Nytt avsnitt med Riksbanken om inflation? Låt oss hjälpas åt med frågor

Oj va intressant att @Anonym har exakt samma frågor som jag, fast vi har helt olika förtroende för centralbankerna!

@janbolmeson Jag hade också velat höra lite om hur RB skiljer sig i förhållande till fed när det kommer till balansräkningen hos RB i förhållande till bankerna i den finansiella ekonomin samt mellan bankerna och oss vanliga dödliga pengabrukare i den verkliga ekonomin… Kan va klurigt att förklara i poddformat men kanske en enklare fråga; vad skiljer fed ifrån ecb ifrån RB eller hur påverkar dom varandra?

Om vi får till det så spelar vi in 1-3 mars typ.

2 gillningar

En fråga/påstående:

Att ni meddelar er syn på att inflationen är övergående är egentligen ett verktyg i verktygslådan för att dämpa inflationen.
Om ni skulle säga att ni tror att inflationen kommer ta fart ordentligt i ett inledande skede när det redan finns oro så skulle ni kunna accelerera inflationen oberoende av hur verkligheten ser ut.

Hur ser ni på detta dilemma mellan ärlighet och dess konsekvenser?

3 gillningar

Det vore bra med en pedagogisk förklaring om när penning respektive finanspolitik bör användas för att hantera inflation.
Energipriserna är ett utmärkt exempel på när förändring av energiskatter är att föredra framför förändring av ränta.

1 gillning

Har de någonsin fattat fel beslut? När, hur och varför?

4 gillningar

Hur gör de när de jämför inflation mellan länder?

Olika KPI-mått gör detta extremt komplext vilket de själva klargör i denna rapport:

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ppr/fordjupningar/svenska/2020/inflationen-inte-helt-jamforbar-mellan-lander-fordjupning-i-penningpolitisk-rapport-februari-2020.pdf

2 gillningar

Apropå inflation så skulle jag gärna se en fråga om vad de tänker sig kring den tämligen svaga svenska kronan, om de tänker fortsätta låta den vara svag trots relativt starka finanser i Sverige.
(Är lite beroende av euron och just nu är den väldigt dyr.)

1 gillning

Förutom frågorna ovan så tänker jag en grov skiss för avsnittet utifrån följande frågor. Vi har bokat inspelning i början av mars. Här är en grov skiss:

• Vad är inflation? / Inflation genom historien?

• Varför är inflation viktigt?

• Vilken påverkan har inflation

• Vad innebär det för den vanliga personen? Vardagen / Lån / lön / etc.

• Vilka är de vanliga missuppfattningarna kring inflation?

• Hur kan riksbanken påverka inflationen?

• Riksbankens roll / mål med inflation? / Varför 2 procent?

• Riksbank i Sverige och utomlands / likheter / skillnader

• Hur hänger ränta ihop med inflation?

• Varför påverkas börsen av inflation / ränta?

• Olika sätt att mäta inflation

• Motsatsen till inflation - deflation?

• Vad är deflation / varför är vi “rädda för det”?

• Sedan kompletterar vi med frågor från denna tråd och [förra uppföljningstråden] (Intervju med Riksbanken på torsdag! | Vad ska vi ställa för frågor? 🙂) t.ex.

• Varför är inflation ett bra mål? Varför inte 0%? (@Anonym)

• Varför 2%? (@Anonym)

• Vad för modeller jobbar Riksbanken med när man skapar inflations-prognoser? (@Anonym)

• Hur mäts inflation KPI idag och varför? (@zpatrik )

• Inflation är en form av dold beskattning. Stämmer det? (@zpatrik )

• KPI exkluderar bostadspriser, aktier och andra finansiella tillgångar. Varför? (@zpatrik )

• Inflation ökar de ekonomiska klyftorna. Stämmer det? (@zpatrik )

• Vad är anledningen till att officiell inflation mäts i KPI och ej i minskad köpkraft? (@zpatrik )

• Teknologi (ökad produktivitet) driver deflation – motsatsen till inflation. Stämmer det? (@zpatrik )

• Används substitution i konsumptionskorgen i Sverige? (@jfb)

• Används hedonik i svenska mätningar av inflation? (@jfb)

• Finns det något “rå” inflationsindex dvs. utan sådana anpassningar? (@jfb)

• Hur skall man sälja in minusränta på svenska folkets vanliga konton utan att få massor av sedlar i madrasserna som bieffekt ? (@sns)

• Vad skiljer fed ifrån ecb ifrån RB eller hur påverkar dom varandra? (@Ola_Morin)

• Det vore bra med en pedagogisk förklaring om när penning respektive finanspolitik bör användas för att hantera inflation. (@sns)

• Har de någonsin fattat fel beslut? När, hur och varför? (@spola)

• Hur gör de när de jämför inflation mellan länder? (@Oscaronsson)

• Apropå inflation så skulle jag gärna se en fråga om vad de tänker sig kring den tämligen svaga svenska kronan (@simino)

• m.m.

