Vet inte hur många pensionsnördar det finns här, men jag är en av dem. Med det sagt så har jag noterat att det lite obemärkt smugits in ett tak på pensionsgrundande lön i ITP1 planen som kommer gälla från 1 Jan 2023 (i samband med att de också ändrar åldern på sjukpension och hur länge man får inbetalda pensionspremier till 66 års ålder istället). Man kan läsa lite mer om uppdateringarna här: https://www.ptk.se/aldersgranserna-hojs-och-ett-tak-infors-i-tjanstepensionen-itp/
Det nya taket sätts till 30 inkomstbasbelopp (likt ITP2) och motsvarar 2 130 000 kr. Det kanske inte är jättemånga ITP1:or som kommer upp i den årslönen här på forumet, men det jag fick reda på idag är att lönen till Collectum rapporteras in och används på månadsbasis. Det innebär att det faktiska taket är 177 500 kr per månad (2022 års siffror). Helt plötsligt påverkar denna uppdatering mig, då jag får ut en årsbonus utbetald under en månad och då kommer över denna gräns under den månaden. Den del som blir överskjutande får jag då inte längre 30% pensionsavsättning på, vilket blir en del pengar i slutändan.
Mina frågor är därmed:
Om ni har en lön över 30 inkomstbasbelopp och har ITP1-avtalet, har ni fått något löfte om kompensation för detta?
Om ni har en lön under 30 inkomstbasbelopp, ITP1-avtal men en varierande lön som gör att ni kan komma över gränsen en viss månad - kommer ni få någon kompensation eller har ni haft en dialog om detta på jobbet?
Låt mig veta om jag gjort det onödigt rörigt i min förklaring, så ska jag försöka förtydliga vad jag menar.
Tacksam för svar och diskussion om hur man bör tänka!
Bevakar tråden med intresse, och rapporterar om jag får svar på liknande frågor till arbetsgivare.
Har samma problematik som trådskaparen. Har man dessutom ”LTI” (långsiktigt incitamentsprogram) kan det eventuellt röra sig om flera hundra tusen i förlorad pensionsavsättning.
Periodisering nämndes men jag tror det är ovanligt. Kan du inte löneväxla hela eller delar av bonusen? Jag vet inte om ditt bolag är noterat men beroende på din ställning i bolaget kan det finnas möjlighet att få den i aktier också.
Skulle bli förvånad om någon fick kompensation för utebliven tjänstepension vid bonusutbetalning.
Skälet är att bonus ej brukar vara tjänstepensionsgrundande hos företag som saknar kollektivavtal, och som därför får välja hur det ska vara.
Företag med ITP1 har inte fått välja utan motvilligt fått betala tjänstepension utan tak även på bonusen. ITP2orna har ju haft tak åtminstone.
Dock borde det bli diskussioner för ledande befattningshavare som inte längre har tjänstepension på hela månadslönen längre.
För övrigt anser jag att det var ett kasst utfall kring ändringarna i planen. Bättre att inte ha ändrat något alls.
Nu får höginkomsttagarna betala dyrt hela arbetslivet för att hela kollektivet får ett fjuttigt år till av vanlig tjänstepension. Åldersgränsen ändrades från 65 till 66.
Du har väldigt rätt i det du skriver, förstår att arbetsgivarna ville få igenom detta för att just slippa behöva fundera på pensionskostnaden vid LTI program och bonusar. Så i sak förstår jag om jag inte kommer få någon kompensation.
Hade dock varit rimligare att vara ta bort bonus från pensionsgrundande lön kan jag tycka, för nu är jag under 30 IBA på årsbasis, men slår i taket på månadsbasis när årsbonusen kommer.
Tyvärr inte ledande befattningshavare (ännu), så blir svårt att hävda något där utifrån någon slags top-hat plan tänk. Min närmsta chef påverkas dock på samma sätt, så får se om jag kan lyfta frågan den vägen.
Intressant att höra om någon får något svar från sin arbetsgivare kring denna frågan.
PwC har nu lyft frågan på sin hemsida, och det orimliga att två personer med samma årslön kan få olika pensionsavsättningar under samma planregler: Effekter av införandet av ett inkomsttak för ITP1