Är det lättare att bli id-kapad om man inte har lån på sin fastighet? Kanske en konstig fråga men är det så att en obelånad fastighet lättare kan vara ett mål för specifika bedrägeriförsök som lagfartsbedrägerier?
Jag läste en gång för många år sedan en artikel om lagfartsbedrägeri och hur den personen drabbades av så många problem pga av det.
Det bästa skulle vara att aldrig betala av hela fastigheten för att försvåra bedrägeri försök.
nu kanske jag visar min okunskap men skulle inte detta (ej lagfart) kräva att man cashat huset vid nybygge och/eller tidigare ägare aldrig heller haft lån
Det där är ett vanligt påstående jag hört lyftas förr. Det intressanta är att det enbart är 40-talister som nämnt det, så det känns som en rest från förr och en “banksanning” uttalad av en av rångivarna där, för jag har aldrig fått en bra förklaring till hur det där skulle gå till.
Idag är ju så mycket kopplat direkt till bank-ID och de flesta har nätbank online, så svängrummet för en massa pappersslarv är också mindre.
Mitt hus är avbetalt och jag har inte hört ett ord från banken om att det skulle vara riskabelt på något sätt.
p.s. Först nu såg jag ditt aliasnamn. Jag försökte inte dissa 40-talister tidigare men gissar att du hört dessa berättelser från jämnåriga?
Har för mig det rörde sig om att de gav sig på obelånade fastigheter och genomförde försäljning av bostaden via pappersformulär där signaturer förfalskades. Då ingen pantsättning fanns blev inte banken involverad. Krävde även att de vittjade brevlådan.
Första försäljningen gick väl till någon bulvan och därefter såldes bostaden vidare igen och man fick loss pengar som aldrig hamnade hos första ägaren.
Typ något sådant. Det var på tapeten 10+ år sedan
Är inte tillräckligt insatt för att ha koll på vilka möjligheter man har idag och om pappersvarianten fortfarande är möjlig eller inte. Politiker pratade om att detta måste fixas.
Innebär lagfartskapning att jag kan bli av med min fastighet?
Om en kapning mot förmodan skulle bli fullbordad får den riktige ägaren tillbaka lagfarten genom att överklaga lagfartsbeslutet eller genom att väcka en talan vid domstol. Dessutom har staten tagit på sig ett omfattande ansvar för att ersätta en fastighetsägare som får sin lagfart kapad.
Hur vanligt är det med lagfartskapningar?
Lagfartskapningar är ovanliga, historiskt har det handlat om ungefär fem försök per år.