Varför ökar ITP efter 44 kkr?

Arbetsgivare betalar in 4,5 procent av din månadslön i itp upp till 44 375 kronor.
På lönedelar över det betalar arbetsgivaren in 30 procent.

Jag vill förstå varför det är såhär. Nån klok som vet? För mej känns det orättvist i rikas favör (jag själv gynnas).

Exempel: en som tjänar 45 kkr får 1000 kr ökad månadslön vilket i praktiken blir 1300 kr inkl itp. Jämfört med nån som tjänar 35 kkr, också får 1000 kr ökad lön och då landar på 1040 kr.

Facken säger också att man inte får ta hänsyn till denna skillnad i lönediskussioner, om jag förstått det rätt. Det bara läggs till automatiskt i “det dolda” efter lönerevisioner. Så det blir, i mitt huvud, en smygförmån för höginkomsttagare. Eller har jag otur när jag tänker?

Det är en kompensation för att staten snor dina pensionsrätter över den summan.

7 gillningar

Det är för att den allmänna pensionen inte ökar för dig som löntagare över den nivån. Där pengarna går till andras pension och inte din.

Så det blir egentligen en extra “pensionskatt” när lönen fortsätter öka tillsammans med kostnaderna för bolaget ökar ännu mer för att du ska få ut samma procentuella pension.

2 gillningar

Verkligen?

Jag trodde att pensionsinbetalningar över brytgränsen gick direkt in i statskassan och inte in i pensionsystemet.

Hmm, nu blir jag osäker. Hade för mig det men kan inte komma på var jag fått de från.

Enligt SPF verkar det gå direkt in i statsbudgeten och de vill ändra detta till pensionssystemet.

Pensionsavsättning innan brytpunkten är 18,5% plus eventuell tjänstepension (ITP om 4,5%). Så visst finns det en viktning där. Sen kan en löneväxling göra sitt för att ducka lite av skatten och får större behållning också.

Eller som anställd i eget bolag, lägga lönen på 46200kr och ta ut 35% på det som tjänstepension.