Nytt år, dags för ny strategi?

För dig som inte orkar läsa den långa texten:
Jag har 25% av mitt investerade kapital i fonder, resterande del i en aktieportfölj (som presterat bättre än forumets mest populära fonder och index sedan start) där del av den ger utdelning. Om jag omallokerar till större andel fonder är jag rädd att det endast kommer bli siffror på ett konto och något som jag inte kommer använda i någon större utsträckning på väldigt lång tid.

Utdelningen jag får från aktieportföljen ger mig en enklare möjlighet att använda den slanten (på både kort och lång sikt) helt eller delvis, till någonting annat som t.ex. resor, aktiviteter eller vardagslyx. Samtidigt tror jag inte att aktieportföljen kommer slå index under ytterligare en 10-årsperiod.

Har ni några kloka tankar och idéer som kan hjälpa mig och förhoppningsvis andra i hur vi >kan< tänka och göra i en situation lik denna?

Även om jag sparar långsiktigt så kommer jag inte ifrån tanken att vi lever nu.

Lång version:
Om drygt ett år är det 10 år sedan jag aktivt började spara, investera och på allvar intressera mig för börsen och min egen ekonomi. Jag har givetvis lärt mig en del längs vägen men anser mig fortfarande vara novis inom området. Lärdomarna innefattar även djupare kunskaper och förståelse om mig själv. Insikter i hur jag agerar, tänker och mår i olika börsklimat utgör del av anledningen till denna tråd!

I början var det enskilda aktier för hela slanten för att något år senare även addera ett månadssparande i fonder. Fonder som, när jag väl hittade hit, visade sig stämma bra överens med forumets idéer. (Lång tidshorisont, 100% aktiefonder med låga avgifter.)

När jag jämför aktieportföljens prestation mot forumets mest populära fonder kan jag glädjande nog konstatera att jag har mer pengar idag jämfört med om jag hade valt en fondportfölj från början. Detta beskyller jag nybörjartur och lägre riskvilja för och ingenting annat.

Jag är dock inte så naiv så jag tror att min aktieportfölj nästkommande 10-årsperiod kommer slå populära index eller en lämplig fondportfölj. Samtidigt har jag lärt mig att jag är mer av en buy and hold-person. Det betyder att en omallokering och renodlad fondstrategi sannolikt inte kommer ge mig någonting annat än siffror på ett konto. Känner jag mig själv rätt har jag svårt att se mig sälja fondandelar för att finansiera köp av någonting annat, utanför börsen.

Med aktier är det nästan samma sak, skillnaden är dock att utdelningen ger mig en lite enklare möjlighet att använda den slanten till något annat. Hittills har jag endast återinvesterat utdelningen och det kommer huvudregeln fortsatt att vara. Över tid är det dock troligt att den huvudregeln ändras och att utdelningen kommer ses mer som en disponibel inkomst. Och där har vi nog även tanken med mitt sparande, att på sikt helt eller delvis finansiera mitt liv.

Med tanke på min ålder har jag potentiellt väldigt många år kvar i arbetslivet och jag trivs även bra med mitt jobb idag. Familjelivet ligger framför mig och det känns väldigt förmånligt att en årsutdelning från aktieportföljen redan idag kan finansiera div. familjeaktiviteter t.ex.

Som det känns och ser ut idag har jag inga större planer på FIRE. Även om jag, som jag nämnde tidigare, ser en utdelningsportfölj som en viktig inkomstkälla längre fram. Sen ska man aldrig glömma bort att saker och ting kan förändras! Jag ser heller ingen nackdel i att efterlämna mig ett större kapital vars direktavkastning efterföljande generationer kan ha nytta och glädje av.

Idag finns cirka 25% av mitt investerade kapital i fondportföljen. Månadssparandet till fondportföljen slår idag, med god marginal, det jag avsätter varje månad för aktieköp. Utdelningen från aktieportföljen gör dock att den vinner insättningsmatchen mot fondportföljen, om jag tillåts räkna på det sättet.

Med hänsyn till allt eller delar av detta, har du några kloka tankar och idéer i hur jag och kanske andra kan eller t.o.m bör tänka och agera?

Jag har t.ex. funderat på att skala ner antalet aktier och då främst aktier som inte gynnar utdelningsmyntet. Att med detta kapital sedan helt gynna fondportföljen alternativt delvis fondportföljen och delvis utdelningsaktier.

Att lämna över ansvaret till någon annan kan ju även vara skönt om det blåser… Samtidigt är aktier roligt och någonting jag nog inte kommer släppa helt, det kanske är dumt dock?

Värt att tillägga kan vara att jag inte på långa vägar lägger ner lika mycket tid på börsen idag som jag gjorde för ett antal år sedan och jag kommer nog inte göra det framåt heller.

Jag stannar här med en viss rädsla för att jag gjort bort mig nu med ett alldeles för långt första inlägg/trådstart.

Önskar er alla gott nytt år! Om inte annat kan ni ju berätta och diskutera era egna historier med ändrade strategier, mål och resultat.

Tack!