Egentligen hade jag aldrig tanken på att vara chef, ofta fått frågan om att vara olika typer av lagledare o liknande på tidigare jobb dock.
Det känns som det skulle vara en kul erfarenhet, men det är just det att jag inte vet om det är det jag kommer vilja göra framöver (men det skulle mycket väl kunna vara det också).
Det känns också som du säger som en otrolig möjlighet, och en chans som jag kanske inte får igen garanterat inte i närtid
Om du är duktig kommer det fler erbjudanden, kanske bättre. Gå på magkänslan, vad vill du göra? Vill du vara chef eller vill du tacka ja bara för att det känns som en chans?
Du avgör själv om det är status för dig att vara chef och hur mycket det är värt. Det är jobbigt att behöva välja, men du har sannolikt redan lämnat det andra företaget mentalt.
Kom också ihåg att just nu har det gamla företaget en bra bild av dig och söker du dig dit i framtiden borde det vara enkelt att ta sig in. Samma med det nya företaget.
Oavsett vad du väljer, meddela gärna hur det gick senare.
Känner inget för ”statusen” att vara chef det är mer erfarenheten. Och ja absolut så kommer jag garanterat kunna söka mig dit om jag vill, mindre företag så inte så ofta liknande tjänster kommer dock.
Vad det gäller det nuvarande så är jag rädd att jag inte kommer ses som bra och helt sumpa chanserna på ett mer tekniskt jobb om jag skulle tycka att chef känns fel.
Om jag förstod det rätt överväger du alltså att gå tillbaka till det gamla stället för att du är orolig att du inte är tillräckligt bra på det nya arbetsstället?
Kan bara ge dig en input baserad på 30 års arbetsliv varav 20+ som chef: Inget företag kommer vara lojalt med dig (dvs du kommer sägas upp pga arbetsbrist om de skall spara pengar) så stanna inte av det skälet, men samtidigt om ditt CV efter några år kommer visar 5 företag på 3 år så kan du i nästa rekrytering väljas bort pga “hoppjerka”
Som tillägg skulle jag säga, ta chansen när/om den dyker upp MEN först efter en viss analys och kalkylerad risk såklart. I detta fall hade jag utgått ifrån att bron är bränd OM man hoppar tillbaka.
Men ja, inte lätt.. ödmjuk öppen och ärlig så löser det sig.
Jag var själv anställd 2,5dag på en arbetsplats innan jag hoppade tillbaka till min gamla arbetsplats. Tufft då men ångrar inte mitt beslut såhär i efterhand även om det kom en å annan skämtsam gliring och att ryktet länge gick att de skrämt iväg en person efter 2,5dag
Jag överväger att gå tillbaka fast på en helt ny tjänst för att det är dels en bra möjlighet och dels betydligt högre lön.
Vad det gäller nuvarande så tror jag att jag kommer passa my let bra där jag är nu och är väldigt säker på att jag kommer kunna avancera här.
Det jag väljer mellan är egentligen
Testa chef med ansvar ledningsgrupp osv och utvecklas inom det samt högre lön nu direkt.
Stanna kvar inom ett tekniskt yrke med goda utvecklingsmöjligheter men just nu betydligt mindre lön och osäkert vart löneläget ligger framöver men jag är säker på att jag kommer avancera.
Kan också tillägga att jag trivs bra både här och på det tidigare jobbet, bytte pga att jag inte kände att jag hade ordentlig utvecklingsmöjlighet.
Om det nya tekniska jobbet inte tar in dig om 5 år igen så var dem inget att ha från första början. HR verkar vara för rädda för att anställa kass personal att de sållar ut bra kandidater som en bieffekt.
Vad är grejen? Alla vet att det kan vara svårt ibland med jobbsökandet och alla är inte perfektionister eller psykopater så varför försöker HR anställa sådana?
Jag är entledigad inom en snar framtid. Är det då mitt fel eller är jag bara ett lättare val att sparka med högre lön än den som fick stanna? Det finns ingen lojalitet från företaget om de sparkar med avseende på arbetsbrist. De enda skyddet för individer på arbetsmarknaden är det som existetar och vi har det rätt bra i landet lagom.
Dock totalt förvånad över de nya a-kasse reglerna. Trodde de var fixat för två decennium sedan. Bättre sent än aldrig.
För att öka sin lön är en del som påverkar stort att byta jobb. Att HR ser det som hoppjerka kan ju testas med frågan: Varför bytte du från jobb x till y? Hur kan de som anställer vara så fyrkantiga?