Nytt jobberbjudande utan kollektivavtal, vad ska jag tänka på?

Om din lön går upp 2,5 ggr så gissar jag att du är en bra bit över 50 000 kr. Visst har du kollat att det är 4,5-6% upp till ca 50 000 kr/mån och därefter 30% på lönen? Bara så de inte har rakt av 4,5%?
Oavsett med en sån löneökning så är inte kollektivavtalet avgörande då du går upp så pass mkt att du kan kompensera vad det är värt.
Se dock till att ha allt i anställningsavtalet ditt för annars kan de ta bort många delar om det skulle börja gå tungt för dem.

Några delar jag tycker man bör reglera eller åtminstone reflektera över vad det skulle innebära om arbetsgivaren tog bort något av dem:

• Pensionsavsättningar (Omfattning, är det med avsättning till delpension tex?)
  • Arbetstidsförkortning
  • Uppsägningstid
  • Löneökningar (Följer de märket, finns det någon minimumökning för företaget, vad gäller vid provisionen regleras den något?)
  • Provision
  • Semester (antal, när man kan ta ut det, hur länge man får spara)
  • Sjuklön
  • Arbetsskadeförsäkring (Tror tex att försäkring via AFA odyl är kopplad till kollektivavtal men kan ha fel?)
  • Övertid omfattning (är det timme mot timme som gäller eller är du helt oavlönad så bör det specificeras hur många timmar per år det kan handla om)
  • Milersättning
  • Permissions regler vid tex begravning, sjukdom osv.
  • Jour
3 gillningar