Intervjun blir med @davve som förra gången även om han flaggade att han inte är expert specifikt på inflation. Men jag tänker ju att det är en introduktion och allmänt avsnitt för den “vanliga” personen. :blush:

@AuAgEric - har du en kluring som vi eventuellt kan ta upp? :joy:

Skulle ovan fungera som en grov skiss för avsnittet? Sedan kommer det förändras på @davve:s önskemål, Carolines inspel och era tankar.

8 gillningar

Varför har man inte inflationsmålet satt som löneinflation? Finns det något bra argument eller är det mer av gammal vana?

1 gillning

Kan det inte bli början på mars redan imorgon? :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 gillningar

Jag skulle vilja höra hur de hänger med i senaste forskningen? Har de egen forskningsverksamhet, samarbeten med universitet/handelshögskolor eller något annat? Hur inhämtar de exempelvis sin kunskap om digitala valutor för att ha kunskap om hur e-kronan ska utformas?

3 gillningar

Det finns tydligen en forskningsavdelning på riskbanken (https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/forskning/ekonomer-forskningsenheten/) man kan även lyssna in om man är sugen (https://www.riksbank.se/en-gb/about-the-riksbank/the-tasks-of-the-riksbank/research/research-seminars2/).

Men det vore kul att höra hur man tar högst teoretisk forskning till ett redan teori-tyngt fält som riksbankens.

2 gillningar
  • Jag skulle vilja veta hur RB ser på motsatsförhållandet i att höjer RB räntan ökar räntekostnaden för hushållen och därmed inflationen som RB hade för avsikt att sänka.

• Jag skulle även vilja ha en kommentar om följande självupplevda historia.
    Ett livsmedelsföretag vill höja priset på en produkt som dom säljer till en butikskedja, till svar får företaget från butikskedjan: Nej vi kan inte göra prishöjningar på denna produkt för den ingår i scbś inflationskorg. Livsmedelsföretaget vågar inte stå emot butikskedjan eftersom butikskedjan står för en stor del av svenska marknaden. På detta vis kan ett privat företag styra inflationsmätningen och höja alla andra priser. Så när RB säger att inflationen är 2% upplever nog konsumenten att allt blir dyrare i avsevärt högre takt och kanske är det så också. Kommentar på det?

4 gillningar

Bra artikel av Ben Carlson om inflation, dock utifrån ett amerikanskt perspektiv, men mycket är applicerbart även här i Sverige:

Here are the 4 biggest reasons for higher inflation as far as I’m concerned:

1. Trillions of dollars in stimulus.
  2. The pandemic is screwing up supply chains.
  3. Corporations are using this to their advantage.
  4. Consumers are spending a ton of money.

Även John Mauldin är inne på inflation i dagens nyhetsbrev

Spännande bild från USA:

Lika mycket inflation på 21 månader som på 7 år

1 gillning

Vore intressant om de använder personas för att förstå hur olika grupper påverkas. Exempelvis hur slår prisändringarna i det typiska konsumptionsmönstret för:

• Hyressrättsfamiljen i mellanstor stad
  • Villaägarna i småstad
  • Storstads-20-åringen som pluggar

Eftersom olika personas sannonlikt har olika “kundkorgar” så borde prisförändringar i olika kategorier kunna ha ganska stor påverkan på köpkraften som leder till att får “vinnare” och “förlorare” i inflationen.

1 gillning

Jättekul med ett nytt avsnitt. Det förra avsnittet med Riksbanken var ett av de bästa som ni har haft och det var det enda avsnittet som jag lyssnat på två gånger (eftersom det kändes som att det var för mycket att ta in under bara en lyssning). Och kul att det blir med samma person som sist. Han kändes verkligen balanserad och intellektuellt ärlig. Vet inte om det är för sent att komma in med frågor, men vi kör ändå.

Jag känner att jag har rätt dålig koll på hur Riksbanken arbetar, men jag skulle definitvt vilja lära mig mer, så här kommer ett antal frågor som antagligen är rätt basic (men jag tror inte att min förvirring på något sätt är unik) och som möjligen delvis (eller i värsta fall helt) avhandlades i förra avsnittet:

Konkret implementation av inflation

Jag har lite dålig koll på exakt hur inflation implementeras rent konkret i Sverige. Min uppfattning är att det främst är genom att Riksbanken lånar ut pengar (som då är “nytrycka” även om det inte rör sig om faktiska, fysiska sedlar) till banker enligt en viss ränta som i sin tur kan låna ut dessa pengar vidare med en viss marginal.

