen,. Vi själva sitter också i samma sits.
Vi skrev på förhandsavtal under 2021 och inflyttning sker nu i november 2022.

Vi köpte en 82 kvm för 3,6 miljoner Öjersjö med 650 tusen som insatts. Månadsavgiften har höjts från 4400 - 6335 kr alltså nästan med 50% även p-plats hjös med 25%.

Det som vi harfått ta del av fram tills nu är endast en kostnadskalkyl. Ekonomiskplan är ännu inte upprättad med 1,5 till inflyttning.

Vi tänker också frånträda.
Kontentan av de hjöda avgifterna är att banken har nekat oss bolån.
Menar om inte 40-50% i höjning är väsentligt, så borde då bankens beslut ligga bra till grund för att kunna frånträda, eller?

Vi har nu bokat jurist för att höra och se vad lagen säger.

3 gillningar

Förmodar ni hade ok från banken under 2021?

Väldigt intressant att höra vad juristen säger, återkom gärna när ni fått svar!

Fick reklam för detta på FB nu.
Nog rätt smart av bolaget och så klart en trygghet för köparen. De första tre åren då…

https://www.nordr.com/se/om-oss/nyheter/nordr-forstarker-sitt-trygghetspaket-med-rantegaranti?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=rantegaranti-kampanj&fbclid=IwAR2FbtMro_1-sZ2BFr1uruYeavH6nVawIjDU7DbvJTGJIFqXoUIbp9ZpsGM

Vi har fått något liknande i vår nyproduktion, byggherren lånar ut / förlänger byggkreditivet till en ränta på 3.85% i tre år amorteringsfritt och vi kan närsom lösa ut det utan avgifter.

Vi kommer att ha ganska ok belåning för att ha inflyttning nu i mars, 9300:- / m2

Det vore intressant att höra hur det går för er. Sitter själv i liknande sits.

Mvh Johan

Hux flux så ändrade föreningen prognosen ner till ca 10% höjning. Att de har helt enkelt säkrat lånet och även att de har gått in med mer kapital. så det lödste sig till slut för vår del. Vi hann skicka in uppsäggning och fick svar om att uppsägning har felaktiga grunder då föreningen kommer inom snart att komma med nya månadsavgifter. vilket blev bara ca 600 kr i höjning. men absolut att ni ska ta fajten och säga upp om det mer än 10% lycka till allihoppa. bättre tider väntar

Det har sagts i media att den här frågan ännu inte prövats rättsligt och att det alltså är okänd mark. Teoretiskt skulle köpare kunna frånträda på grund av att avgiften ökat väldigt men det är alltså inte klargjort hur stor den ökningen i så fall skulle behöva vara. Det finns alltså egentligen ingen poäng i att spekulera i frågan.

Tror aldrig den frågan kommer avgöras i domstol utan kommer vara okänd mark för evigt.

När man försöka fixa ett predikat i högsta domstol så kommer bostadsutvecklarna betala. Men first har man gått igenom dyra förhandlingar i hovrätten samt tingsrätten.

Flygbolagen har hållit på med samma övning under många år.

1 gillning

Vilken media? Har du någon länk?

Minns inte men det var något jag läste i någon av de stora tidningarna. Frågan var tydligt uttryckt av någon kunnig jurist så det handlar inte om någon tolkning från min sida. Det sades inte så mycket om alla möjliga aspekter av frågan utan poängen var just att frågan inte är prövad rättsligt.

Sitter också i samma sits.
Har försökt frånträda mitt förhandsavtal pga av en väsentlig höjningen på 36%.

Men blivit nekad av föreningen "Höjningen av årsavgiften är enligt Brf inte att betrakta som väsentlig, vilket är ett krav enligt bostadsrättslagen.

Någon här inne som “lyckats” frånträda sitt förhandsavtal?

Eller som gått till domstol?

Mvh Adam

Det var reportage om det i SVT för några veckor sen väl? Där var det något runt er höjning och det avslogs som inte väsentlig höjning.

I vårt kontrakt står det att över 10% räknas som väsentligt och flera har fått gå ur avtalet

Tjena Adam. Liknande situation här.
Min årsavgift har gått upp med 45% och står i valet och kvalet mot att skicka in en hävningsförklaring, hänvisandes till BRL 5 kap 8 §;
Bestämmelsen lyder att “Förhandtecknaren får efter uppsägning genast frånträda avtalet, om de avgifter som skall betalas för bostadsrätten är väsentligt högre än som angavs i förhandsavtalet och förhandstecknaren av denna anledning säger upp avtalet inom tre månader från den dag då han fick kännedom om den högre avgiften.”

Nu säger du att du “försökt” häva avtalet, men föreningen nekar dig. En hävningsförklaring är mig veterligen bindande och kan ej återkallas. När du skickat in hävningsförklaringen så finns inget avtal längre mellan köpande och säljande part, sedan är det upp till säljande part i detta fall att yrka till att du begått kontraktsbrott pga. ogiltig anledning till hävning.

Återkom gärna och förtydliga hur din situation ser ut just nu.

Mvh
JB

2 gillningar

Nivå i likhet med diskussion i förarbetena, men mynnade ut i att man inte ville sätta en viss nivå. Men borde ju kunna ge viss vägledning…

Hej,

Angående mitt fall att frånträde ett förhandsavtal på en BRF.

När jag skrev under mitt förhandsavtal med den tillhörande kostnadskalkylen såg det ljust ut från både min privata sida samt banken.

Men för några veckor sedan fick vi information att det kommer bli en höjning av månadsavgiften i den nya ekonomiska planen.

Som min livssituation ser ut idag har jag inte råd att axla detta ekonomiskt p.g.a. av höjningen som kom i den nya ekonomiska planen, 38% höjning av månadsavgiften.

Har varit i kontakt med ansvariga som sitter i styrelsen i brf att jag vill frånträda avtalet med hänvisning till väsentlig höjning men blir nekad p.g.a. av:

"Brf delar inte din uppfattning att du har rätt att frånträda förhandsavtalet med hänvisning till höjningen av årsavgiften för din bostadsrättslägenhet.

Höjningen av årsavgiften är enligt Brf inte att betrakta som väsentlig, vilket är ett krav enligt bostadsrättslagen för att en förhandstecknare ska få frånträda sitt förhandsavtal. Motsvarande bestämmelse finns även i ditt förhandsavtal."

Jag ställer mig även frågan till svaret jag fått av ansvariga när jag ifrågasätter vad väsentligt höjning innebär.

Enligt dem själva är en väsentligt höjning: insatsen + årsavgift tillsammans en väsentligt höjning av avgiften.

Stämmer det?

Har varit i kontakt med jurister som har delade åsikter om mitt läge.
Men det ser inte ljust ut då det aldrig kommit upp tidigare och finns ingen ref.

Går nu i tankarna om jag ska anlita jurist och gå hela vägen eller inte.