Nyttan med räntefonder?

Jag föreslog till min mor att följa AP7 Såfas allokering på Lysa. Hon är själv väldigt mån om att investeringarna inte får gå för dåligt.

Poängen med att införa räntepapper i en automatisk balanseringsfunktion gör ju att om aktiedelen sjunker, så balanseras det mer kapital in i aktiedelen från räntedelen. Utan att kunna visa häftiga grafer så innebär det i slutändan att du skickar in pengar i ladorna när aktiedelen går bra, och du tömmer ladorna när aktiedelen går ner. För räntepappersfonderna ska inte korrelera allt för mycket med aktiedelarna i en nedgång. Så på pappret kommer ladorna blir allt större samtidigt som du också följer med på uppgångarna i aktiedelarna.

Som andra mer kunniga har sagt så var ju räntor inte riktigt ett alternativ för att alla levde gott på aktier och bostäder. Personligen har jag senaste veckorna intresserat mig för permanenta portföljer som mellanrisk för att inte bli allt för tokig på vintern på börsen. Också för att jag tycker det är lite roligt. Jag som ung lägger långtidssparandet på en global indexfond.

RikaTillsammans-portföljen - uppföljning 2021
Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen

4 gillningar