Av nyfikenhet undrar jag om någon i Forumet behövt nyttja bankens insättningsgaranti och isådantfall, vad inträffade då
?
Är garantin vad den utlovar eller finns det, som i de flesta garantier och försäkringar “undantag” som strular när/om man väl måste nyttja garanti
?
Jag hörde att en bank (Götabanken) gick under 1992. Så kanske nån på den tiden ![]()
Annars är EU’s bankregleringar skyhöga. Bör aldrig hända nåt. Too big to fail.
En gång i samband med bankkrisen 2008.
Det tog några veckor har jag för mig sedan kom pengar från staten. Tror att utstående ränta försvann men det var det hela isf.
Edit: Jag hade visst dåligt minne. Räntan betalades också ut.
https://archive.riksbank.se/templates/Page.aspx@id=29212.html
Tryggt att läsa ![]()
Vilken bank?
Kaupting Edge lades ner hösten 2008 men pengarna betalades ut.
Kaupthing bank
De “kaupade nånthing” galet där. En pulsåder möjligen. ![]()
Ja något dumt gjorde de iaf.
Upplevelsen fick dock effekten att jag litar fullt och fast på bankgarantin vilket jag har haft mycket nytta av sedan dess ![]()
Väldigt bra att den finns. Även bankjättar kan gå i graven.
Ja, jag hade också Kaupthing som kursade men det var definitivt lite mer komplicerat än jag kommer ihåg då (borde ha kommit ihåg det tycker jag med tanke på att typ 50% av allt jag hade låg där när skiten träffa fläkten). Gjorde lite efterforskningar (Google och AI och tydligen så fanns det olika utgångar beroende på vilken bank du hade signat upp dig på.
Kaupthing Bank Sverige AB var den svenska delen av den isländska Kaupthing Bank hf.
“En modern, nordisk bank med höga sparräntor och exklusiva investeringstjänster.” (Någon som kommer ihåg deras reklam?)
I Sverige kunde du välja på:
- Kaupthing Bank Sverige AB – ett svenskt dotterbolag med svensk banklicens.
- Kaupthing Edge – en internetbank som formellt var en filial till den isländska moderbanken (inte till det svenska dotterbolaget).
Det här är skillnaden som blev avgörande för vilken insättningsgaranti som sedan gällde.
För kunder i den svenska banken (Kaupthing Bank Sverige AB):
- Täcktes av den svenska statliga insättningsgarantin via Riksgälden.
- Garanti: upp till 500 000 kr (höjdes senare till 950 000 kr).
- Riksgälden betalade alltså ut ersättning enligt svensk lag.
Kaupthing Edge – isländsk garanti
För kunder i Kaupthing Edge, den isländska internetfilialen:
- Täcktes inte av den svenska garantin, utan av den isländska insättningsgarantifonden
→ Tryggingarsjóður innstæðueigenda og fjárfesta (TIF). - Ersättningen var enligt EES-regler: upp till 20 887 euro per kund.
Jag får bara erkänna direkt att jag var inte finasiellt ansvarsfull för mina egna förehavanden på den tiden, det är därför som minnet sviker mig denna gång.
Jag tror jag hade Kaupthing Edge och så vitt jag kommer ihåg så fick jag tillbaka all mina cash inom 14 dagar.
PRECIS ALLT EFTER DENNA KOMMENTAR ÄR PRODUCERAT AV AI, men tänkte det kunde fylla någon funktion “after all”:
Problemen hösten 2008
När Kaupthing kollapsade i oktober 2008 blev situationen snabbt förvirrande:
- Svenska kunder hade ofta inte klart för sig vilken juridisk enhet de faktiskt hade sitt konto hos.
- Många hade konton i Kaupthing Edge Sverige, men trodde att de hade svensk insättningsgaranti, eftersom verksamheten var marknadsförd mot svenska kunder och på svenska.
När banken togs över av den isländska staten den 9 oktober 2008, blev det uppenbart att:
- Den isländska fonden TIF inte hade pengar nog att ersätta alla utländska sparare.
- Svenska, brittiska och nederländska sparare hamnade i samma osäkra situation.
Svenska myndigheters åtgärder
Den svenska Finansinspektionen (FI) och Riksgälden gick snabbt ut med information:
- FI bekräftade att Kaupthing Edge var en isländsk filial, och därför inte omfattades av svensk garanti.
- Riksgälden hade ingen laglig möjlighet att betala ut ersättning, eftersom garantin låg hos Island.
- Svenska kunder fick därför vänta på besked från den isländska garantifonden (TIF).
Efterhand lyckades TIF, med hjälp av likvidationsförvaltare och återvunna tillgångar, betala ut större delen av de garanterade beloppen — men det tog många månader.
Vad hände med svenska kunder i praktiken?
| Typ av konto | Garantisystem | Utfall för svenska kunder |
|---|---|---|
| Kaupthing Bank Sverige AB | Svensk insättningsgaranti (Riksgälden) | Ersättning betalades snabbt ut, upp till 500 000 kr |
| Kaupthing Edge (islandsk filial) | Isländsk garanti (TIF) | Fördröjd ersättning, upp till 20 887 euro, men betalades till slut ut |
Riksbanken pressmeddelande 2008-10-09:
“
Riksbanken beslutade igår att lämna särskilt likviditetsstöd med en kredit på upp till fem miljarder kronor till Kaupthing Bank Sverige AB. Lånet får användas till att betala både insättare som har konto i Kaupthing Bank i Sverige samt till Kaupthing Edge
“
Edit/
Fungerande länk
Didnt’nt say noting
Riksbanken gick in med pengar för att täcka insättningsgarantin även om det skulle täckas av isländska insättningsgarantin. Min vy är det var för att undvika att oro spred sig.
Yep, this was part of my get away strategy…fucking Kaupthing
OK, jag lämnar tråden.
Jag fick också pengar vid Kauptings konkurs. Minns det som att det gick oerhört snabbt, bara några dagar från att konkursnyheten kom. Pengarna sattes in utan någon information också vilket var lite spännande. Fick nyheten om konkursen helt via media, och sen satt pengar inklusive ränta på mitt konto ![]()
Minns inte om det var pengar från den svenska filialen eller moderbolaget, men jag skulle tro att det var det förstnämnda.
Dålig kaupitalförvaltning
Jag kommer inte ihåg vilken nischbank det var och när. Visste inte ens att något var strul utan pengarna sattes in på mitt konto 5-7 dagar efter insättningsgarantin tog vid. Så det känns väldigt tryggt och insättningsgarantin fungerar.
Jag hade Kaupthing, fick pengarna utbetalade efter ca 4 dagar om jag nu minns rätt