Stämmer detta ens? Finns det fler sätt som inflation implementeras på i Sverige (jag har exempelvis sett något om att Riksbanken stödköper värdepapper)? Man skulle till exempel kunna tänka sig att staten får en hög med nytryckta pengar (eller digitala diton) varje år som de kan använda i sin budget. Vad är argumenten emot att använda andra metoder än de som faktiskt används? Hur funkar det i andra länder?

Sedan är jag lite konfunderad kring implementeringen av själva låna ut-modellen. Är tanken att Riksbanken lånar ut pengar till bankerna som sedan får sätta den faktiska räntan mot slutkunden själva? Kan det uppkomma situationer då den fria marknaden skulle vara redo att låna ut pengar till en lägre ränta än den Riksbanken sätter? För man måste väl inte låna pengar från Riksbanken utan kan väl låna ut sina egna pengar? (Jag kanske själv förstår svaret på denna fråga, men vill undika att babbla mer.)

Riksbankens uppdrag och förhållande till regeringen/riksdagen

Hur ser förhållandet ut mellan regeringen och riksdagen å ena sidan och Riksbanken å andra sidan? Hur mycket politisk styrning sker? Jag antar att det finns ett regleringsbrev från Regeringen, men finns det något mer än det konkreta innehållet här som Riksbanken faktiskt bryr sig om?

Exempelvis, om räntan skulle höjas allt för mycket så lär det bli kris hos många som har lån på sin bostad. Är detta någonting som Riksbanken formellt eller informellt tar hänsyn till, eller kommer man bara att kötta på enligt andra mål, exempelvis inflationsmålet? Om man ska vara lite cynisk så antar jag att man kan säga att varje regering kommer att kämpa med näbbar och klor för att inte vara den som sitter vid makten när det smäller och således kommer att sätta press på Riksbanken att inte skapa en sådan kris. Men sker denna påtryckning (om den nu finns) genom officiella dokument?

Övriga frågor

• Finns det länder där man inte har något inflationsmål? Eller där man kanske till och med har ett deflationsmål?
• Vad sjutton hände på 90-talet när inflationen och räntorna gick åt alla håll? Finns det styrmekanismer på plats idag som gör att samma extrema situation är otänkbar?
• Är det inte ett problem att ha en låg ränta under en alldeles för lång tid? Min uppfattning är att man då mer eller mindre tvingar folk att skuldsätta sig för att konsumera exempelvis bostäder och att man då därför om man vill köpa en bostad tvingas spela rysk roulette. Eller, den frågan kanske var alldeles för ledande :smiley:

För övrigt tycker jag att @spola ställde den bästa frågan, men jag förstår om representaten kommer få svårt att svara på denna (även om han själv säkert har många tankar kring det).

3 gillningar

Jag funderar lite på om inte Riksbankens syn på inflation är lite problematisk och inte i kontakt med verkligheten. Det jag tänker på är tillgångsinflationen som inte Riksbanken verkar bry sig om alls. Varför räknas inte ökade bostadspriser in i inflationen? Det blir dyrare, speciellt för förstagångsköpare, att köpa bostadsrätt eller fastighet. Aktier är lite samma sak, men där tänker jag mer frågan handlar om de stora kapitalinkomster som värdepappersinflationen skapar. Inkomster som folk utan stora värdepappersinnehav saknar.

Denna hamnade i fel tråd …

Samme dumhet som JFB, in från andra tråden:

1 gillning

Jag undrar varför inte riksbanken lever i verkligheten och hur de under så lång tid kan ha misslyckats med sitt uppdrag?
Hur tänkte man med - ränta? Är ju ingen normal människa som kan tycka det är rimligt?
Hur tänker man när man förstör en hel generations vilja till att ta risk? Det de nu gör är att minska människors entreprenörsskap, jag personligen har förlorat allt förtroende för riksbanken (politiker det var många år sen det förtroendet försvann, om det någonsin funnits…).

Kanske lite frustration men för h-vete det är ju helt orimligt att endast fokusera på 2% mål (de har ju själva satt upp målet…) när Sverige (vi har väldigt lite att säga till om i världsekonomin), och krig mm är inget vi kan hjälpa till med genom att sätta Sverige i en lågkonjuktur…

Skulle gärna vilja veta mer hur de tänker och varför de inte tänker.

Edit: Hur tänker man när man anser sig vara “orolig” över att folk reser och konsumerar och inte “bryr” sig om höjda räntor? När vi haft i stort sett under 3 år en pandemi med väldigt lite resande och konsumtion= hög sparande. Förstår de inte att folk är sugna på att få resa och konsumera igen? Förstår inte det resonmanget alls, fråga gärna runt det, fast lite snyggare formulerat :face_with_peeking_eye:.